Magneet Grand Sport

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
A. de Kruijf
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 dec 2012, 18.18

Magneet Grand Sport

Bericht door A. de Kruijf »

Hallo,

Ik heb me zojuist voorgesteld in de daarvoor bestemde rubriek en wil jullie nu mijn nieuwe aanwinst laten zijn.

Vandaag heb ik deze Magneet Grand Sport, heren (sport-)fiets opgehaald.

Ik weet er weinig van, maar vond hem wel bij mijn collectie passen. Graag zou ik meer van deze fiets willen weten. Denk daarbij aan het bouwjaar en of hij origineel is. Wellicht duikt er nog een scan van een oude folder op.

Ik hoor graag wat jullie er van vinden en weten.

Bedankt alvast.
Bijlagen
DSCN2123 (1).JPG
DSCN2123 (1).JPG (63.52 KiB) 7703 keer bekeken
DSCN2121 (1).JPG
DSCN2121 (1).JPG (55.67 KiB) 7703 keer bekeken
DSCN2119 (1).JPG
DSCN2119 (1).JPG (60.81 KiB) 7703 keer bekeken
DSCN2118 (1).JPG
DSCN2118 (1).JPG (56.12 KiB) 7703 keer bekeken
DSCN2117 (1).JPG
DSCN2117 (1).JPG (52.57 KiB) 7703 keer bekeken
DSCN2116 (1).JPG
DSCN2116 (1).JPG (52.09 KiB) 7703 keer bekeken
DSCN2115 (1).JPG
DSCN2115 (1).JPG (84.72 KiB) 7703 keer bekeken
DSCN2114.JPG
DSCN2114.JPG (88.18 KiB) 7703 keer bekeken
Durabo88
Berichten: 2490
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Magneet Grand Sport

Bericht door Durabo88 »

Beste A. de Kruijf,

Welkom op het forum. Prachtige fiets trouwens, dat had ook leuk voor mijn collectie kunnen zijn. Zelf verzamel ik verschillende merken sportfietsen (liefst met 3 of 4 speed Sturmey Archer naven uit de periode 1950-1965).

'Fietser' weet veel over het merk Magneet en kan je daar meer over vertellen.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Magneet Grand Sport

Bericht door fietser »

Mooi model in schitterende staat! Mij valt zo niets op wat niet origineel is. Jammer dat de foto's niet groter zijn! :)

Voor de datering: kijk eens of je links op de zadelbuis een framenummer ziet staan. De cijfers staan ongeveer op gelijke hoogte met de bagagedrager en zijn vrij ondiep ingeslagen. Goed kijken dus.

'
peterl

Re: Magneet Grand Sport

Bericht door peterl »

Wat een mooie supersportfiets van Magneet met veel originele onderdelen.Volgens mij is het een mix van enkele Gazelle onderdelen. Het kettingscherm moet een revolverscherm zijn (aan de achterkant gesloten)met chroom deksel , de spatborden waren van alluminium en de koplamp was van Cibie en in kunststof uitgevoerd.De Altenburgerremmen hebben een blauw logo en dit geeft aan dat de fiets voor 1964 gemaakt is en wel in Weesp.
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Magneet Grand Sport

Bericht door fietser »

Ik zie dat ik weer iets te oppervlakkig gekeken heb. Wat kettingscherm en koplamp betreft ben ik het in ieder geval met peterl eens. De spatborden weet ik niet - op de iets jongere Magneet Grand Sport hieronder (ook met niet origineel kettingscherm) zijn het dezelfde RVS-spatborden.
grandsport1.jpg
grandsport1.jpg (235.37 KiB) 7653 keer bekeken
grandsport2.jpg
grandsport2.jpg (309.36 KiB) 7653 keer bekeken
A. de Kruijf
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 dec 2012, 18.18

Re: Magneet Grand Sport

Bericht door A. de Kruijf »

Bedankt voor jullie reacties.

Allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar!

Vanuit de Magneet bromfietsen weet ik dat Magneet er nog wel een handje van had om oude onderdelen op te maken en zo kreeg je soms rare maar origineel geleverde combinaties.

Zou het kunnen dat het kettingschermpje dan toch origineel is?
Op de foto's van "Fietser" lijkt namelijk een zelfde schermpje te zitten? Geen idee hoor, het is maar een gedachten gang.

Wat ik ook apart vind is dat het oude en het nieuwe magneetlogo door elkaar heen zijn gebruikt.

Ik ga het framenummer even opzoeken en laat het nog eventjes weten.

Overigens ken ik nog een paar oud werknemers van Magneet, ik zal daar ook eens gaan informeren.

Bedankt zover en meer informatie is altijd welkom.
Gronam2
Berichten: 128
Lid geworden op: 1 sep 2021, 17.26

Re: Magneet Grand Sport

Bericht door Gronam2 »

Dit is mijn Magneet Grand Sport kantoorfiets. De vorige eigenaar heeft er heel weinig op gefietst.
Bijlagen
Magneet Grand Sport 1964.3.jpg
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Magneet Grand Sport

Bericht door maartenB »

Mooi! en wat ik opvallend vindt: met hetzelfde model Pletscher achterrek van (kennelijk) Zwitsers fabrikaat dat op deze Gazelle sport zit:

https://oudefiets.nl/fietsfotos/gazelle ... icht-1964/
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gronam2
Berichten: 128
Lid geworden op: 1 sep 2021, 17.26

Re: Magneet Grand Sport

Bericht door Gronam2 »

Deze Pletscher zit ook op twee RIH-Sportfietsen van Fongers uit dezelfde periode die ik in mijn bezit heb. Werd kennelijk wel vaker gebruikt. Aluminium, licht en sterk.
Gronam2
Berichten: 128
Lid geworden op: 1 sep 2021, 17.26

Re: Magneet Grand Sport

Bericht door Gronam2 »

Nog een kleine toevoeging. Deze Grand Sport is helemaal origineel, behalve Lepper zadel en aluminium zadelpen en banden. Ik heb de jasbeschermers nog en het zadel met stalen pen. Naar aanleiding wat eerder in dit topic is geschreven, er zitten aluminium spatborden op. Er zaten bij aanschaf volledig verspekte Vredestein banden op beige/zwart.
Plaats reactie