fichtel en sachs torpedorem
fichtel en sachs torpedorem
..............................................
Laatst gewijzigd door pee123 op 10 jun 2021, 12.01, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: fichtel en sachs torpedorem
Da's rechtse draad dus tegen de klok in losdraaien.
Maar ik zou niet meppen!
Beter de drijfkop van alle onderdelen vrijmaken en met de ribbels klem zetten.
Als je dan een ketting door een pijp van een meter heen laat zakken en het stuk wat er aan de ene kant uitsteekt om het tandwiel heen legt dan kan je het andere uiteinde fixeren door een pen, schroevendraaier of iets dergelijks door de ketting te steken.
Je hebt dan een kettingzweep met een groot moment. Dat is vaak nodig omdat de geschroefde tandwielen wel eens genadeloos vast blijken te zitten.
En altijd oppassen dat de ribbels van de drijfkop niet beschadigen. Het kan wel wat hebben maar het moet goed 'dragen'.
Maar ik zou niet meppen!
Beter de drijfkop van alle onderdelen vrijmaken en met de ribbels klem zetten.
Als je dan een ketting door een pijp van een meter heen laat zakken en het stuk wat er aan de ene kant uitsteekt om het tandwiel heen legt dan kan je het andere uiteinde fixeren door een pen, schroevendraaier of iets dergelijks door de ketting te steken.
Je hebt dan een kettingzweep met een groot moment. Dat is vaak nodig omdat de geschroefde tandwielen wel eens genadeloos vast blijken te zitten.
En altijd oppassen dat de ribbels van de drijfkop niet beschadigen. Het kan wel wat hebben maar het moet goed 'dragen'.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1755
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: fichtel en sachs torpedorem
Als je geen drijfkophouder hebt, dan kun je bijvoorbeeld wat aluminium profieltjes tussen de ribbels en bankschroef plaatsen. Zowel de drijfkop als je bankschroef zijn gehard staal, dus als je dat zo klemt, dan loop je de kans dat de boel beschadigd. Ik heb meerdere drijfkoppen gezien waarbij van die ribbels stukken zijn afgebroken, en je wil niet dat dat gebeurt als je aan het fietsen bent.
Dat laatste is mij vorige week overkomen, dat was een flinke ravage in mijn drijfkop. Ik weet niet wat het eerste brak, een van de pallen, de drijfkop ribbel of de kogellager ring. Ter plaatse van de drijfkop zat in ieder geval een flinke hoeveelheid verbrijzeld materiaal, en plots kon ik niet meer remmen. Gelukkig was ik al bijna thuis. Het was een naaf die ik er vorig jaar in had geplaatst, en waarvan alle onderdelen visueel nog in top staat verkeerden. Maar blijkbaar moet iets toch al gebarsten zijn geweest, anders was dit niet zomaar gebeurt.
Dat laatste is mij vorige week overkomen, dat was een flinke ravage in mijn drijfkop. Ik weet niet wat het eerste brak, een van de pallen, de drijfkop ribbel of de kogellager ring. Ter plaatse van de drijfkop zat in ieder geval een flinke hoeveelheid verbrijzeld materiaal, en plots kon ik niet meer remmen. Gelukkig was ik al bijna thuis. Het was een naaf die ik er vorig jaar in had geplaatst, en waarvan alle onderdelen visueel nog in top staat verkeerden. Maar blijkbaar moet iets toch al gebarsten zijn geweest, anders was dit niet zomaar gebeurt.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Re: fichtel en sachs torpedorem
...........................................
Laatst gewijzigd door pee123 op 10 jun 2021, 12.02, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: fichtel en sachs torpedorem
Hi,
De boekje. Gr
Jon
De boekje. Gr
Jon
Re: fichtel en sachs torpedorem
...........................................
Laatst gewijzigd door pee123 op 10 jun 2021, 12.02, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 512
- Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12
Re: fichtel en sachs torpedorem
Waarschijnlijk is het (prachtige) handboek van vOOr 1934. Toen werd de oude 'de Vries en Te Winkel'-spelling (met soms dubbel 'oo' [groote man] en veel 'sch' [visch]) vervangen door de Marchant-spelling, die we -in grote trekken- nu nog gebruiken.
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 26 feb 2021, 12.54