And now for something completely different: P&H carbitlamp

Voor alle off-topic zaken.
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

And now for something completely different: P&H carbitlamp

Bericht door Michiel Röben »

Een tijdje geleden heb ik een carbit lamp aan Kaspar verkocht en de wens was om die te laten branden. Eergisteren was het dan zo ver. Kaspar had een blik carbit gescoord en met een team van medewerkers zijn we aan de slag gegaan. Nou hadden de heren van de Molen de Ster waar Kaspar rondleidingen geeft al de hele middag met wisselend succes proeven gedaan met een blik en een slang met enige reductie dmv een katoenen lap die het terugslaan van de vlam moest tegenhouden. Dit was al 2x gebeurd waardoor de deksel van het blik sprong met een knal(letje). Tegen de tijd dat ik aankwam om 4 uur wist met al precies wat je wel en niet kon doen met carbit...

Daar de lamp van kaspar een verstopte nozzle had, heb ik een aantal lampen uit de collectie meegenomen en die hebben we stuk voor stuk uit elkaar gehaald om te kijken of alle kanalen schoon waren en de afdichtingen ook werkelijk dicht hielden wat dicht moest blijven. Van de 6 lampen was er maar 1 die alle proeven goed doorkwam. Een Powell & Hammer uit plusminus 1906 met een beugel om de lamp vast te houden boven de schoorsteen. Een flinke lamp die dus zoals gezegd alle proeven had doorstaan en dus zou moeten kunnen branden.

De volgorde die we hebben aangehouden was niet echt door ervaring dus het kan zijn dat je het ook op een andere manier zou kunnen doen.
We hebben de watertank die bovenop de lamp zit gevuld met ruim 2/3 van het volume aan water. De kraan een tikje opengezet en voilá dar kwam een druppel uit een buisje wat boven de carbithouder zit.

Als je het kraantje een tikje verder opent gaat de druppelaar versnellen je kunt dit heel fijn regelen (bij deze lamp). kraantje weer dicht, alles droog gemaakt en een blokje carbit in de onderste container. dekseltje er op, gas diffuser er op en voorzichtig doch stevig het geheel aandraaien met de grote schroef die onder de lamp zit.

Even wachten en dan luisteren of je het gas hoort stromen. Zodra je het gas hoort gewoon aansteken en de lens weer voor de brander dichtklappen.

De eerste poging gaf direct een mooie heldere vlam die bij het opendraaien van het kraantje een grotere felle witte vlam gaf. het viel ons op dat de intensiteit en de helderheid van de vlam niet onderdoet voor een moderne halogeenlamp. Het aanzetten is wel weer meer werk natuurlijk. Maar toch bij gebruik zouden ze denk ik wel aardig te vergelijken zijn.

1 stukje carbit geeft maar 5 minuten licht, daarna hebben we er 3 stevigere stukken ingedaan en dan brand de lamp een half uur en zelfs met die felle wind doet de lamp het prima.

De Mooie simplex van Kaspar was het model dat met dit juweel mocht rondrijden. We waren allemaal dolenthousiast en Kaspar heeft er een paar rondjes mee over het matig verlichte molenerf gereden en dat was een prachtig nostalgisch tijdsbeeld.

Na afloop wel de lamp uit elkaar halen en goed uitgewassen met water. Afdrogen en weer terug in de kast. Experiment geslaagd!

Misschien leuk om een keer een demonstratie te geven?

Groeten en voorzichtig met carbit schieten...

Michiel ;)
Bijlagen
P1090164.jpg
P1090164.jpg (401.12 KiB) 9118 keer bekeken
P1090177.JPG
P1090177.JPG (417.47 KiB) 9118 keer bekeken
P1090179.jpg
P1090179.jpg (447.18 KiB) 9118 keer bekeken
P1090174.jpg
P1090174.jpg (443.46 KiB) 9118 keer bekeken
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: And now for something completely different: P&H carbitla

Bericht door maartenB »

Gaaaaaaf!!!!!
en helemaal verantwoord op nieuwjaarsavond.

:D
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2350
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: And now for something completely different: P&H carbitla

Bericht door Maarten Waarlé »

gááááááf zou ik zelfs zeggen.(jansen en jansen).

Zeker leuk om mee te nemen naar een volgende evenement. Jaarvergadering of zo.

Ik heb ook gehoord dat zo`n vlam niet uit te krijgen is.
Hoe waren jullie ervaringen? gewoon laten uitbranden of ook zelf uit gekregen?

groeten Maarten
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: And now for something completely different: P&H carbitla

Bericht door Michiel Röben »

Hallo Meneer jansen, Maarten,
Je kunt de vlam gewoon uitblazen als je een beetje hard blaast.
Je moest denk ik een beetje timen wat de afstand cq verbruik was. Je kunt het kraantje dichtdraaien een dan dooft de vlam ook. Ik moet het nog eens onderzoeken maar het is echt heeeeeel erg makkelijk als je een lamp hebt die en lekdicht is en gas door geeft. Als we de volgende verenigingsbijeenkomst hebben wil ik wel een demo doen of een lamp van iemand anders ontsteken. Dus dan zelf een schone lamp meenemen.

Dan doen we daarna een keer een lampjes tocht... ;)
Martin H.
Berichten: 88
Lid geworden op: 20 jun 2012, 22.01

Re: And now for something completely different: P&H carbitla

Bericht door Martin H. »

Michiel,
geweldig je verslag van de carbidlamp. Vanochtend met Bart mijn maatje ook nog met de carbidbus geschoten en hoe langer je wacht hoe meer gas je hebt en hoe harder de knal.
Iedereen een fijne oudejaarsavond gewenst.

Groeten, Martin
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: And now for something completely different: P&H carbitla

Bericht door Fotomaan »

Ik doe ook mee! Gaaaaafffff!!!
Echt leuk om dat een keer te bekijken dus wat mij betreft is de demonstratie een succes.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: And now for something completely different: P&H carbitla

Bericht door gerritkan »

Hallo Michiel .

Mooi dat het goed gelukt is .
Zo te lezen hebben jullie m'n tips gebruikt .
Als ik het me goed herinner staat op m'n carbid blik waarin het vroeger verkocht werd dat carbid even veel licht geeft als driehonderd kaarsen .
Dan is een carbidlamp handiger als driehonderd kaarslampen op fiets .
Het nadeel is wel dat een carbid lamp niet erg prettig ruikt .

Groet Gerrit
reneke
Berichten: 66
Lid geworden op: 5 okt 2012, 20.29
Locatie: ter apel

Re: And now for something completely different: P&H carbitla

Bericht door reneke »

Dat gaat dus goed met carbid, beter dan een kaarslamp. Ik kocht vorig jaar een oude fiets en wilde om 10 uur in stijl in het donker naar huis fietsen. Gelach alom toen ik aan mijn collega's vroeg om een vuurtje om mijn kaarskoplamp aan te steken. Toen ik echter de hoek om reed moest ik tegen de wind in fietsen. Steek bij windkracht 6 maar eens een kaars aan in het open veld... Het kan tochten in Ter Apel!
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: And now for something completely different: P&H carbitla

Bericht door Michiel Röben »

Dag Reneke, het is weliswaar al een beetje laat maar ik wil je wel complimenteren met je dappere poging de kaars aan te houden. Dat was het nadeel van kaarsen ze waaiden vaak uit. Wel heel mooi warm licht maar bij wat wind is het zo uit.
Laat eens een foto zien van je fiets en de lamp. Enne je kan al voor een tientje of 6/7een goed brandende carbitlamp kopen. Op ebay heb je snel een mooie lamp. Ben je al lid? denk het wel anders kun je niet reageren volgens mij...
Januari op de nieuwjaarsreceptie in Arnhem. Misschien kan ik daar een kleine demonstratie geven met de lamp die we geprobeerd hebben. Leuk al die nieuwe namen. Welkom bij de club...

Michiel ;)
reneke
Berichten: 66
Lid geworden op: 5 okt 2012, 20.29
Locatie: ter apel

Re: And now for something completely different: P&H carbitla

Bericht door reneke »

Ja, ik ben ong 6 jaar lid en heb enkele carbidlampen. Vind kaarslampen veel mooier. Ik ben onhandig met foto's plaatsen, haal er een keer een buurjongen bij. Tot dan.
Plaats reactie