De Grootte Transportfietstoer 2021 terugblik

Beurzen, evenementen en toertochten voor liefhebbers van historische fietsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

De Grootte Transportfietstoer 2021 terugblik

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Afgelopen zondag kon het weer, met veel oud en zwaar staal op pad. 14 transportfietsen, waaronder ook bijzondere exemplaren zoals de in de puntjes gerestaureerde Eysink Super Standaard van Ronald en de militaire transportfiets van Rob. Deze keer ging de tocht vanuit Hoorn richting Enkhuizen. Onderweg een aantal stops, waarbij ook eigen gebakken lekkernijen werden verdeeld. Een mooie tocht en fijn weer te kunnen rijden met andere transportfiets liefhebbers :)
P1110874.JPG
P1110881.JPG
P1110889.JPG
P1110933.JPG
P1110936.JPG
P1110938.JPG
P1110947.JPG
P1110955.JPG
P1110965.JPG
P1110976.JPG
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: De Grootte Transportfietstoer 2021 terugblik

Bericht door Maarten Waarlé »

Ziet er gezellig uit !
Wel apart die militaire transportfiets met trommelremmen en stangen.
Fraai !
Waren die fietsen van het leger zo uitgerust destijds?

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: De Grootte Transportfietstoer 2021 terugblik

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Maarten Waarlé schreef: 23 jun 2021, 11.22 Ziet er gezellig uit !
Wel apart die militaire transportfiets met trommelremmen en stangen.
Fraai !
Waren die fietsen van het leger zo uitgerust destijds?

Groeten,
Maarten
Jazeker. Hier is een afbeelding van zo'n fiets, een van de foto's die gebruikt is om de fiets weer op te bouwen.

Afbeelding

Het maakt het een vrij aparte transportfiets, met trommelremmen, hygienisch zadel etc. Welke trommelremmen er precies in zaten is helaas niet bekend. Rob heeft het meest erop lijkende gebruikt dat hij kon vinden.

Eerdere artikelen over de ontdekking en restauratie van de fiets:

https://www.transportfiets.net/2018/06/ ... e-van-rob/
https://www.transportfiets.net/2020/09/ ... s-van-rob/
https://www.transportfiets.net/2021/02/ ... ob-deel-2/
Rob Houkes
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09

Re: De Grootte Transportfietstoer 2021 terugblik

Bericht door Rob Houkes »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 23 jun 2021, 12.29
Maarten Waarlé schreef: 23 jun 2021, 11.22 Ziet er gezellig uit !
Wel apart die militaire transportfiets met trommelremmen en stangen.
Fraai !
Waren die fietsen van het leger zo uitgerust destijds?

Groeten,
Maarten
Jazeker. Hier is een afbeelding van zo'n fiets, een van de foto's die gebruikt is om de fiets weer op te bouwen.

Het maakt het een vrij aparte transportfiets, met trommelremmen, hygienisch zadel etc. Welke trommelremmen er precies in zaten is helaas niet bekend. Rob heeft het meest erop lijkende gebruikt dat hij kon vinden.

Eerdere artikelen over de ontdekking en restauratie van de fiets:

https://www.transportfiets.net/2018/06/ ... e-van-rob/
https://www.transportfiets.net/2020/09/ ... s-van-rob/
https://www.transportfiets.net/2021/02/ ... ob-deel-2/
Ja, die is van mij en hij is echt van het leger geweest, hij dateert van ergens tussen 1932 en 1940. Het is een 'kabelrijwiel', die werden gebruikt door de verbindingstroepen van de Nederlandse landmacht om telefoonkabels te vervoeren en uit te rollen. Daartoe zat er een speciale bagagedrager op die ik helaas nog niet heb kunnen traceren. Hij stond een paar jaar geleden op MP, vermomd als groen bemoste transportfiets en is viavia in onderdelen bij mij terecht gekomen. Het frame is origineel, op de onderste balhoofdlug gemerkt met een kroon en daaronder W.F. 122. Op voorvork, balhoofdstel, crankstel en zadelpen zaten nog resten legergroen dus die lijken ook origineel. De rest heb ik er bij moeten zoeken, zoals het (grotendeels) originele zadel dat ik van jou heb overgenomen @Maarten :) Maar het vinden van de juiste onderdelen valt niet mee! Het originele voordragertje en frametasje heb ik ook nog kunnen vinden, maar de rest helaas niet dus daar heb ik zo goed mogelijk gelijkende onderdelen voor gebruikt. Jammer genoeg zijn mij maar twee foto's van zo'n fiets bekend en een daarvan is heel klein en niet zo scherp... De andere heeft Jeroen al gepost, die is heel goed maar je kunt er natuurlijk niet alles op zien.

Ik hoop binnen afzienbare tijd een uitgebreid artikel over deze fiets schrijven voor "Het Rijwiel". Er staan nog een bezoekje aan het legermuseum en het nationaal archief in de planning voor wat achtergrondinfo, dat is er door het corona- en ander gedoe nog niet van gekomen.

Groet, Rob
De beste sportfiets is een transportfiets :)
Floris91
Berichten: 348
Lid geworden op: 15 mar 2018, 10.30

Re: De Grootte Transportfietstoer 2021 terugblik

Bericht door Floris91 »

Mooi zo'n Tocht!
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: De Grootte Transportfietstoer 2021 terugblik

Bericht door Maarten Waarlé »

Jee Rob ,
Ik heb het nog nooit gezien een transportfiets met trommelremmen maar gaaf hoor!
En ja het zadel herkende ik wel samen met de achtergrond van het verhaal. Die tekens in het balhoofd en zo.
Je zal het stuur dan ook wel breder moeten hebben gemaakt of een transportstuur van remhendels hebben voorzien.
Het komt op mij wel authentiek over qua maatvoering
Is die remtrommel nog groter te zien op foto of gaat dat qua pixels dan mis?
Maarten
Rob Houkes
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09

Re: De Grootte Transportfietstoer 2021 terugblik

Bericht door Rob Houkes »

Maarten Waarlé schreef: 23 jun 2021, 17.08 Jee Rob ,
Ik heb het nog nooit gezien een transportfiets met trommelremmen maar gaaf hoor!
En ja het zadel herkende ik wel samen met de achtergrond van het verhaal. Die tekens in het balhoofd en zo.
Je zal het stuur dan ook wel breder moeten hebben gemaakt of een transportstuur van remhendels hebben voorzien.
Het komt op mij wel authentiek over qua maatvoering
Is die remtrommel nog groter te zien op foto of gaat dat qua pixels dan mis?
Maarten
Ha Maarten,

Het is dan ook geen transportfiets ;) De officiële naam is echt 'kabelrijwiel' volgens het Voorschrift Rijwiel versie 1932 die ik recentelijk heb weten te bemachtigen. Daar staat ie in alle details in beschreven, alleen niet de merken van de diverse onderdelen helaas. Wat voor merk naven er in hoort heb ik nog niet kunnen achterhalen, op de foto kan ik geen merk lezen dus het is echt vergelijken geblazen. De naven die er nu in zitten zijn twee SA achternaven uit 1946, de inbouwbreedte is voor net zo groot als achter dus een normale voornaaf paste echt niet. Het stuur komt geloof ik van een Simplex en heeft een vrij normale breedte, het voordragertje is heel smal. Van de zijkant leek dit stuur er nog het meeste op, al heeft ie wel een expander en dat hoort eigenlijk niet. De velgen zijn ook nog niet goed, er horen 28 x 1 1/2 wielen in volgens het voorschrift, geen 28 x 1 3/4. Dat wordt weer 2 velgen en 72 spaken lakken :(

Groet, Rob
De beste sportfiets is een transportfiets :)
fietshobbyist
Berichten: 635
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: De Grootte Transportfietstoer 2021 terugblik

Bericht door fietshobbyist »

Rob Houkes schreef: 23 jun 2021, 20.40 De velgen zijn ook nog niet goed, er horen 28 x 1 1/2 wielen in volgens het voorschrift, geen 28 x 1 3/4. Dat wordt weer 2 velgen en 72 spaken lakken :(
Nochtans zitten er wel ook voor 28 x 1 3/4 bijpassende spatborden op. Het wordt wel minder mooi als je er 28 x 1 1/2 in gaat monteren.
Het komt me ook onwaarschijnlijk voor, die combinatie.
Slaat het voorschrift, dat je hebt gevonden, wel specifiek op jouw type fiets of was er ook een andere uitvoering met 28 x 1 1/2 wielen? Of eerder of later?

Origineel of niet, ik zou er niets aan veranderen ...
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: De Grootte Transportfietstoer 2021 terugblik

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Werner schreef: 24 jun 2021, 11.26 Nochtans zitten er wel ook voor 28 x 1 3/4 bijpassende spatborden op. Het wordt wel minder mooi als je er 28 x 1 1/2 in gaat monteren.
Het komt me ook onwaarschijnlijk voor, die combinatie.
Bij jaren '20 en oudere transportfietsen werd ook regelmatig 28 x 1 1/2 gebruikt. Dat zijn geen gewone toerfiets velgen, maar veel zwaarder uitgevoerde exemplaren.
Plaats reactie