would be Champion Mondial

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

would be Champion Mondial

Bericht door hansvdw »

Gered van de schroothoop, deze Gazelle racefiets uit 1970 (framenr 2560736). Het frame heeft de juiste Champion Mondial decals, inclusief het naar links springende hert dat t/m 1970 in zwang was. De onderdelen lijken alle periodecorrect, o.a.:

- Titan Luxe stuurpen
- Simplex Prestige derailleur
- Weinmann 600 remmen
- Nervar crankstel
- Atom naven

2 x 4 versnellingen

Probleem: dit is natuurlijk geen CM frame (welk frame is het dan wel?). De transformatie naar CM is echter zeer strak uitgevoerd. Is het denkbaar dat Gazelle nog oude raceframes had liggen en die in het kader van het behaalde wereldkampioenschap van CM stickers voorzag, eventueel op wens van een klant? of slaat dit nergens op en heeft een eigenaar zijn frame zeer bekwaam en met een goed oog voor het juiste bouwjaar omgetoverd?

Groeten,
Hans
Bijlagen
9C3F3512-A14C-4AFC-B616-2D03FC27F691.jpeg
0A307D2E-229E-4171-B211-9F7DDA9A413F.jpeg
3E1A3E2A-4968-4F8D-ABEF-9A468DECB878.jpeg
0972FB82-A4DF-469C-AB1B-0A220D477BBB.jpeg
Laatst gewijzigd door hansvdw op 2 jul 2021, 07.37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 622
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: would be Champion Mondial

Bericht door marco verbaant »

De Champion Mondial modellen van Gazelle vinden hun oorsprong in 1969. Nadat Harm Ottenbros wereldkampioen werd in Zolder werd er de basis voor gelegd door framebouwer Bertus Slesker uit Amsterdam (=Locomotief). In 1970 zijn de CM decals voor het eerst gebruikt. Dit is wel een vroege voorloper. Mogelijk al wel van framebouwer Bertus Slesker, die door Gazelle werd gevraagd. Maar dit hier is geen top-of-the-bill model. Gezien het stalen crankstel met spietjes. In die tijd reed een beetje renner al met eentje van aluminium en spieloos. Ook gezien het gebruikte Franse buismateriaal van Durifort. Als ruim voor de Champion Mondial modellen gebruikte de raceafdeling van Gazelle al buizen van Reynolds (toen nog uitsluitende 531). Desalniettemin is dit een fraaie klassieker, die ik in alle ere zou herstellen, en niet teveel aan knoeien.
Cyclissimo
Berichten: 556
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: would be Champion Mondial

Bericht door Cyclissimo »

Voor een Champion Mondial is hij wel meer afgemonteerd als een Tour de France uit die tijd ;) Maar er waren natuurlijk ook goedkopere racemodellen. De folder uit 68 vernoemd bijv. een model met 'gelegeerde stalen buizen'. En de zadelpen van dat model is van Durifort, dus het zou zomaar kunnen dat het er zo eentje is. En dat die in 1970 dan nog leverbaar was natuurlijk :) En of die dan opeens ook CM heette?! Of toch een keertje terug naar de fabriek geweest?
De Ekla vorkkroon is wel voor een beter model dan een TdF, maar de einden van de staande achtervork zijn weer niet zoals de Reynolds CM's. Al zie je bij de vroege racemodellen soms ook andere 'tips'. Interessant om tegen te komen... En op de spaken na eigenlijk nog best heel netjes voor oud ijzer.



Iets heel anders...
Ik weet niet wat je ermee van plan bent, maar als je ze niet gebruikt heb ik wel interesse in de velgen :)
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: would be Champion Mondial

Bericht door m-gineering »

hansvdw schreef: 1 jul 2021, 18.59 Gered van de schroothoop, deze Gazelle racefiets uit 1970 (framenr 2560736). Het frame heeft de juiste Champion Mondial decals, inclusief het naar links springende hert dat t/m 1970 in zwang was. De onderdelen lijken alle periodecorrect, o.a.:

- Titan Luxe stuurpen (27 mm)
- Simplex Prestige derailleur
- Weinmann 600 remmen
- Nervar crankstel
- Atom naven

2 x 4 versnellingen

Probleem: dit is natuurlijk geen CM frame (welk frame is het dan wel?). De transformatie naar CM is echter zeer strak uitgevoerd. Is het denkbaar dat Gazelle nog oude raceframes had liggen en die in het kader van het behaalde wereldkampioenschap van CM stickers voorzag, eventueel op wens van een klant? of slaat dit nergens op en heeft een eigenaar zijn frame zeer bekwaam en met een goed oog voor het juiste bouwjaar omgetoverd?

Groeten,
Hans
Dit zal een Frame B zijn, dat kom je nog tegen in de oude boekjes, bv '71. Later zie je deze spec nog terug bij de jeugdfiets, maar die was afaik alleen 49cm

ZIe bv de documentatie op https://www.gazellechampionmondial.nl/brochures.html
/Marten
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: would be Champion Mondial

Bericht door hansvdw »

Dank voor de reacties. Duidelijk geen topmodel, maar wel een curiositeit, met z’n CM decals.

De padden zijn van Zeus, zag ik nog, maar dat voegt denk ik niet veel toe aan het verhaal. Ik zal de gesuggereerde documentatie ook eens bestuderen.

Zoals Marco al suggereert: ik ga hem poetsen, smeren, rijdbaar maken en er verder niet teveel aan knoeien. De fiets is al helemaal uit elkaar - dat ging makkelijk - en na een eerste inspectie zijn alleen de spaken onbruikbaar.

Groeten,
Hans
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 622
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: would be Champion Mondial

Bericht door marco verbaant »

hansvdw schreef: 1 jul 2021, 21.28 Dank voor de reacties. Duidelijk geen topmodel, maar wel een curiositeit, met z’n CM decals.

De padden zijn van Zeus, zag ik nog, maar dat voegt denk ik niet veel toe aan het verhaal. Ik zal de gesuggereerde documentatie ook eens bestuderen.

Zoals Marco al suggereert: ik ga hem poetsen, smeren, rijdbaar maken en er verder niet teveel aan knoeien. De fiets is al helemaal uit elkaar - dat ging makkelijk - en na een eerste inspectie zijn alleen de spaken onbruikbaar.

Groeten,
Hans
Zo issut, het mag er best een beetje "geleefd" slash heroïsch uitzien. Dat deze Zeus padden heeft pleit nog meer voor zijn roots, en dus Gazelle waarschijnlijk. Zeker gezien ook de Ekla "D" vorkkroon die Slesker in den beginne toepastte. Pas later kwam hier ook Zeus aan te passen. Geniet ervan... :D
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: would be Champion Mondial

Bericht door hansvdw »

Dank! Ik plaats wel eens een fotootje als het weer ergens op begint te lijken.
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: would be Champion Mondial

Bericht door non-fixie »

Hé, wat aardig. Ik heb zo'n zelfde frame in sleutelhangerformaat, maar dan in Bontekoe-uitmonstering.

Ter referentie, framenummer 2296718:

Afbeelding
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: would be Champion Mondial

Bericht door hansvdw »

Leuk! 1968 volgens de Gazelle nummering. Werkte Bontekoe met Gazelle frames?
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: would be Champion Mondial

Bericht door non-fixie »

hansvdw schreef: 5 jul 2021, 10.44 Leuk! 1968 volgens de Gazelle nummering. Werkte Bontekoe met Gazelle frames?
Geen idee. Bontekoe had vroeger kennelijk wel een relatie met Locomotief, dus het zou best kunnen. Maar het kan ook een fiets van een klant geweest zijn die door Bontekoe is opgeknapt en van eigen stickers voorzien.

Ze werkten trouwens met veel verschillende merken. Naast deze Gazelle en twee Locomotieven heb ik ook nog een Viner, een Alan, een Altec en een Miki in Bontekoe-uitvoering.
Plaats reactie