Union Sport Oxford 1954: Algemene informatie gevraagd.

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Plaats reactie
churchyardd
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 apr 2014, 11.48

Union Sport Oxford 1954: Algemene informatie gevraagd.

Bericht door churchyardd »

Hallo,

Onlangs heb ik mijn Union Oxford weer rijklaar gekregen, maar hij is nog lang niet zoals hij moet zijn. Ik merk dat het erg moeilijk is om onderdelen te vinden. Daarom nu maar een wat algemenere benadering.
Ik ben op zoek naar wat algemene informatie en ik hoop dat er iemand is die wat weet, of mij op het goede spoor kan brengen.

Wat ik o.a. graag zou willen weten:
  • Kleur van de banden; zolang als ik de fiets ken heeft ie zwarte banden gehad, maar ik kan me haast niet voorstellen dat dit in 1954 gebruikelijk was. Is er iemand die hier verstand van heeft?
  • Achterlicht; Wat voor achterlicht heeft er op gezeten?
  • Belijning / transfers; Weet iemand hoe de fiets er ooit uit heeft gezien? Op mijn fiets is bijna alles vervaagd en ik heb nog nooit een foto van een ander exemplaar uit die tijd gezien.
  • Bel; Wat is het type fietsbel wat Union in de jaren 50 gebruikte? Ik kan mij van de originele bel (helaas kwijt) alleen herinneren dat het binnenwerk anders was dan wat in de latere algemene fietsbel gebruikelijk was. De Union bel die er nu op zit is op zich prima en ik ben er al heel blij mee, maar deze is volgens mij van wat latere datum.
N.B. De S.A. Dynohub voornaaf is niet origineel, maar er net ingezet.

Ook andere informatie die nuttig kan zijn om de fiets weer terug te krijgen in de oude glorie is heel erg welkom.

Bij voorbaat bedankt.

Vriendelijke groeten,
Bart van Kerkhoff
Bijlagen
fiets formond 3.jpg
fiets formond 1.jpg
Laatst gewijzigd door churchyardd op 12 jul 2021, 09.33, 1 keer totaal gewijzigd.
m-gineering
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Union Sport Oxford 1954: Algemene informatie gevraagd.

Bericht door m-gineering »

churchyardd schreef: 8 jul 2021, 14.10 Hallo,

Onlangs heb ik mijn Union Oxford weer rijklaar gekregen, maar hij is nog lang niet zoals hij moet zijn.
  • Kleur van de banden; zolang als ik de fiets ken heeft ie zwarte banden gehad, maar ik kan me haast niet voorstellen dat dit in 1954 gebruikelijk was. Is er iemand die hier vesrtand van heeft?
Er staat een folder uit 55 in de documentatiebank (afaik alleen voor leden te zien) Alle Unions hebben dan cremekleurige Vredestein buitenbanden met speciaalloopvlak en "potdicht" binnenbanden
/Marten
Fongers1952
Berichten: 716
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Union Sport Oxford 1954: Algemene informatie gevraagd.

Bericht door Fongers1952 »

Het achterlichtje was vermoedelijk een Koets B en inderdaad crème kleurige banden
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Cyclissimo
Berichten: 556
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Union Sport Oxford 1954: Algemene informatie gevraagd.

Bericht door Cyclissimo »

Ziet er al mooi uit. Cremekleurige banden zullen hem erg goed staan denk ik. Wat me nog opvalt zijn de bagagedrager en de pedalen. Er hoort een bagagedrager op zonder reflector en ook pedalen zonder reflectie. Waarschijnlijk van een sportief model.
Mijn Union uit 1956 heeft een Baken achterlicht (viewtopic.php?t=893). Ik weet niet of dat ook op de jouwe hoort.
churchyardd
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 apr 2014, 11.48

Re: Union Sport Oxford 1954: Algemene informatie gevraagd.

Bericht door churchyardd »

Heel erg bedankt voor jullie reacties.

Fijn dat bevestigd is dat de banden oorspronkelijk niet zwart maar crèmekleurig waren. Jammer dat ik nét een nieuwe band erop gelegd had, maar zodra deze versleten zijn, komen er crèmekleurige banden op. Kwestie van flink doorfietsen.

Het toeval wil dat ik nét een Koets B lampje heb gekocht! Ik dacht "Altijd beter dan de plastic jaren 80 Gazelle lamp die nu op het spatbord zit", maar nu heb ik blijkbaar nog goed gegokt ook. Wellicht blijkt nog dat er een Baken achterlicht op hoort, maar tot die tijd zit ik met de Koets B, qua tijd (50's) wel goed.

De bagagedrager was ik helemaal vergeten. Daar zijn in de loop der jaren al zóveel exemplaren op geweest, dat ik ze blijkbaar als volkomen inwisselbaar ben gaan zien. Maar ik heb gelukkig een bagagedrager die volgens mij exact de goede is. Die komt er straks weer op, maar ik moet hiervoor nog wel één van de twee montagelipjes op de fiets repareren en de bagagedrager zelf moet opnieuw in de lak, want die is een mm dikker door de vele lagen klodderige verf die erop gesmeerd is.

@Cyclissimo: Ik heb met veel plezier je topic over de Union Animo gelezen. Ik las daarbij dat je nieuwe transfers geplaatst heb. Mag ik vragen hoe je daaraan komt? Ook en ik zeer benieuwd hoe je aan oude handvatten komt. Op mijn fiets zaten ooit witte (of crème), die moeten eigenlijk dus ook vervangen. Verder noem je een TMI koplamp. Ik weet dat er op de mijne ooit ook een TMI koplamp opzat. Eentje met een kijkglaasje waardoor je het contrôlelampje van het achterlicht kon zien zodat je wist dat die het ook deed. Is er iemand die weet wat voor type lamp dat is geweest?

Nogmaals heel erg bedankt voor de reacties.
Groeten,
Bart.
Bijlagen
Koets B-klein.jpg
Plaats reactie