Januari 2013: Astra-omafiets

In deze rubriek staat iedere maand een andere 'vondst' centraal.
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Januari 2013: Astra-omafiets

Bericht door fietser »

Astra, het Griekse woord voor ster, is bij liefhebbers van oude fietsen meestal bekend. W.I.D. van Rijmenam had in de jaren twintig in Gouda een kleine fietsfabriek en voerde het merk Astra, later verhuisde het bedrijf naar Nijmegen en uiteindelijk als grossierderij naar Den Bosch. Ik heb weleens een jaren twintig Astra-folder langs zien komen, een emaillebord, in mijn balhoofdplaatjesverzameling zit een oud Astra-plaatje, maar een oude Astra-fiets zag ik in al die jaren niet. Tot vorige week.
astra1.jpg
astra1.jpg (177.93 KiB) 14208 keer bekeken
Hij (zij) stond tussen de fietsenrekken voor een saai winkelcentrum in een lelijke jaren zestig woonwijk met overwegend allochtone bevolking. Daar verwacht je geen oud erfstuk van vergane Hollandse fietsenglorie te vinden. En een erfstuk leek het wel. Geen hopeloos versleuteld wrak maar een fiets met nog het originele vernikkelde remstuur erop, en het originele fietsenmakersplaatje van een rijwielhandel uit de stad waar deze fiets stond.
astra2.jpg
astra2.jpg (85.11 KiB) 14208 keer bekeken
Ok, echt gaaf is deze fiets ook niet meer. Vooral moet hij ooit compleet overgelakt zijn, zoals aan de slechte laklaag zonder goede ondergrond te zien is (kenmerkend voor zo’n opnieuw gemoffelde fiets). Toen ging er weer een nieuwe veterkettingkast op die laat zien dat het allemaal alweer zeker 50-60 jaar geleden gebeurde. En ook jammer: de wielen zijn niet meer origineel. Maar toch, deze fiets is met liefde gekoesterd, anders zat er allang een Shimano-terugtrapremnaaf in - brrrr!
astra3.jpg
astra3.jpg (56.26 KiB) 14207 keer bekeken
Wat nog wel gaaf is: de vooroorlogse Radsonne-koplamp met "vleugel"-klemschroef aan de zijkant van de houder, zodat je hem telkens van de fiets af kunt halen. De fiets schat ik op eind jaren twintig, de koplamp zal niet veel later aangeschaft zijn.

Van zo'n vondst kan ik dan de rest van de dag blij rondlopen. :)

'
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Januari 2013: Astra-omafiets

Bericht door maartenB »

Maar het zal toch ook pijn doen dat hij daar zo staat te verpieteren, niet?
Opmerkelijk gaaf inderdaad, zo zie ik ze nooit.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Januari 2013: Astra-omafiets

Bericht door fietser »

Echt te verpieteren stond de fiets niet, hij werd nog wel bereden. Maar in deskundige handen leek hij mij ook niet echt te zijn. Er zijn gewoon niet zoveel liefhebbers, vergeleken bij het aantal rondrijdende oude fietsen die soms enig in hun soort zijn. Ik doel daarmee op kleine merken en het feit dat bij verzamelaars soms teveel dezelfde fietsen staan. Maar daar hadden we het in het oude forum ook al eens over.

Opmerkelijk gaaf vond ik hem ook, echt een vreemde eend in de bijt om hem (haar) daar zo tussen al die Halfords- en bouwmarktfietsen te zien die de fietsenrekken tegenwoordig bevolken. Vooral goedkope omafietsen, die zijn de laatste jaren qua aantallen in opmars. Dat maakt zo'n spot dan weer extra bijzonder en leuk. :)

'
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Januari 2013: Astra-omafiets

Bericht door Michiel Röben »

Even de opmerking over Halford's fietsen terug halend. De kawaliteit van Halford's fietsen valt best mee. Ze hebben een streng inkoop beleid waarin ze vooral op de kwaliteit letten en dan natuurlijk tegen een behoorlijke prijs. Het is geen bouwmarkt fiets, dat is pas bagger. Halford of Halfords zoals ze vroeger heetten was er eerder dan BSA en net als BSA begonnen als onderdelen verkoper Zoals zovele succesvolle fietsenmerken zijn begonnen. Halfords is met zijn tijd meegegaan en uitgegroeid tot de grootste onderdelen magnaat ter wereld. En... gestaard rond 1890 met de import van kwaliteit! Ik heb een fiets staan uit 1919/1920 van het merk en die is zo sterk gebouwd dat de fiets met enig onderhoud nog 100 jaar meegaat. Dat moet je eens met een Gazelle proberen die nieuwe fietsen zijn echt niet meer wat het 20 jaar geleden was. Misschien nu Pon het overgenomen heeft dat ze zich weer oprichten uit het diepe dal waar ze inzaten. Een prachtig fietsmerk Gazelle dat het verdiend om weer een echte kwaliteitsfiets te worden. De pareltjes die we als verenigingsleden hebben even buiten beschouwing gelaten dan...

groeten Michiel ;)
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Januari 2013: Astra-omafiets

Bericht door fietser »

Niets ten nadele van Halfords anno 1920 maar daar had ik het niet over. Als ik al die Limit-omafietsen zie (Halfords-merk) krijg ik het beroerd. Ja, Halfords verkoopt ook Union, maar op elke Union verkopen ze er volgens mij 20 Limits, als ik kijk wat er zoal voor het winkelcentrum in de fietsrekken staat.

De vergelijking tussen Halford 1920 en Gazelle 2012 raakt eigenlijk ook kant nog wal. Vul in:
merk X anno 1920 is degelijker dan merk Y anno 2012
en de som zal in de meeste gevallen wel opgaan. Fietsen van nu zijn helemaal niet bedoeld om een leven lang mee te gaan, dat wil ook geen klant meer. (Op ons na natuurlijk ;) )

'
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Januari 2013: Astra-omafiets

Bericht door Michiel Röben »

Helemaal mee eens dat ze die Limit rotzooi verkopen is erg. Maar als bedrijf vind ik dat ze overeind zijn gebleven als een van de weinigen. En ze stonden echt aan de wieg van de fietsgeschiedenis naast andere illustere merken die we alleen nog maar van naam kennen. Dat is mijn waardering voor Halfords. Ze zijn survivors gebleken. En je komt niet zo maar binnen bij Halfords als beginnend merk. Zoals velen hebben ze eieren voor hun geld gekozen en verkopen dus een basisfiets en een kwaliteitsproduct. Misschien was mijn Halfords fiets ook wel een kwaliteitsfiets die duurder was. Koop goedkoop dan ben je snel weer van je fiets af (Framebreuk, velgbreuk, verrote lagers die binnen een jaar etc). Er komt bij dat mensen hun fietsen weigeren te onderhouden. Vroeger stelde je alles regelmatig af/na tegenwoordig rijdt iedereen door tot het echt kapot is en de fietsemakers weigeren deze fietsen vaak te maken. Zo verdwijnt de rotzooi weer snel en blijven de goeie fietsen over. Niks nieuws onder de zon dus... Maar zo'n kleine exoot als Astra, da's dan weer smullen!

groeten,
Michiel ;)
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Januari 2013: Astra-omafiets

Bericht door HJvMontfort »

Het is misschien interessant voor de mensen hier om te weten dat Union laatst overgenomen is, en ik gehoord heb dat ze toch zeker een andere kwaliteit gaan neerzetten. (hopelijk om Gazelle en Batavus te beconcurreren)

Ook hoorde ik dat er een bedrijf is dat Halfords wil gaan beconcurreren wat als het op de juiste manier gaat zou kunnen zorgen voor een betere Nederlandse fiets.

Daarbij zijn de fietsen van nu al weer veel beter dan velen die in de jaren 90 gemaakt zijn, vooral in het hogere segment!

Een jaren 70 Gazelle is vaak een langer leven gegund dan een uit de jaren 90, nu hoop ik dat dat weer zo gaat worden in de nabije toekomst en je je fiets een leven lang mag gebruiken!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Januari 2013: Astra-omafiets

Bericht door fietser »

Union was in handen van DBG uit Schiedam (maker van b.v. de Maxwell-bouwmarktfietsen, later ook eigen merk "DBG") en werd onder andere via Halfords verkocht. Nu heeft Pon Holding zo'n 2-3 maanden geleden het merk Union gekocht, nadat ze eerder vorig jaar al Gazelle gekocht hadden en nu ook nog Derby Cycles (dat vroeger samen met Gazelle dezelfde Amerikaanse eigenaar had) met een handvol merken in de portefeuille. Derby is de grootste fietsfabrikant in Duitsland. Pon steekt Accell (Batavus, Sparta, Hercules etc.) naar de kroon, hoewel ze daar nog een hele weg te gaan hebben.

Halfords blijft trouwens Union verkopen, hoorde ik laatst van een Halfords-medewerker, "en we krijgen er nog een merk erbij".

Het is te hopen dat Pon Union weer omhoog wil helpen hoewel ik dat eerst nog moet zien. Wat de kwaliteit van de fietsen betreft vind ik die uit de jaren zeventig trouwens het historische dieptepunt (in Nederland). Maar Gazelle heeft in de jaren '90 inderdaad ook problemen gehad, vooral met hard roestende spatborden en een tijd lang ook de SA-naven vanaf 1989. Andere problemen ken ik niet, jij misschien wel?

'
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Januari 2013: Astra-omafiets

Bericht door Michiel Röben »

Ik hoorde laatst van een klant van me een fietsenmaker dat Batavus ook al zijn frames in het verre oosten laat maken en dat de kwaliteit achteruit gaat. Dus extra inspuiten om te zorgen dat de klant niet binnen een jaar terug komt met spatborden die van de fiets af rotten. Ik weet niet of hij heeft overdreven maar de kwaliteit van de fiets gaat duidelijk over de hele linie naar beneden. Hoe zou dat zijn met de dure fietsen? Hij werkte toen toevallig aan een "instapmodel" omafiets van 499 euro. Zou de overheidsmaatregel om meer watergedragen lakken toe te passen er iets mee te maken hebben?

Michiel ;)
Gebruikersavatar
DustyThuss
Berichten: 118
Lid geworden op: 25 nov 2012, 21.44
Locatie: Enschede

Re: Januari 2013: Astra-omafiets

Bericht door DustyThuss »

Hallo,

Als ik mijn broer mag geloven (schilder) gaat op elk front de kwaliteit van verf achteruit door strakkere regelgeving. Dat zal dus zeker ook voor fietsen gelden. Men koopt tegenwoordig toch geen fiets meer voor een leven dus maakt het voor de fabrikanten ook niet veel uit.

Dusty,
Life is like riding a bicycle, to keep your balance you must keep moving.
Plaats reactie