Gazelle herenfiets 1942?

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
ErikVm
Berichten: 6
Lid geworden op: 3 jul 2017, 22.41
Locatie: Apeldoorn

Gazelle herenfiets 1942?

Bericht door ErikVm »

Dag allemaal,

Na geruime tijd op zoek geweest te zijn naar een oude herenfiets van Gazelle heb ik er vorige week één kunnen kopen. Ik was op zoek naar een model zonder aangelaste beugel voor de dynamo en aangelaste nok voor de bagagedrager en dat is gelukt. Hieronder de fiets in staat tijdens de aanschaf.

Na thuiskomst heb ik geprobeerd het framenummer te achterhalen. Deze zat goed verstopt onder een dikke laag verf. Na wat voorzichtig schuren kwam nummer 676654 naar voren. Met de info die beschikbaar is van Gazelle zelf kom ik uit bij bouwjaar 1942. Klopt dit of zou ik de tabel anders moeten lezen?

Mvg,

Erik
Bijlagen
IMG-6794.jpg
Gazelle bij aankoop_1.jpg
Gazelle bij aankoop_2.jpg
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Gazelle herenfiets 1942?

Bericht door rowejon »

Hi,
Volgens de datering boekje van de Vereniging 1943.
Gr
Jon
SportSpeciaal
Berichten: 15
Lid geworden op: 6 sep 2019, 22.06

Re: Gazelle herenfiets 1942?

Bericht door SportSpeciaal »

Daar zit nog aardig wat werk in... Wat zijn je plannen met de fiets? Of ziet hij inmiddels er al anders uit? :)
ErikVm
Berichten: 6
Lid geworden op: 3 jul 2017, 22.41
Locatie: Apeldoorn

Re: Gazelle herenfiets 1942?

Bericht door ErikVm »

Jon, bedankt voor je reactie. 1943, nog steeds een respectabele leeftijd! Weet je misschien ook welk type Gazelle het hier betreft en waardoor het verschil in bouwjaar ontstaat? Natuurlijk, twee verschillende bronnen maar toch interessant om te weten.

SportSpeciaal; dat dacht ik ook toen ik hem op de foto en daarna in real life zag staan. Eigenlijk zijn alleen het frame en fork in aardige staat. Het kettingblad is ook wel redelijk maar de cranks dan weer niet. Bijna alles dat eraan geschroefd is kan bij het oud ijzer. Het frame is in het verleden een keer met de kwast grotendeels overgelakt en recenter nog een keer of wat voorzien van zwarte spuitverf. Een vorige eigenaar heeft de fiets voorzien van 'interne bekabeling' voor de achterverlichting. Hiervoor zijn twee gaatjes geboord in de lugs die ik weer dicht wil maken. Ook is de liggende achtervork ter plekke van het boutje ter bevestiging van het achterspatbord erg ver verroest. Daar kan nu zo een m10 bout doorheen... :shock:

Herstellen naar origineel met alles erop en eraan lijkt mij voor deze fiets een hele lange weg, ook omdat ik dit nog nooit eerder heb gedaan. Een mooi alternatief voor het frame vind ik een pathracer, hier is immers niet veel voor nodig. Ik heb de fiets nu helemaal uit elkaar liggen incl. trapas en balhoofd en wil nu eerst gaan kijken of de basis (frame, vork, trapas en balhoofd) o.k. zijn om verder op te gaan bouwen.

Groet,

Erik
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Gazelle herenfiets 1942?

Bericht door rowejon »

Hi,
Ik ben geen Gazelle expert. Voorzichtig met onderdelen weg gooien! De cranks zal ik eerst met afbijt behandelen, vaak krijg je een leuk verassing. De spatborden lijken misschien origineel, maar meer detail fotos zal hulpen om goede advies te geven.
Gr
Jon
Robin Visser
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 jan 2021, 22.24
Locatie: Den Bosch

Re: Gazelle herenfiets 1942?

Bericht door Robin Visser »

Wat ik ervan weet, hadden Gazelle spatborden een profiel, aan de zijkanten een ribbel. Het kan zijn dat dit anders bij fietsen die verder teruggaan dan die uit mijn herinnering. Normaal gesproken zou ik het jammer vinden een zeldzame fiets uit de Tweede Wereldoorlog tot pathracer te vermaken. Als er toch al weinig onderdelen meer origineel zijn, kan het toch logisch zijn om zo nog zin te geven aan het frame. De aantasting van het chroom van de crank en alle andere verchroomde onderdelen is te herstellen.
ErikVm
Berichten: 6
Lid geworden op: 3 jul 2017, 22.41
Locatie: Apeldoorn

Re: Gazelle herenfiets 1942?

Bericht door ErikVm »

Rowejon en Robin,

Inderdaad, weggooien kan altijd nog. Momenteel ligt alles netjes in een krat. Mijn oorspronkelijke idee was om een dergelijke fiets te kopen die te herstellen is tot originele staat. Bij het zien van de fiets leek dat al een hele toer te gaan worden. Maar het frame zag er aardig uit en voor drie tientjes kon ik hem ook niet laten staan. Voor mij zou het handig zijn om te beoordelen wat ik in de schuur heb. Wat is origineel en wat niet? Wat is waardevol om te bewaren en wat niet? Daarom ben ik afgelopen weekeind bezig geweest met het inspecteren en fotograferen van alle onderdelen. Hieronder een lijst per onderdeel en foto’s in gedemonteerde staat. Ik hoop dat hieruit het een en ander op te maken is.

Frame
- Lijkt goed recht.
- Gedeeltelijk overgeschilderd met kwast en overgespoten. Op veel plaatsen wat roest onder de (nieuwe) verf. Lijkt niet onoverkomelijk.
- In de liggende achtervork is het middelste gedeelte t.p.v. het boutgat voor het achterspatbord ver weggeroest. Hier moet sowieso iets aan gedaan worden; roest stoppen en gat vullen met…?
- Bracket lijkt voorzien te zijn van twee ingeslagen bussen met draad waar de trapas in geschroefd zit. Geen idee of dit origineel is. Kan iemand daar uitsluitsel over geven?
- Lug bij de zadelpen is (te) er naar binnen gedraaid. Mogelijk is een te kleine zadelpen hier de oorzaak van. De pen die erin zat is 26,4 mm. Geen idee of dit origineel is. Kan iemand daar uitsluitsel over geven?
- Frame is voorzien van 'interne bekabeling' voor de achterverlichting. Hiervoor zijn twee gaatjes geboord in de lugs.
IMG_6835.JPG
IMG_6839.JPG
IMG_6830.JPG
IMG_6836.JPG

Voorvork
- Lijkt goed recht en vrijwel vrij van roest.
- Balhoofd is al los maar moet nog uit elkaar voor verdere inspectie. Lagering lijkt vooralsnog in redelijk tot goede staat.
- Het afdekkapje van de vorkkroon herken ik niet als een exemplaar van Gazelle. Kan iemand daar uitsluitsel over geven?
IMG_6831.JPG
IMG_6833.JPG

Trapas
- Op de cup aan de kettingbladzijde staat ‘Bayliss Wiley’ en ‘Made in England’. Verder geen codering o.i.d. De cup is nog erg netjes (geen roest) en lijkt niet ingesleten.
- De stelcup aan de ander zijde staat niets behalve een ‘0’. Op de contraring staat niets.
- De as is 139,5 mm. lang met een diameter van 16,6 mm. Op de as staat een ‘A’, een ‘7’ en een ‘5’. Verder geen codering o.i.d. De lagerbanen op de as zijn hier en daar aangetast door roest.
IMG_6791.JPG
IMG_6789.JPG

Crankstel
- Cranks zijn overgespoten en hier en daar zit veel roest onder het chroom
- Het kettingblad zelf is in betere staat. Veel poetsen zal een heel verschil maken.
IMG_6802.JPG
IMG_6801.JPG

Wielen
- Velgen zijn erg slecht, met name het achterwiel. Veel roest en deuken in de velgrand. Een aantal gebroken spaken en de spaakspanning is nagenoeg weg. Spaken zijn ook in slechte staat.
- De naven zijn erg vuil maar mogelijk nog wel te gebruiken.

Spatborden
- Het voorspatbord is heel, wel wat schade en roest aan de uiteinden. Een geoefend hersteller zou hier waarschijnlijk nog wel wat mee kunnen. Spatbord is ca. 62 mm breed en volledig rond zonder profilering.
- Achterspatbord is een ander verhaal. De onderste 20-25 cm bij de trapas is compleet weggeroest of gebroken. Spatbordstangen zijn ooit vervangen waarbij nieuwe gaten geboord zijn in het spatbord. Spatbord is ca. 62 mm breed en volledig rond zonder profilering.
IMG_6820.JPG
IMG_6823.JPG
IMG_6821.JPG
IMG_6807.JPG
IMG_6806.JPG

Bagagedrager
- Drager is in redelijke staat. De reflector incl. montage lijkt mij erg modern voor een fiets uit ’43.
IMG_6824.JPG

Kettingkast
- Alleen het frame is nog aanwezig, hoewel compleet verroest en geknikt. Vrij recent is één van de beugels waarmee het frame bevestigd wordt afgebroken. Op de breuk zit namelijk geen roest…
IMG_6809.JPG

Stuur
- Het stuur is voorzien van zwarte spuitlak over het chroom. Stuur lijkt niet origineel en een relatief jong exemplaar te zijn.
IMG_6805.JPG

Verlichting
- Koplamp is vrijwel zeker niet origineel, de achterlamp mogelijk wel, deze is helaas flink gedeukt. De dynamo is van een recenter bouwjaar vanwege kunststof onderkant. De lamphaak is wel een Gazelle onderdeel.
IMG_6813.JPG
IMG_6818.JPG
Groet,

Erik
Laatst gewijzigd door ErikVm op 14 jul 2021, 21.21, 2 keer totaal gewijzigd.
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Gazelle herenfiets 1942?

Bericht door de rode »

om er een pathracer van te maken zou ik me zeker niet schuldig voelen in dit geval ; laten we eerlijk zijn ; er moet bijkans een hele fiets qua onderdelen bijkomen om hier weer iets fatsoenlijks van te maken :? en het blijft een goedkoop basis model Gazelle , Als je van een uitdaging houd geeft dat niet natuurlijk ;) maar ik zou gewoon een beter exemplaar zoeken die zijn er nog genoeg te vinden voor tussen de 75 en 100 euro :)
SportSpeciaal
Berichten: 15
Lid geworden op: 6 sep 2019, 22.06

Re: Gazelle herenfiets 1942?

Bericht door SportSpeciaal »

Zeker de moeite waard om hiermee aan de slag te gaan! Pathracer van maken is zonde... Dit is een uitstervend type fiets. Allereerst even het frame goed afwerken. Als ik het even kort samenvat heeft een stuur en een set wielen de meeste prioriteit? Wat de wielen betreft heeft deze fiets origineel altijd Torpedo velgen gehad, een setje is nog wel te vinden op de beurs of Marktplaats. Hetzelfde geldt voor een Gazelle stuur. Een bagagedrager met de originele beugeltjes aan de onderkant ga je ook nog vinden, maar dit zijn wat meer 'randzaken'. Als de basis maar goed is... :) Succes!
ErikVm schreef: 13 jul 2021, 23.36 Rowejon en Robin,

Inderdaad, weggooien kan altijd nog. Momenteel ligt alles netjes in een krat. Mijn oorspronkelijke idee was om een dergelijke fiets te kopen die te herstellen is tot originele staat. Bij het zien van de fiets leek dat al een hele toer te gaan worden. Maar het frame zag er aardig uit en voor drie tientjes kon ik hem ook niet laten staan. Voor mij zou het handig zijn om te beoordelen wat ik in de schuur heb. Wat is origineel en wat niet? Wat is waardevol om te bewaren en wat niet? Daarom ben ik afgelopen weekeind bezig geweest met het inspecteren en fotograferen van alle onderdelen. Hieronder een lijst per onderdeel en foto’s in gedemonteerde staat. Ik hoop dat hieruit het een en ander op te maken is.

Frame
- Lijkt goed recht.
- Gedeeltelijk overgeschilderd met kwast en overgespoten. Op veel plaatsen wat roest onder de (nieuwe) verf. Lijkt niet onoverkomelijk.
- In de liggende achtervork is het middelste gedeelte t.p.v. het boutgat voor het achterspatbord ver weggeroest. Hier moet sowieso iets aan gedaan worden; roest stoppen en gat vullen met…?
- Bracket lijkt voorzien te zijn van twee ingeslagen bussen met draad waar de trapas in geschroefd zit. Geen idee of dit origineel is. Kan iemand daar uitsluitsel over geven?
- Lug bij de zadelpen is (te) er naar binnen gedraaid. Mogelijk is een te kleine zadelpen hier de oorzaak van. De pen die erin zat is 26,4 mm. Geen idee of dit origineel is. Kan iemand daar uitsluitsel over geven?
- Frame is voorzien van 'interne bekabeling' voor de achterverlichting. Hiervoor zijn twee gaatjes geboord in de lugs.

Voorvork
- Lijkt goed recht en vrijwel vrij van roest.
- Balhoofd is al los maar moet nog uit elkaar voor verdere inspectie. Lagering lijkt vooralsnog in redelijk tot goede staat.
- Het afdekkapje van de vorkkroon herken ik niet als een exemplaar van Gazelle. Kan iemand daar uitsluitsel over geven?

Trapas
- Op de cup aan de kettingbladzijde staat ‘Bayliss Wiley’ en ‘Made in England’. Verder geen codering o.i.d. De cup is nog erg netjes (geen roest) en lijkt niet ingesleten.
- De stelcup aan de ander zijde staat niets behalve een ‘0’. Op de contraring staat niets.
- De as is 139,5 mm. lang met een diameter van 16,6 mm. Op de as staat een ‘A’, een ‘7’ en een ‘5’. Verder geen codering o.i.d. De lagerbanen op de as zijn hier en daar aangetast door roest.

Crankstel
- Cranks zijn overgespoten en hier en daar zit veel roest onder het chroom
- Het kettingblad zelf is in betere staat. Veel poetsen zal een heel verschil maken.

Wielen
- Velgen zijn erg slecht, met name het achterwiel. Veel roest en deuken in de velgrand. Een aantal gebroken spaken en de spaakspanning is nagenoeg weg. Spaken zijn ook in slechte staat.
- De naven zijn erg vuil maar mogelijk nog wel te gebruiken.

Spatborden
- Het voorspatbord is heel, wel wat schade en roest aan de uiteinden. Een geoefend hersteller zou hier waarschijnlijk nog wel wat mee kunnen. Spatbord is ca. 62 mm breed en volledig rond zonder profilering.
- Achterspatbord is een ander verhaal. De onderste 20-25 cm bij de trapas is compleet weggeroest of gebroken. Spatbordstangen zijn ooit vervangen waarbij nieuwe gaten geboord zijn in het spatbord. Spatbord is ca. 62 mm breed en volledig rond zonder profilering.

Bagagedrager
- Drager is in redelijke staat. De reflector incl. montage lijkt mij erg modern voor een fiets uit ’43.
Kettingkast
- Alleen het frame is nog aanwezig, hoewel compleet verroest en geknikt. Vrij recent is één van de beugels waarmee het frame bevestigd wordt afgebroken. Op de breuk zit namelijk geen roest…

Stuur
- Het stuur is voorzien van zwarte spuitlak over het chroom. Stuur lijkt niet origineel en een relatief jong exemplaar te zijn.

Verlichting
- Koplamp is vrijwel zeker niet origineel, de achterlamp mogelijk wel, deze is helaas flink gedeukt. De dynamo is van een recenter bouwjaar vanwege kunststof onderkant. De lamphaak is wel een Gazelle onderdeel.

Groet,

Erik
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Gazelle herenfiets 1942?

Bericht door rowejon »

Hi,
"Veel roest en deuken in de velgrand"
Roest is te verwijderen. Als je heb geen velgrem zijn deuken niet altijd een belemmering bij fietsen.
"Een aantal gebroken spaken en de spaakspanning is nagenoeg weg. Spaken zijn ook in slechte staat."
Spaakwerk kan hersteld worden of op nieuw.

Ik vind het zonder om van een oude fiets een nieuwe proberen te maken. Ik wil altijd een goed rijdbaar en nette fiets maken dat lijkt nog steeds zijn leeftijd.
Gr
Jon
Plaats reactie