Rowejon en Robin,
Inderdaad, weggooien kan altijd nog. Momenteel ligt alles netjes in een krat. Mijn oorspronkelijke idee was om een dergelijke fiets te kopen die te herstellen is tot originele staat. Bij het zien van de fiets leek dat al een hele toer te gaan worden. Maar het frame zag er aardig uit en voor drie tientjes kon ik hem ook niet laten staan. Voor mij zou het handig zijn om te beoordelen wat ik in de schuur heb. Wat is origineel en wat niet? Wat is waardevol om te bewaren en wat niet? Daarom ben ik afgelopen weekeind bezig geweest met het inspecteren en fotograferen van alle onderdelen. Hieronder een lijst per onderdeel en foto’s in gedemonteerde staat. Ik hoop dat hieruit het een en ander op te maken is.
Frame
- Lijkt goed recht.
- Gedeeltelijk overgeschilderd met kwast en overgespoten. Op veel plaatsen wat roest onder de (nieuwe) verf. Lijkt niet onoverkomelijk.
- In de liggende achtervork is het middelste gedeelte t.p.v. het boutgat voor het achterspatbord ver weggeroest. Hier moet sowieso iets aan gedaan worden; roest stoppen en gat vullen met…?
- Bracket lijkt voorzien te zijn van twee ingeslagen bussen met draad waar de trapas in geschroefd zit. Geen idee of dit origineel is. Kan iemand daar uitsluitsel over geven?
- Lug bij de zadelpen is (te) er naar binnen gedraaid. Mogelijk is een te kleine zadelpen hier de oorzaak van. De pen die erin zat is 26,4 mm. Geen idee of dit origineel is. Kan iemand daar uitsluitsel over geven?
- Frame is voorzien van 'interne bekabeling' voor de achterverlichting. Hiervoor zijn twee gaatjes geboord in de lugs.
Voorvork
- Lijkt goed recht en vrijwel vrij van roest.
- Balhoofd is al los maar moet nog uit elkaar voor verdere inspectie. Lagering lijkt vooralsnog in redelijk tot goede staat.
- Het afdekkapje van de vorkkroon herken ik niet als een exemplaar van Gazelle. Kan iemand daar uitsluitsel over geven?
Trapas
- Op de cup aan de kettingbladzijde staat ‘Bayliss Wiley’ en ‘Made in England’. Verder geen codering o.i.d. De cup is nog erg netjes (geen roest) en lijkt niet ingesleten.
- De stelcup aan de ander zijde staat niets behalve een ‘0’. Op de contraring staat niets.
- De as is 139,5 mm. lang met een diameter van 16,6 mm. Op de as staat een ‘A’, een ‘7’ en een ‘5’. Verder geen codering o.i.d. De lagerbanen op de as zijn hier en daar aangetast door roest.
Crankstel
- Cranks zijn overgespoten en hier en daar zit veel roest onder het chroom
- Het kettingblad zelf is in betere staat. Veel poetsen zal een heel verschil maken.
Wielen
- Velgen zijn erg slecht, met name het achterwiel. Veel roest en deuken in de velgrand. Een aantal gebroken spaken en de spaakspanning is nagenoeg weg. Spaken zijn ook in slechte staat.
- De naven zijn erg vuil maar mogelijk nog wel te gebruiken.
Spatborden
- Het voorspatbord is heel, wel wat schade en roest aan de uiteinden. Een geoefend hersteller zou hier waarschijnlijk nog wel wat mee kunnen. Spatbord is ca. 62 mm breed en volledig rond zonder profilering.
- Achterspatbord is een ander verhaal. De onderste 20-25 cm bij de trapas is compleet weggeroest of gebroken. Spatbordstangen zijn ooit vervangen waarbij nieuwe gaten geboord zijn in het spatbord. Spatbord is ca. 62 mm breed en volledig rond zonder profilering.
Bagagedrager
- Drager is in redelijke staat. De reflector incl. montage lijkt mij erg modern voor een fiets uit ’43.
Kettingkast
- Alleen het frame is nog aanwezig, hoewel compleet verroest en geknikt. Vrij recent is één van de beugels waarmee het frame bevestigd wordt afgebroken. Op de breuk zit namelijk geen roest…
Stuur
- Het stuur is voorzien van zwarte spuitlak over het chroom. Stuur lijkt niet origineel en een relatief jong exemplaar te zijn.
Verlichting
- Koplamp is vrijwel zeker niet origineel, de achterlamp mogelijk wel, deze is helaas flink gedeukt. De dynamo is van een recenter bouwjaar vanwege kunststof onderkant. De lamphaak is wel een Gazelle onderdeel.
Groet,
Erik