Transportfiets onbekend merk en bouwjaar
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 25 jan 2019, 15.34
Transportfiets onbekend merk en bouwjaar
Vanmiddag heb ik in de buurt een transportfiets opgehaald. Ik ben benieuwd of iemand weet welk merk het is.
De wielen zijn 28” en achter voorzien van een torpedo naaf. Hierin staat de letter M (rechts) en 55 links (1955?) maar of wielen origineel waren kon de vorige eigenaar niet zeggen.
De stuur bocht lijkt ook enigszins hoger als wat ik ken.
De voorste lug is uit 1 geheel.
Helaas is de trapas aan beide zijde beschadigd. Aan de ene kant was een draad eind ingeslagen (en geen spie). Ik weet ook niet zeker welke spie maat ik überhaupt moet hebben, moet dit 9,5 zijn? Nu zit er aan beide kanten een 9 in, dat moest volgens de fietsen maker, maar ik kan de cranks ten opzichte van elkaar nog steeds bewegen.
De wielen zijn 28” en achter voorzien van een torpedo naaf. Hierin staat de letter M (rechts) en 55 links (1955?) maar of wielen origineel waren kon de vorige eigenaar niet zeggen.
De stuur bocht lijkt ook enigszins hoger als wat ik ken.
De voorste lug is uit 1 geheel.
Helaas is de trapas aan beide zijde beschadigd. Aan de ene kant was een draad eind ingeslagen (en geen spie). Ik weet ook niet zeker welke spie maat ik überhaupt moet hebben, moet dit 9,5 zijn? Nu zit er aan beide kanten een 9 in, dat moest volgens de fietsen maker, maar ik kan de cranks ten opzichte van elkaar nog steeds bewegen.
Re: Transportfiets onbekend merk en bouwjaar
Die fietsenmaker vergist zich want de spieën moeten een diameter van 9,5mm hebben. En niet slaan maar vastdrukken. Het mooist gaat dat met een bankschroef en een oude crank of iets wat er op lijkt. Fiets op zijn kant op de werkbank en er indrukken.
Dat gaat uiteraard het makkelijkst met zijn tweetjes of als je het frame ondersteunt met een doos of een paar planken. Even de wielen en het stuur er uit en alles zo ver mogelijk demonteren.
De oude crank over het draadeind heen en het kopje tegen een van de twee bekken van de bankschroef.
Het bovenste balhoofdlager werd o.a. gebruikt door Germaan. Het onderste door Juncker. Daar is dus het een en't ander aan vervangen. De voorvork lijkt ook niet origineel omdat die erg lang is.
Maar het is géén Juncker want die bouwden hun frames niet met balhoofdlugs uit één stuk.
Die balhoofdlug uit één stuk werdt door verschillende fabrikanten gebruikt maar niet veel dus daar moet wel wat aan te herleiden zijn.
De staande achtervork is typisch maar ik weet niet welk merk daar aan te koppelen is.
Dat gaat uiteraard het makkelijkst met zijn tweetjes of als je het frame ondersteunt met een doos of een paar planken. Even de wielen en het stuur er uit en alles zo ver mogelijk demonteren.
De oude crank over het draadeind heen en het kopje tegen een van de twee bekken van de bankschroef.
Het bovenste balhoofdlager werd o.a. gebruikt door Germaan. Het onderste door Juncker. Daar is dus het een en't ander aan vervangen. De voorvork lijkt ook niet origineel omdat die erg lang is.
Maar het is géén Juncker want die bouwden hun frames niet met balhoofdlugs uit één stuk.
Die balhoofdlug uit één stuk werdt door verschillende fabrikanten gebruikt maar niet veel dus daar moet wel wat aan te herleiden zijn.
De staande achtervork is typisch maar ik weet niet welk merk daar aan te koppelen is.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 25 jan 2019, 15.34
Re: Transportfiets onbekend merk en bouwjaar
Bedankt voor de ontzettend snelle reactie!
De bank schroef tip ga ik zeker gebruiken.
En dat de spie 9,5 moest zijn had ik al gedacht.
Het beste lijkt mij om de spie aan zo vlak mogelijk te maken?
En qua lengte voorvork, zou die dan uit een andere Transportfiets komen of een herenfiets? Ik vond de lijn van het hoge stuur naar de lange vork erg mooi.
De bank schroef tip ga ik zeker gebruiken.
En dat de spie 9,5 moest zijn had ik al gedacht.
Het beste lijkt mij om de spie aan zo vlak mogelijk te maken?
En qua lengte voorvork, zou die dan uit een andere Transportfiets komen of een herenfiets? Ik vond de lijn van het hoge stuur naar de lange vork erg mooi.
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1752
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Transportfiets onbekend merk en bouwjaar
Jawel, daaraan zijn juist vooroorlogse Junckers te herkennen. Als het framenummer ook nog bestaat uit een letter en 4 cijfers, dan is het vrijwel zeker een vooroorlogse Juncker, en ook het bouwjaar te bepalen. Er zijn echter nog een paar andere merken die een gladde balhoofdbuis toepastten, waaronder ook Fongers. Als het een Fongers is, dan vind je op het balhoofd TR en twee cijfers ingeslagen.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1752
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Transportfiets onbekend merk en bouwjaar
Het kan heel goed dat de voorvork origineel is, maar dat er een balhoofd met strop op heeft gezeten. Aangezien de balhoofd set niet matched, lijkt me dat waarschijnlijker.Merlijnpolhuis schreef: ↑14 jul 2021, 21.20 En qua lengte voorvork, zou die dan uit een andere Transportfiets komen of een herenfiets? Ik vond de lijn van het hoge stuur naar de lange vork erg mooi.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 25 jan 2019, 15.34
Re: Transportfiets onbekend merk en bouwjaar
Waar zou ik een frame nummer kunnen vinden? Op de zadelpen lug zie ik in ieder geval niets. De lak lijkt ook erg dik aangebracht. Op het balhoofd zie ik helaas ook niets
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 25 jan 2019, 15.34
Re: Transportfiets onbekend merk en bouwjaar
Wat mij nu overigens ook opvalt is dat er geen gat in het spatbord zit voor een achterlamp, wellicht doet dit nog iets qua datering?
Tevens heb ik een gazelle Transportfiets met 28 inch wielen gekocht, echter hiervan hebben de velg banen wat rotte plekken. Nu vertelde de fietsenhandel om de hoek dat er ergens een vlechtservice zou zitten die velgen kan prikken, dus de hoeveelheid gaten kan bepalen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Tevens heb ik een gazelle Transportfiets met 28 inch wielen gekocht, echter hiervan hebben de velg banen wat rotte plekken. Nu vertelde de fietsenhandel om de hoek dat er ergens een vlechtservice zou zitten die velgen kan prikken, dus de hoeveelheid gaten kan bepalen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Re: Transportfiets onbekend merk en bouwjaar
Misschien toch een Junkcer dan!
Die gebruikten wel spatborden in die vorm.
Het is wel zo dat er al flink aan de fiets gesleuteld en gelakt is das misschien is het framenummer onder de verf verdwenen?
Dan zal je er met een schuurpapiertje overheen moeten. Het staat waarschijnlijk aan de linkerkant op de zadellug.
De link hieronder is van een Juncker. Op een van de foto's is de plek van het framenummer goed te zien.
https://www.transportfiets.net/2019/09/ ... -jaren-40/
Die gebruikten wel spatborden in die vorm.
Het is wel zo dat er al flink aan de fiets gesleuteld en gelakt is das misschien is het framenummer onder de verf verdwenen?
Dan zal je er met een schuurpapiertje overheen moeten. Het staat waarschijnlijk aan de linkerkant op de zadellug.
De link hieronder is van een Juncker. Op een van de foto's is de plek van het framenummer goed te zien.
https://www.transportfiets.net/2019/09/ ... -jaren-40/
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1752
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Transportfiets onbekend merk en bouwjaar
Ik zou geen schuurpapier gebruiken, dan slijp je ook het staal weg. Soms zijn framenummers zo zwak ingeslagen dat je ze met schuurpapier uitwist. Beter is een staalborstel, eventueel met wat afbijt.
Bij vooroorlogse Junckers zit het framenummer als het goed is aan de rechterkant op de zadellug, van onder naar boven:
Bij vooroorlogse Junckers zit het framenummer als het goed is aan de rechterkant op de zadellug, van onder naar boven:
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1752
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Transportfiets onbekend merk en bouwjaar
Dat betekent dat de spatborden vrij waarschijnlijk een keer (mogelijk recent) zijn vervangen. In nieuwe spatborden zit vaak nog geen gat voor een achterlicht.Merlijnpolhuis schreef: ↑15 jul 2021, 11.49 Wat mij nu overigens ook opvalt is dat er geen gat in het spatbord zit voor een achterlamp, wellicht doet dit nog iets qua datering?
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/