Gazelle Sport Licht 1957 z.g.a.n...

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 93
Lid geworden op: 7 jul 2012, 20.00
Locatie: Helmond

Gazelle Sport Licht 1957 z.g.a.n...

Bericht door Gerard »

Een nieuwe aanwinst die ik even moest laten zien. Ikzelf vind dit n.l. een redelijk bijzondere vondst. Zowel de uitvoering van de fiets als de staat waarin deze verkeert.

Gazelle Sport Licht 1957, Campagnolo 3 versnellingen, Reynolds frame, Weimann spatborden en remmen, veel Gazelle accessoires zoals zadel, bel, slot, mascotte, etc.
Deze fiets is origineel, ongerestaureerd en in een uitzonderlijk goede staat.
De eigenaar heeft de fiets uit de fietsenzaak van zijn vader. Dit was zo'n beetje de allerduurste Gazelle die je kon kopen. De man is zelf fietsenmaker geworden en heeft de fiets altijd in zijn bezit gehouden tot zijn overlijden zo'n 10 jaar geleden. De laatste 25 jaar heeft de fiets op zolder gestaan. De foto's tonen de fiets precies zoals hij van de zolder kwam. Het enige dat door de man zelf, in de loop der tijd vervangen is zijn de pedalen, de jasbeschermers en de banden. Voor de rest compleet origineel.

Dit wordt dus alleen maar voorzichtig poetsen... en overal afblijven.
LRIMG_4107.jpg
LRIMG_4107.jpg (375.62 KiB) 8436 keer bekeken
LRIMG_4108.jpg
LRIMG_4108.jpg (398.15 KiB) 8436 keer bekeken
LRIMG_4109.jpg
LRIMG_4109.jpg (377.01 KiB) 8436 keer bekeken
LRIMG_4110.jpg
LRIMG_4110.jpg (405.78 KiB) 8436 keer bekeken
LRIMG_4111.jpg
LRIMG_4111.jpg (254.21 KiB) 8436 keer bekeken
LR IMG_4106.jpg
LR IMG_4106.jpg (288.06 KiB) 8436 keer bekeken

Meer detailfoto's zijn te zien op:
https://picasaweb.google.com/1131430858 ... redirect=1

Groet,
Gerard.
Laatst gewijzigd door Gerard op 3 jan 2013, 09.26, 1 keer totaal gewijzigd.
varkensneus achterlicht Gazelladdict
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 187
Lid geworden op: 3 okt 2012, 22.27
Locatie: ugchelen

Re: Gazelle Sport Licht 1957 z.g.a.n...

Bericht door arjank »

prachtige kar! koesteren!

arjan
Elibert van Dalen
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Locatie: Gazelle(g) Brabant

Re: Gazelle Sport Licht 1957 z.g.a.n...

Bericht door Elibert van Dalen »

mooi ding heb je daar!! ken je jaques ook die heeft ook een aantal sport lights en superlights
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s :!:
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Gazelle Sport Licht 1957 z.g.a.n...

Bericht door HJvMontfort »

Ik vind het stuur en de stuurpen werkelijk hoogst erotisch
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Elibert van Dalen
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Locatie: Gazelle(g) Brabant

Re: Gazelle Sport Licht 1957 z.g.a.n...

Bericht door Elibert van Dalen »

heb liever een erotische vrouw dan een gebogen stuur ;) ,. maar mooi is het wel inderdaad
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s :!:
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Gazelle Sport Licht 1957 z.g.a.n...

Bericht door Michiel Röben »

Deze is te "jong" voor mij hoewel ie van mijn geboortejaar is maar wat een beauty...

Michiel ;)
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1576
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Gazelle Sport Licht 1957 z.g.a.n...

Bericht door Fotomaan »

Da's geen fiets, da's kunst!

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Durabo88
Berichten: 2545
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Gazelle Sport Licht 1957 z.g.a.n...

Bericht door Durabo88 »

Beste Elibert,

Deze fiets had ik ook al op MP zien staan, maar uiteindelijk niets mee gedaan. Ik ben nl. geen Gazelle verzamelaar, alhoewel deze mooi in mijn collectie zou passen.

Wat mijn oog het meest plezier doet is het dubbele klemboutsysteem op het stuur, wat mij doet denken aan een zeer oude unieke Fongers fiets met een 4 klemboutssysteem op de stuurpen.
Daarnaast is het opvallende dure (Campagnolo) versnellingssysteem en de buizenuitrusting zeer bijzonder. Een ander opvallend punt is de prachtig verchroomde kettingkast. Wat ik minder mooi vind zijn die simpele bagagedragertjes van gazelle, zeker op zo'n fiets. Een RVS dragertje in een ander model had mooier geweest.

Misschien leuk om je versnellingssysteem in de Campagnolo catalogus uit die tijd op te zoeken (staan vanaf 1950 zo'n beetje allemaal op internet).

Het is altijd fijn om een relatief makkelijk op te knappen fiets te vinden, dan kun je snel veel fietsplezier hebben. Nu dus alleen nog even het vet in de lagers nakijken?

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Gazelle Sport Licht 1957 z.g.a.n...

Bericht door fietser »

Geweldig mooie fiets! En zeker voor die tijd, ik ken ook geen oudere Gazelle Sport Licht. Het gebogen stuur zie ik zo voor het eerst, later hadden ze nog wel die dubbele klemschroeven voor de stuurbocht maar niet zo'n gebogen pen. Lijkt op een vroeg probeersel dat later aangepast werd. Een minpunt vind ik de uitvaleinden (heeft Gazelle op deze wijze nog langer gemaakt, maar dat kan echt mooier) en meer nog de voorvorkpunten met dat doorgeboorde gat voor de spatbordstangen. Steekt goedkoop af tegen de rest van deze werkelijk schitterende fiets! Leuk ook dat je hem op picasa zo uitgebreid hebt vastgelegd.

'
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 93
Lid geworden op: 7 jul 2012, 20.00
Locatie: Helmond

Re: Gazelle Sport Licht 1957 z.g.a.n...

Bericht door Gerard »

@ allen: dank voor de complimenten! Houd jullie op de hoogte.
Ik heb nu al een paar keer gehoord dat dit wel een heel vroege moet zijn, gaan we dus uitzoeken. Hetzelfde geldt voor het stuur, blijkbaar slechts zeer kort geleverd.

@ Yorick Durabo88: Ook dank voor de complimenten... en wat het smeren betreft, als ik de fiets optil dan gaan direct zowel voor- als achterwiel naar de stand 'ventiel 100% beneden'. Dus dat nieuw vet stel ik nog even uit.

Zo past bij mij de Fongers niet meer, waarvoor jij me nog aan een rechtse dynamo hebt geholpen. Die staat dus te koop. Als iemand interesse heeft, mag weg voor minder dan wat ik er voor betaald heb.

Groet, Gerard,
Vanaf nu blijkbaar liefhebber van alle 'ronde' achterlichten.
varkensneus achterlicht Gazelladdict
Plaats reactie