Gazelle Sport Licht 1957 z.g.a.n...

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 93
Lid geworden op: 7 jul 2012, 20.00
Locatie: Helmond

Re: Gazelle Sport Licht 1957 z.g.a.n...

Bericht door Gerard »

@ fietser: Eigenlijk vind ik het wel een mooi detail. Het spatbordstangetje is een parasiet van de voorvork.
Qua design eigenlijk heel goed. Als het staal ruim berekend is dan is er slechts een gat nodig. (Moer aanlassen had ook gekund, maar is net zo elegant als een gat.
Het varkensneus achterlicht vind ik trouwens ook een design icon, onverwoestbaar en simpel.

Maar voor een groot gedeelte ben ik het wel met je eens. Ook met Yorick over de bagagedrager. Al die Reynolds moeite en dan zo'n dragertje uit het rek.

Groet, Gerard.
varkensneus achterlicht Gazelladdict
TheodK
Berichten: 412
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Gazelle Sport Licht 1957 z.g.a.n...

Bericht door TheodK »

geweldig mooie fiets Gerard!
mooi dat hij zo gaaf bewaard is gebleven. Wees er maar zuinig op.
In deze periode eind jaren '50 zijn er toch wel erg mooie fietsen gemaakt. Dit is er weer een voorbeeld van.

groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Gazelle Sport Licht 1957 z.g.a.n...

Bericht door asterduc »

fietser schreef:ik ken ook geen oudere Gazelle Sport Licht. Het gebogen stuur zie ik zo voor het eerst, later hadden ze nog wel die dubbele klemschroeven voor de stuurbocht maar niet zo'n gebogen pen.'
De Sport Licht stond in 1956 nog niet in de prijscourant, eerst vanaf 1957 en verkrijgbaar uitsluitend met SA 3-versnellingsnaaf..
In de prijscourant van 1958 staat de derailleur vermeld samen met de SA 3naaf.
Volgens de DOF lijst zou die van Gerard een eind 1957 zijn, maar mijn vermoeden ivm de derailleur is dat het reeds een 1958 model is.

De ronde Voorbouw komt samen met de Sport Licht in 1957, en ik zie een laatste spoor in 1960. Van 1961 heb ik geen gegevens beschikbaar, maar in 1962 is hij niet meer terug te vinden.

De Sport Licht in 1957 is uitsluitend aangeboden in de kleur nr 7. Deze kleur staat bij Gazelle bekend als BlauwGrijs. In de jaren 50 een regelmatig voorkomende kleur.
In 1958 komt daar nog Flamboyant Blauw bij en vermoedelijk ook Flamboyant rood.

In 1959 is de fiets in meerdere kleuren te krijgen en ook met wit balhoofd.
Tevens is er buiten de derailleur de mogelijkheid voor een SA 3naaf, SA 4naaf of Gazelle 3naaf.

Hierbij een shot van de 1959 brochure.
Gazelle Sport Licht 1957.jpg
Gazelle Sport Licht 1957.jpg (41.89 KiB) 8491 keer bekeken
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Gazelle Sport Licht 1957 z.g.a.n...

Bericht door fietser »

Eigenlijk vind ik het wel een mooi detail. Het spatbordstangetje is een parasiet van de voorvork.
Qua design eigenlijk heel goed. Als het staal ruim berekend is dan is er slechts een gat nodig. (Moer aanlassen had ook gekund, maar is net zo elegant als een gat.
Platslaan en er een gat doorboren is net zo grof als iets aanlassen. De achtervork is bovendien nog kromgebogen voordat het platgeslagen stuk komt (met een aangelaste plaat). Andere merken deden dat veel eleganter: de buis wordt niet platgeslagen en niet kromgebogen, er wordt gewoon een gestampte, soliede plaat ingesoldeerd die de benodigde vorm heeft incl. ogen voor spatbordstangen. Bij Engelse sportfietsen uit die tijd deden ze het trouwens ook goed.

Natuurlijk heeft het wel zijn charme en is het een interessant detail als je ziet hoe een fabrikant naar een andere oplossing zoekt en iets probeert. Dat maakt voor mij vooral de vroege sportfietsen (van vóór begin jaren '50) zo interessant.
Volgens de DOF lijst zou die van Gerard een eind 1957 zijn, maar mijn vermoeden ivm de derailleur is dat het reeds een 1958 model is.
Dat kan heel goed. De prijscouranten verschenen rond februari maar de modellen, kleuren etc. moeten natuurlijk al een paar maanden eerder zijn vastgelegd en de productie moet ook al een paar maanden vooruit op voorraad gebeurd zijn, anders staan de nieuwe fietsen niet samen met de nieuwe folders ineens in de winkels van alle aangesloten dealers.

'
peterl

Re: Gazelle Sport Licht 1957 z.g.a.n...

Bericht door peterl »

Wat een geweldige supersportfiets is dit zeg en de worsteling van Gazelle om er iets moois van te maken.
In september vinden er dealershows plaats en hier worden de winterorders geschreven . De fabrikant bepaalt dan de grootte van de series en besteld zijn onderdelen.Op de Tweewielerrai wordt het nieuwe seizoen gepresenteerd aan het publiek en volgen er bijstellingen. De folders zijn dan al gedrukt.
Een fiets van het modeljaar 1958 kan al in oktober 1957 gemaakt zijn.
Gezien het reynolds frame , de stuurpen en de kettingkast zal de fiets aan het eind van het jaar gemaakt zijn.
peterl
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 93
Lid geworden op: 7 jul 2012, 20.00
Locatie: Helmond

Re: Gazelle Sport Licht 1957 z.g.a.n...

Bericht door Gerard »

asterduc schreef: De Sport Licht stond in 1956 nog niet in de prijscourant, eerst vanaf 1957 en verkrijgbaar uitsluitend met SA 3-versnellingsnaaf..
In de prijscourant van 1958 staat de derailleur vermeld samen met de SA 3naaf.
Volgens de DOF lijst zou die van Gerard een eind 1957 zijn, maar mijn vermoeden ivm de derailleur is dat het reeds een 1958 model is.
peterl schreef: In september vinden er dealershows plaats en hier worden de winterorders geschreven .
Een fiets van het modeljaar 1958 kan al in oktober 1957 gemaakt zijn.
Gezien het reynolds frame , de stuurpen en de kettingkast zal de fiets aan het eind van het jaar gemaakt zijn.
peterl
De eigenaar zijn vader was Gazelle dealer en zat dus dicht op het vuur. Hij zal, toen ca. 25 jaar, als liefhebber een van de eerste zijn geweest met deze fiets. Het framenummer geeft 1957 aan. En wanneer de fiets daadwerkelijk is afgeleverd of opgehaald... dat weten we dus niet.

Dat deze fiets voor de eigenaar iets bijzonders was blijkt wel uit het feit dat hij hem zijn hele leven lang bewaard en gekoesterd heeft. De gemonteerde km-teller lijkt uit de tijd te zijn en aan de staat van de fiets zou de km stand van 5200 km wel eens kunnen kloppen. Zoals gezegd de laatste 15 jaren van zijn leven opgeslagen op zolder. En toen nog 10 jaar door zijn vrouw bewaard.

Groet,
Gerard
varkensneus achterlicht Gazelladdict
Fongers1952
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Gazelle Sport Licht 1957 z.g.a.n...

Bericht door Fongers1952 »

Hoi Gerard,
Kan je ook een foto plaatsen van de teller? Ik vermoed dat het om een (Duitse) Loewe teller gaat.

Gr, Peter
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 93
Lid geworden op: 7 jul 2012, 20.00
Locatie: Helmond

Re: Gazelle Sport Licht 1957 z.g.a.n...

Bericht door Gerard »

Fongers1952 schreef:Hoi Gerard,
Kan je ook een foto plaatsen van de teller? Ik vermoed dat het om een (Duitse) Loewe teller gaat.
Ik kan nergens een naam ontdekken.
Teller is van metaal.
LRIMG_4074.jpg
LRIMG_4074.jpg (219.77 KiB) 8413 keer bekeken
Groet,
Gerard
varkensneus achterlicht Gazelladdict
Fongers1952
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Gazelle Sport Licht 1957 z.g.a.n...

Bericht door Fongers1952 »

Beste Gerard,

Dit is inderdaad een Duitse Loewe teller, naar mijn mening één van de beste. De meeste van dit soort tellers was bedoeld om rechts op de voornaaf gemonteerd te worden. Die van jou is een linkerkant van de naaf teller en is vrij zeldzaam. Ze waren bedoeld voor fietsen waar montage aan de rechterkant niet mogelijk was. Zoals een Gazelle met een trommelrem. Op jouw fiets was montage aan beide kanten in principe mogelijk, bijzonder dat er toch voor een montage links is gekozen. De teller is beslist jaren 50, omstreeks 1960 ging Loewe over naar een zilverkleurige achtergrond met zwarte cijfers. Mijn ervaring is dat ze zeer nauwkeurig tellen en solide zijn. Zuinig op zijn dus.

Gr, Peter
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Gazelle Sport Licht 1957 z.g.a.n...

Bericht door asterduc »

Een dergelijke teller staat ook op mijn Sport A, eveneens langs de linker zijde.
Louwe teller.JPG
Louwe teller.JPG (50.89 KiB) 8396 keer bekeken
Een klein detailverschil is er aan het uiteinde van de behuizing te zien.
Louwe teller2.JPG
Louwe teller2.JPG (55.46 KiB) 8396 keer bekeken
De teller is wel al een keer rond geweest.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Plaats reactie