Gazelle stuur zit vast en afstellen Gazelle naaf

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
fietshobbyist
Berichten: 635
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Gazelle stuur zit vast en afstellen Gazelle naaf

Bericht door fietshobbyist »

Wat voor een expander er bij joe in zit, is me nog niet duidelijk.
Ik heb een keer een vastzittende expander die een afgeschuinden bovenkant had - met een stuur met een afgeschuinde onderkant - losgekregen met, tja, was het een Sheldon Brown methode?
Nadat ik het stuur eruit had - of dat makkelijk of moeilijk ging, herinner ik me niet.

De truc: kruipolie in de vorkbuis laten lopen, een paar dagen wachten en dan een aantal overmaatse moeren over de stuurpen doen en daarna de stuurpen er weer in draaien. Vervolgens die moeren als slaggewicht in opwaartse richting gebruiken. Daarmee kwam de expander vrij vlot uit de buis tevoorschijn. Deze methode is ook wel te vinden op YT.
De expander was dus niet conisch.
Fongers1952
Berichten: 716
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Gazelle stuur zit vast en afstellen Gazelle naaf

Bericht door Fongers1952 »

Maarten Waarlé schreef: 7 aug 2021, 21.46 Misschien is het mogelijk om de expanderbout er helemaal uit te draaien , het voorwiel en spatbord er af te nemen en dan een draadeind vanaf de onderkant in de expander te draaien. Als je dan op het onder uit de vork stekende deel van het draadeind een sluitring en moer draait dan zou je de moer kunnen aandraaien waarbij er een trekkende kracht op de expander ontstaat. Je expander zou dan M10 moeten zijn maar dat is een gokje . Je zou dat moeten opmeten of uitproberen met een moer.
De draadeind trek je niet zomaar doormidden en de expander zal niet stuk gaan als de draad er geheel doorheen gedraaid zit. Wel beter het draadeind tegen houden zodat die niet gaat meedraaien in de expander.
Maarten en Werner, dank voor de tips. Ik ga er mee aan de slag
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Fongers1952
Berichten: 716
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Gazelle stuur zit vast en afstellen Gazelle naaf

Bericht door Fongers1952 »

Werner schreef: 8 aug 2021, 09.17 Wat voor een expander er bij joe in zit, is me nog niet duidelijk.
Ik heb een keer een vastzittende expander die een afgeschuinden bovenkant had - met een stuur met een afgeschuinde onderkant - losgekregen met, tja, was het een Sheldon Brown methode?
Nadat ik het stuur eruit had - of dat makkelijk of moeilijk ging, herinner ik me niet.

De truc: kruipolie in de vorkbuis laten lopen, een paar dagen wachten en dan een aantal overmaatse moeren over de stuurpen doen en daarna de stuurpen er weer in draaien. Vervolgens die moeren als slaggewicht in opwaartse richting gebruiken. Daarmee kwam de expander vrij vlot uit de buis tevoorschijn. Deze methode is ook wel te vinden op YT.
De expander was dus niet conisch.
Geloof me, dit is een bijzonder geval. Het stuur staat te hoog voor mij, daar begon het mee. De stuurpen is extreem lang maar kan de expander maar nauwelijks grijpen. Een langere stuurpen kan ik nergens vinden. Met de expander zo ver mogelijk naar beneden geslagen en liters kruipolie verder kan ik het stuur draaien (gaat zwaar) maar kan het niet omhoog of omlaag krijgen. Ik zal de tip van Maarten nog eens proberen maar van de onderkant van de vork (na afnemen voorwiel en spatbord) kan ik er helaas niet goed bij komen. Ook kruipolie inspuiten van de onderkant heeft niet geholpen. Iemand nog een idee?
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Fongers1952
Berichten: 716
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Gazelle stuur zit vast en afstellen Gazelle naaf

Bericht door Fongers1952 »

DSC00819.JPG
Bijgaand een foto om te laten zien hoe hoog het stuur staat.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Gazelle stuur zit vast en afstellen Gazelle naaf

Bericht door veenofiets »

Zou bijna denken, boor hem vanaf de onderkant voorzichtig kapot, alleen als het op geen andere manier wil. Door de ruimte die ontstaat en de spanning die eraf is krijg je m dan waarschijnlijk eruit.

Freek
Fongers1952
Berichten: 716
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Gazelle stuur zit vast en afstellen Gazelle naaf

Bericht door Fongers1952 »

veenofiets schreef: 6 mei 2022, 19.07 Zou bijna denken, boor hem vanaf de onderkant voorzichtig kapot, alleen als het op geen andere manier wil. Door de ruimte die ontstaat en de spanning die eraf is krijg je m dan waarschijnlijk eruit.

Freek
Probleem daar mee is dat het een speciaal Gazelle stuur met handvatschakeling is, dat soort sturen zijn gewoon niet te vinden
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
m-gineering
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Gazelle stuur zit vast en afstellen Gazelle naaf

Bericht door m-gineering »

veenofiets schreef: 6 mei 2022, 19.07 Zou bijna denken, boor hem vanaf de onderkant voorzichtig kapot, alleen als het op geen andere manier wil. Door de ruimte die ontstaat en de spanning die eraf is krijg je m dan waarschijnlijk eruit.

Freek
Vergeet nou die sloopgedachten, waar verstand ophoudt begint geweld ;)

Het stuur draait, dus is het al bijna los. je moet alleen en trekken en tegelijk heen en weer draaien, en dat is lastig. Als de conus bewogen heeft is dat het punt niet.
Als op de voorband gaan zitten en spierkracht niet werkt, moet je opschalen. Ik heb er wel eens een takel aangebonden (tussen freesbank en lastafel, zwaar ijzer dat niet direct aan de wandel gaat) zodat ik alleen nog maar hoefde te draaien
/Marten
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Gazelle stuur zit vast en afstellen Gazelle naaf

Bericht door veenofiets »

Probleem daar mee is dat het een speciaal Gazelle stuur met handvatschakeling is, dat soort sturen zijn gewoon niet te vinde
Had het niet over het stuur maar over de expanderbout. Had het ook niet over slopen maar over met beleid enkel die expanderbout beter gezegd de conische moer met een scherpe boor eruit kotteren daar lijkt mij weinig mis mee. Via takel te veel kracht kan ook is de fiets krom.

Freek
Fongers1952
Berichten: 716
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Gazelle stuur zit vast en afstellen Gazelle naaf

Bericht door Fongers1952 »

veenofiets schreef: 6 mei 2022, 19.38
Probleem daar mee is dat het een speciaal Gazelle stuur met handvatschakeling is, dat soort sturen zijn gewoon niet te vinde
Had het niet over het stuur maar over de expanderbout. Had het ook niet over slopen maar over met beleid enkel die expanderbout beter gezegd de conische moer met een scherpe boor eruit kotteren daar lijkt mij weinig mis mee. Via takel te veel kracht kan ook is de fiets krom.

Freek
Dank voor de tip
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Gazelle stuur zit vast en afstellen Gazelle naaf

Bericht door veenofiets »

Ja wat je natuurlijk ook kan doen is nog even wachten op Maarten Waarle wat die er van zegt.

Freek
Plaats reactie