Fongers BB65 framenummer 17844

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Johan overweg
Berichten: 166
Lid geworden op: 10 nov 2018, 11.48
Contacteer:

Re: Fongers BB65 framenummer 17844

Bericht door Johan overweg »

👍🏻😁👌 gaaf zeg !!!
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BB65 framenummer 17844

Bericht door Maarten Waarlé »

Afgelopen dagen weer eens gewerkt aan de BB en nu is de voorrem werkend (maar nog niet vernikkeld).
Het stuur heeft de typische rechte remhendels. De latere fietsen vanaf 1908 krijgen de sierlijke opgebogen remhendels.
Maar in 1907 was dat nog niet doorgedrongen tot de Fongers technici.
DSC07818.JPG
DSC07822.JPG
Erg leuk om zo`n opbouw te doen en dan ook te ontdekken wat niet goed werkt of net niet de goede maat is.
Een hele puzzel..
De remarmpjes moeten tussen de vork door en niet de spaken raken en zo heeft alles zijn beperkingen en bepalende maatvoering.
Maar daar kom je eigenlijk alleen achter door het te doen.
DSC07821 (2).JPG
Het omkerings driehoekje net onder het stuur zat bijvoorbeeld in eerste instantie niet goed. het schroefje (lees draaipunt) tegen de stuurbuis zat te hoog ten opzichte van het schroefje van de bovenste arm. Gevolg was dat in sommige gevallen de rem blokkeerde .
DSC07820.JPG
De ring om het stuur wilde niet naar beneden bewegen. Door een en ander te wijzigen zijn nu het stuurbuis schroefje en de uittredende rem schroef in een lijn komen te staan.
DSC07824.JPG
Hierdoor kan de bovenste hefboom vrij bewegen richting stuur en daarmee de rem in werking zetten. Hopelijk is mijn beschrijving begrijpelijk.
Om deze layout te wijzigen moest de remhendel van hoek veranderen en ook de ring van de eindbegrenzing moest verdraaid worden (nieuw gaatje voor het schroefje dus).
Een hoop gesodemieter maar wel leuk om het te doorgronden. En nu werkt het dus echt heel goed.

Langzaam aan gaat de achterrem gemaakt worden en zonder twijfel ook weer met twee stappen vooruit en een terug.
DSC07823.JPG
Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers BB65 framenummer 17844

Bericht door JasperA »

Dit wordt een bijzondere fiets dat is wel duidelijk! Voelt het ook als het kroonstuk van de ‘Maarten Waarlé Fongers-reeks’? Voor mij wel tenminste. Het maakt het vanuit collectie oogpunt bezien een zeer begeerlijk exemplaar… ;)
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Fongers BB65 framenummer 17844

Bericht door maartenB »

Mooi man, fascinerend weer om te volgen!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BB65 framenummer 17844

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja ik vind het ook weer een leuk proces.
Het zoeken naar hoe het nou zat met dat prototype.

Jasper ,Kroonstuk wel in de zin dat deze fiets aan de voorkant zit van een reeks Fongers remsystemen.
Al kun je de 1907 fiets met omgekeerde remmen en de 1903 Fongers met velg-remhevel als voorlopers natuurlijk ook erbij hebben.
Ik ben er nooit bewust aan begonnen maar nu is er wel een reeks fietsen met de meest denkbare variaties aan remmen
ontstaan. Tot en met de 1929 CCG met de verbeterde remmen. Daarna werd de trommelrem de beste oplossing.
Zou ook wel eens mijn laatste Fongers restauratie kunnen worden om niet in herhaling te vallen.
Misschien nog eens een Safety maar dan moet er we een met 80 % de juiste onderdelen vinden.
Anders krijg je zo`n 13 in een dozijn safety. Die safety`s zijn nog niet zo merk specifiek of je moet een ouder merk hebben zoals Singer of Coventry Machinist Co.
DSC07835.JPG
Groeten,
Maarten
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BB65 framenummer 17844

Bericht door Maarten Waarlé »

Nog maar weer eens een kleine update.
Vandaag was het na veel bouwen en veranderen ,verlengen en verkorten eindelijk zo ver dat de achterrem functioneerde.
Door dat er maar een duidelijke foto van de fiets is blijft een aantal zaken onbeslist. Je zou je nog een foto van de andere kant of achterkant wensen maar dat is niet het geval .In een aantal zaken dan maar zelf bedenken hoe de meest voordehand liggende vorm en constructie moet zijn geweest
DSC07859.JPG
DSC07850.JPG
DSC07867.JPG
Resultaat is een remsysteem naar de aard van het prototype maar in detail natuurlijk net een beetje anders.
Wat leuk is is dat de remmen aan het uiteinde ,dus bij de hoefijzers van veren zijn voorzien. Het systeem dat Fongers op al haar latere modellen toepaste. Mogelijk met uitzondering van het model Groningen en natuurlijk bij de latere jaren 30 modellen.
Bij dit systeem kunnen de remstangen ook alleen op trek belast worden . Zou je vanaf het stuur gaan duwen (zoals bij veel systemen) dan gaan de stangen uit de ogen.
Echt een constructie die uit de gedachte om aan het eind de van het system de remmen op veerspanning te zetten voort komt.


Ik heb een flinke proefrit gemaakt en de fiets rijdt echt heel goed.

Wat ik nog mis zijn oude remblokjes achter Nu zitten er achter smal geschuurde remblokken van bandremmen . Ik hoop nog eens de rode met katoenen laagjes te pakken te krijgen.
Zie foto:
DSC07843.JPG
Ik denk dat ik ook de remhendels een buiging naar boven ga geven. Origineel liepen ze rechtdoor maar omdat dit stuur wat hoger is opgebogen staan de remhendels wel ver van het handvat. En ik vind het wat fraaier van vorm. In feite is dat wat de Fongers bouwers/bedenkers later bij het opvolgende ontwerp veranderde.
Zou best kunnen dat ze de zelfde overweging hadden als ik nu heb.
DSC07863.JPG
prototype ca. 1905 (3).jpeg
Hopen dat ik er geen spijt van krijg... want weer terug buigen gaat heel rommelig worden.
DSC07845.JPG
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers BB65 framenummer 17844

Bericht door JasperA »

Er mogen dan misschien niet meer foto’s van zijn maar met jou hoge mate van ‘hands on’ betrokkenheid bij alle andere Fongers remsystemen zul je er toch niet heel ver vanaf zitten.

Stiekem hoop ik natuurlijk dat je er nog niet van genezen bent en anders hoop ik op nog meer ‘centaur featherweight’ achtige restauraties (waarvan ik er vandaag overigens eentje uit 1914 in levende lijve heb mogen aanschouwen…).
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
PaulvdRee
Berichten: 20
Lid geworden op: 7 aug 2017, 11.31

Re: Fongers BB65 framenummer 17844

Bericht door PaulvdRee »

Prachtige reportage.
Heel mooi voorbeeld van hoe productontwikkeling eigenlijk werkt in de 'design-as-you-go' modus waarbij doordat je alles zelf doet de iteraties elkaar snel opvolgen en overzicht/ samenhang gewaarborgd zijn.
De waarde van eigen productiemiddelen in de productontwikkeling is niet te overschatten. Helaas hebben veruit de meeste bedrijven niks meer zelf in huis behalve knoppendrukkers achter computers.
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Fongers BB65 framenummer 17844

Bericht door fietshobbyist »

PaulvdRee schreef: 24 aug 2021, 01.16 niet te overschatten.
niet te onderschatten ...
PaulvdRee
Berichten: 20
Lid geworden op: 7 aug 2017, 11.31

Re: Fongers BB65 framenummer 17844

Bericht door PaulvdRee »

https://onzetaal.nl/taaladvies/niet-te- ... ten-belang
Weer wat geleerd. Ik wist het ook niet maar gebruik altijd 'overschatten'.
Plaats reactie