Fongers BB65 framenummer 17844

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Maarten Waarlé
Berichten: 2348
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BB65 framenummer 17844

Bericht door Maarten Waarlé »

Hoi Jasper,

Nou, een van Meegeren (meester vervalser van schilderijen) zal het niet zijn maar de zoektocht, eigenschappen en fouten van dit prototype zitten zeker ook in mijn nagemaakt ontwerp.
Bijvoorbeeld de veren onder de remhoeven die zo`n kleine slag hebben dat ze de remblokjes in hoogte instelbaar hebben moeten maken.
Dat zijn leuke ontdekkingen van dit Fongers ontwerp .

Wat je schrijft over die andere Centaur is heel interessant. Ik zou daar graag meer van weten .we zijn momenteel een databank aan het opzetten van Centaur fietsen. De Engelse club heeft merk specialisten die daar mee bezig zijn en daar zou deze Centaur niet in mogen ontbreken!
En ja ik ben met Fongers wel zo`n beetje klaar maar niet met al die andere merken. Nog genoeg te ontdekken!
Maarten Waarlé
Berichten: 2348
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BB65 framenummer 17844

Bericht door Maarten Waarlé »

Paul,
zeker interessant om de zelf creërende rijwiel industrie te beschouwen.
We doen in de rolstoel branche trouwens nog steeds het ontwerpwerk zelf met test opstellingen om rolstoelen te radbraken en zo.
Dat is echt nog handwerk.
Met Fongers hebben we de mazzel dat er nog zo veel foto`s zijn bewaard (beeldbank Groningen) en waardoor we inzicht kunnen krijgen in het proces.
Maar bijvoorbeeld bij Simplex hebben ze met de interne remstrangen en de voor rem achter de kroon zeker ook vergelijkbare hoofdbrekens gehad als de remontwerpers bij Fongers. Jammer dat daar veel minder van bewaard is gebleven.
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers BB65 framenummer 17844

Bericht door JasperA »

Maarten Waarlé schreef: 24 aug 2021, 10.12 Wat je schrijft over die andere Centaur is heel interessant. Ik zou daar graag meer van weten .we zijn momenteel een databank aan het opzetten van Centaur fietsen. De Engelse club heeft merk specialisten die daar mee bezig zijn en daar zou deze Centaur niet in mogen ontbreken!
Hij is in ieder geval een framemaat kleiner dan die van jou dus wat dat betreft voor mij perfect. Ook heeft hij niet de teruglopende handremmen. Ik laat het weten zodra hij bij mij thuis staat… ;-)
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Maarten Waarlé
Berichten: 2348
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BB65 framenummer 17844

Bericht door Maarten Waarlé »

aha, Interessant! We wachten het met smart af...
Bij Centaur hebben ze de zelfde ontwikkeling doorgemaakt als veel andere fietsenbouwers in die jaren. De omgekeerde remmen in de eerste helft van het eerste decennium en later de roterende stangetjes aan het stuur. Ik denk in het algemeen sprekend dat de omgekeerde remmen voor de eindgebruiker en kleine fietsenmaker te veel problemen gaf bij breuk en afstelling.
Als je daar genoeg klachten over krijgt dan ga je wel naar iets anders over.
Kan ook zijn dat het patent van Sunbeam vanaf 1901 betreffende roterende remhendels aan het stuur de andere bouwers in de weg heeft gezeten om eerder al met dit systeem te komen.
Maarten Waarlé
Berichten: 2348
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BB65 framenummer 17844

Bericht door Maarten Waarlé »

Nog maar even een plaatje van de opgebogen remmen.
Niet meer helemaal de prototype foto volgend maar wel veel eleganter vind ik.
DSC07878.JPG
In feite was deze gekrulde remgreep een van de op het prototype volgende verbeteringen. Hieronder een afbeelding van een heel vroeg stuur wat overigens ook totaal uitgestorven lijkt. De fietsen uit deze periode (plm 1909 want vaste heveloverbrenging in de lug) hebben nu altijd het latere model met dubbele ophanging

https://www.beeldbankgroningen.nl/beeld ... 1&page=143

Groeten,
Maarten
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Fongers BB65 framenummer 17844

Bericht door rowejon »

Hi Maarten,
https://www.beeldbankgroningen.nl/beeld ... 1&page=143
De remrollers in dit foto lijken mij in 2 stroppen te hangen. Zijn links & rechts niet ook aan elkaar gekoppeld?
Gr
Jon
Maarten Waarlé
Berichten: 2348
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BB65 framenummer 17844

Bericht door Maarten Waarlé »

Hi Jon,
Nee, ik denk dat het in het midden in elkaar geschoven is .Dus aan een stang zit een dunner stuk van misschien 20 mm lang en aan de andere kant een buisvormig deel.
Punt is dat gekoppelde remmen bij velgremmen niet goed werkt of niet goed af te stellen is. Dit is bij trommelremmen beter te doen.
Ik denk wel dat de constructie bij deze Fongers fietsen te zwak was en snel vervangen is door dubbele ophanging per kant.

Er is ook een Royal Enfield geweest in die periode die het zo minimalistisch opgehangen remstangen had.
Te zien bij online bicycle museum.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers BB65 framenummer 17844

Bericht door JasperA »

Maarten Waarlé schreef: 26 jul 2021, 18.31 Ik heb de laatste tijd steeds meer moeite om oude nette banden te vinden al vind ik de nieuwe banden van o.a. Simon ook een heel goed alternatief.
Ik schaar mezelf dan even onder ‘o.a.. Simon’ ;). Ik heb momenteel weer een aantal setjes van deze nieuwe banden beschikbaar mocht iemand ze zoeken.

En ‘on topic’; Is er niet iemand die er, als de fiets straks klaar is, een mooie poster van kan maken? Die wil ik wel aan de muur namelijk, uiteraard met handtekening van de maker van de fiets…
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Maarten Waarlé
Berichten: 2348
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BB65 framenummer 17844

Bericht door Maarten Waarlé »

haha , een poster voor boven je bed!
Dan moet ik mijn kriebelige handtekening maar eens een lifting up gaan geven..

Wat dacht je van deze
DSC07896.JPG
of deze
DSC07898.JPG
Erg fraai hoe die remgreepjes een boogje beschrijven. Het zijn nog de spateltjes aan het uiteinde zoals het prototype.
De latere fietsen hebben al de ronde stang met celluloid hoesje.
DSC07897.JPG
Het stuur is eigenlijk heel prettig geconstrueerd door Fongers. na het losdraaien van de schroefjes trek je per kant de remhendel er zo uit.
Het middelste schroefje gaat door een bus die de remhefboom van de achterrem op haar plaats houdt.
De buitenste schroefjes houden de draaibelemering/eindstop vast en zijn ook voor het in positie houden van de stangen zodat je ze er niet uit kan trekken.
Er is nog een tweede foto in de beeldbank waar het stuur van dichtbij te zien is en waar de functie van de diverse onderdelen beter te zien is.
Uit de positie van de remstangen tov het frame kan je zien dat het om een andere fiets gaat. Er zijn er dus meer van gebouwd wat op zich natuurlijk te verwachten was.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 655
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers BB65 framenummer 17844

Bericht door jrietveld »

Heel mooi Maarten. Eindelijk is dit frame, dat tientallen jaren rondzwierf, in ere hersteld.
Ik had nog niet gezien dat op dit model ook een excentrische trapas zit. Fraai ook de cranks met pedaalspies.
Goed dat je de lak op het frame in de aangetroffen staat hebt gelaten; geeft de fiets als geheel een passend patin. Ik zou er ook geen (nieuwe) kettingkast op zetten...

groet, Jos
Plaats reactie