Fongers BB65 framenummer 17844
Geplaatst: 25 jul 2021, 19.52
Afgelopen maanden heb ik een een Fongers BB70 van rond 1914 kunnen opbouwen en als tegenprestatie is daarvoor het frame van een BB65 uit 1905 mijn kant op gekomen.
Op de foto hieronder mijn HZ70 samen met de BB70. Ik heb best een aantal hoge fietsen van diverse merken maar moet zeggen de HZ70 is mijn meest favoriete fiets qua rijgedrag en zithouding.
Dankzij de computer van mijn vriendin`s electrische fiets weet ik vrij goed wat ik er deze vakantie periode mee afgelegd heb.
Intussen alweer 240 km in een paar dagen . De losse ritjes zo s`avonds niet mee gerekend. Het rijdt zo goed!
Maar nu dus de opbouw van een BB65 van rond 1905.
Het frame is nog uitgerust met de originele vork en bij de fiets zat een excentrische trapas van de juiste versie plus een voorwiel van Fongers met 32 spaken en geschroefde stofkappen. Op de naaf staat een Fongers wapentje.
Naast dit wat te vroege voorwiel had de fiets ook nog een 50 tands Fongers tandblad met rand en 3/16 tand breedte.
Los daarvan maar wel passend zat een damesfiets crank met het ronde Fongers letter logo. Het leek me al een tijdje leuk om het prototype wat Fongers gebouwd heeft in de aanloop naar het bekende luxe remsysteem eens na te bouwen.
Punt bij deze fiets is dat het frame is van de 1905 -1908 modellen met lage horizontale klembouten terwijl op de foto duidelijk het toen al verouderde
pedaalspie systeem te zien is samen met het oude ronde logo en de dikkere 3/16 e ketting.
Een bij elkaar gerommelde fiets dus die gediend moet hebben voor het uitproberen van een nieuw te ontwikkelen remsysteem.
Ook de versnelling is van een fabrikaat dat Fongers nooit in haar catalogi heeft opgenomen.
Bij navraag in Engeland bleek het te gaan om een type twee versnellingsnaaf van Crabbe.
Ik heb kort geschreven dus de diverse onderdelen om een in feite een qua bouwjaar niet kloppende Fongers te bouwen die wel als zodanig heeft bestaan.
Omdat ik helaas geen Crabbe twee versnellingsnaaf heb ben ik uitgeweken naar een The Villers naafje. Lijkt er een beetje op maar dit type naaf heeft wel een andere versteller. Ik kon natuurlijk de Crabbe versteller nabouwen maar vond uiteindelijk dat ik bij de naaf moest blijven en heb dus de The Villers versteller gevonden op fotos en ook weer nagemaakt.
Werkt heel netjes en mocht ik in Engeland eens tegen een Crabbe naafje aanlopen dan komt die er toch weer in.
Wat wel aardig is is de zadelbuis met oliespuitje. Het zadel vond ik op Marktplaats wat een ongelofelijke mazzel was.
Het is nog het vroege type met enkele draagveer en stalen onderplaat. Het oliespuitje staat als oliekannetje beschreven in de 1906 catalogus. Dus dat hebben ze gehad bij Fongers.
Hier en daar zie je het ook zitten op de beeldbank foto`s (als je het weet). Nu ben ik na de versnellingen begonnen aan de remstangen van het stuur. Heel veel denkwerk ,nameten op foto`s en steeds wijzigen als het toch wat te klein/groot uitpakt. Daar zit nog wel wat werk aan te komen.. Groeten,
Maarten
p.s., Velgplaatjes zitten natuurlijk al op haar plaats:
Op de foto hieronder mijn HZ70 samen met de BB70. Ik heb best een aantal hoge fietsen van diverse merken maar moet zeggen de HZ70 is mijn meest favoriete fiets qua rijgedrag en zithouding.
Dankzij de computer van mijn vriendin`s electrische fiets weet ik vrij goed wat ik er deze vakantie periode mee afgelegd heb.
Intussen alweer 240 km in een paar dagen . De losse ritjes zo s`avonds niet mee gerekend. Het rijdt zo goed!
Maar nu dus de opbouw van een BB65 van rond 1905.
Het frame is nog uitgerust met de originele vork en bij de fiets zat een excentrische trapas van de juiste versie plus een voorwiel van Fongers met 32 spaken en geschroefde stofkappen. Op de naaf staat een Fongers wapentje.
Naast dit wat te vroege voorwiel had de fiets ook nog een 50 tands Fongers tandblad met rand en 3/16 tand breedte.
Los daarvan maar wel passend zat een damesfiets crank met het ronde Fongers letter logo. Het leek me al een tijdje leuk om het prototype wat Fongers gebouwd heeft in de aanloop naar het bekende luxe remsysteem eens na te bouwen.
Punt bij deze fiets is dat het frame is van de 1905 -1908 modellen met lage horizontale klembouten terwijl op de foto duidelijk het toen al verouderde
pedaalspie systeem te zien is samen met het oude ronde logo en de dikkere 3/16 e ketting.
Een bij elkaar gerommelde fiets dus die gediend moet hebben voor het uitproberen van een nieuw te ontwikkelen remsysteem.
Ook de versnelling is van een fabrikaat dat Fongers nooit in haar catalogi heeft opgenomen.
Bij navraag in Engeland bleek het te gaan om een type twee versnellingsnaaf van Crabbe.
Ik heb kort geschreven dus de diverse onderdelen om een in feite een qua bouwjaar niet kloppende Fongers te bouwen die wel als zodanig heeft bestaan.
Omdat ik helaas geen Crabbe twee versnellingsnaaf heb ben ik uitgeweken naar een The Villers naafje. Lijkt er een beetje op maar dit type naaf heeft wel een andere versteller. Ik kon natuurlijk de Crabbe versteller nabouwen maar vond uiteindelijk dat ik bij de naaf moest blijven en heb dus de The Villers versteller gevonden op fotos en ook weer nagemaakt.
Werkt heel netjes en mocht ik in Engeland eens tegen een Crabbe naafje aanlopen dan komt die er toch weer in.
Wat wel aardig is is de zadelbuis met oliespuitje. Het zadel vond ik op Marktplaats wat een ongelofelijke mazzel was.
Het is nog het vroege type met enkele draagveer en stalen onderplaat. Het oliespuitje staat als oliekannetje beschreven in de 1906 catalogus. Dus dat hebben ze gehad bij Fongers.
Hier en daar zie je het ook zitten op de beeldbank foto`s (als je het weet). Nu ben ik na de versnellingen begonnen aan de remstangen van het stuur. Heel veel denkwerk ,nameten op foto`s en steeds wijzigen als het toch wat te klein/groot uitpakt. Daar zit nog wel wat werk aan te komen.. Groeten,
Maarten
p.s., Velgplaatjes zitten natuurlijk al op haar plaats: