Oude gazelle opknappen of niet? (Fietsvakantie)

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Shorttrack
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 jul 2021, 18.08

Oude gazelle opknappen of niet? (Fietsvakantie)

Bericht door Shorttrack »

Hallo

Omdat onze bakfiets niet mee op de trein kan zoeken wij een fiets die dat wel kan.

Mijn vader heeft zijn oude gazelle nog staan. Hij denkt dat hij ongeveer 40 jaar oud is. Ik heb er zelf in het verleden al op gefietst en dat ging goed. Echter heeft hij ondertussen wel wat opknapwerk nodig. Er is ooit een andere voorvork op geplaatst waardoor de remblokjes nu op de band remmen en niet meer op de velg.
Daarnaast weet ik niet in welke staat de andere delen zijn zoals ketting, tandwielen, remkabels....

Maar de balangrijkste vraag is of deze fiets wel geschikt kan zijn als vakantiefiets. Ik heb zelf een e-bike die het meeste gewicht zal dragen met daarachter een fietskar. Dus deze gazelle zal enkel met lichte zaken beladen worden en het belangrijkste, er zal ook een kindje achterop moeten aangezien we er binnenkort 2 hebben.

Ik zal wat foto's plaatsen zodat jullie (hopelijk) een aardig beeld hebben over de staat van de fiets. Het moet niet perse deze fiets zijn die mee op vakantie moet. Maar mijn vader heeft deze toch nog staan en vind het wel een mooi en leuke fiets. Maar iets anders kopen is ook gewoon optie.

Eventuele tips over welke onderdelen te gebruiken en eventuele moderne(re) opties zijn altijd welkom natuurlijk. Ook een ruwe schatting over de eventuele kostprijs van de minimale kosten is ook altijd handig. Want ik heb daar totaal geen zicht op zelf.

Alvast bedankt voor jullie inbreng.
7.jpg
6.jpg
5.jpg
4.jpg
3.jpg
2.jpg
1.jpg
fietshobbyist
Berichten: 650
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Oude gazelle opknappen of niet? (Fietsvakantie)

Bericht door fietshobbyist »

Shorttrack schreef: 1 aug 2021, 13.55 remblokjes nu op de band remmen en niet meer op de velg.
Om me hiertoe te beperken: die kunnen door middel van het sleufgat, waarin ze gemonteerd zijn, in hoogte worden versteld.
Shorttrack
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 jul 2021, 18.08

Re: Oude gazelle opknappen of niet? (Fietsvakantie)

Bericht door Shorttrack »

Werner schreef: 1 aug 2021, 18.03
Shorttrack schreef: 1 aug 2021, 13.55 remblokjes nu op de band remmen en niet meer op de velg.
Om me hiertoe te beperken: die kunnen door middel van het sleufgat, waarin ze gemonteerd zijn, in hoogte worden versteld.
Dat klopt. Echter staan ze al op de laagste stand.
m-gineering
Berichten: 1463
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Oude gazelle opknappen of niet? (Fietsvakantie)

Bericht door m-gineering »

Je wou op vakantie, en ook nog een kind achterop? Dan is dit wel een onmogelijke basis. Drager, verzet, wielen zijn totaal ongeschikt, en als je dat niet nu al inziet, mis je ook vast ook de handigheid en kennis omdat enigzins binnen budget op te lossen.
/Marten
Shorttrack
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 jul 2021, 18.08

Re: Oude gazelle opknappen of niet? (Fietsvakantie)

Bericht door Shorttrack »

m-gineering schreef: 1 aug 2021, 18.55 Je wou op vakantie, en ook nog een kind achterop? Dan is dit wel een onmogelijke basis. Drager, verzet, wielen zijn totaal ongeschikt, en als je dat niet nu al inziet, mis je ook vast ook de handigheid en kennis omdat enigzins binnen budget op te lossen.
Dank u voor het duidelijk antwoord. Ik heb er inderdaad weinig verstand van. Dus gelukkig kan men mij verder helpen op dit forum.
m-gineering
Berichten: 1463
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Oude gazelle opknappen of niet? (Fietsvakantie)

Bericht door m-gineering »

Shorttrack schreef: 1 aug 2021, 19.46
m-gineering schreef: 1 aug 2021, 18.55 Je wou op vakantie, en ook nog een kind achterop? Dan is dit wel een onmogelijke basis. Drager, verzet, wielen zijn totaal ongeschikt, en als je dat niet nu al inziet, mis je ook vast ook de handigheid en kennis omdat enigzins binnen budget op te lossen.
Dank u voor het duidelijk antwoord. Ik heb er inderdaad weinig verstand van. Dus gelukkig kan men mij verder helpen op dit forum.
Er zijn prachtige (nog steeds bruikbare) vakantiefietsen binnen de beperkingen van dit forum, maar dan praat je over echt geld.
Een op een E-bike ingeruilde koga oid uit een nette buurt ( die na de eerste opwelling nooit meer de garage uit geweest is ;) ) is vast een beter basis

En lees dit:
https://fietsvakantie.home.blog/
/Marten
VelpArnhem
Berichten: 396
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45

Re: Oude gazelle opknappen of niet? (Fietsvakantie)

Bericht door VelpArnhem »

Hallo,

Het lijkt er op dat dit een Gazelle Sprinter/ Super Sport is? Rond 1975. Frame nummer? Leuke Gazelle, moeite van bewaren waard, langzaam opknappen. Gewoon niet weg doen. Fiets kan er weer prima uit zien maar je moet er moeite, tijd en geld in steken. Eigenlijk alles even uit elkaar halen, ontroesten, invetten, wellicht leuke retro banden er op. En dan gebruiken als zondagsfiets of gewoon leuke retro tourfiets, die trouwens in deze staat ook steeds schaarser worden!

Vakantie met kind er op, nee niet doen. Ook niet echt stevig frame. Ik zou zelf, ook budgettechnisch, voor een Gazelle Fuente, Medeo of iets in die lijn gaan. Behoorlijk wat versnellingen, stevig, betrouwbaar en goed te verkrijgen, ook budgettechnisch via Marktplaats. Misschien moet je daar in investeren maar daar kan je nog veel plezier van hebben. Heb zelf de Gazelle Fuente, met volle bepakking probleemloos Berlijn en Rome!

Misschien heb je er wat aan. Groet, Jan
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1596
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Oude gazelle opknappen of niet? (Fietsvakantie)

Bericht door Fotomaan »

Zie ik het nu wel of niet goed dat er aan de linkerkant op het voorwiel géén remblokje in de houder zit? :?
Die is wellicht verdwenen omdat het houdertje verkeerd om gemonteerd is?
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Shorttrack
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 jul 2021, 18.08

Re: Oude gazelle opknappen of niet? (Fietsvakantie)

Bericht door Shorttrack »

Fotomaan schreef: 2 aug 2021, 12.33 Zie ik het nu wel of niet goed dat er aan de linkerkant op het voorwiel géén remblokje in de houder zit? :?
Die is wellicht verdwenen omdat het houdertje verkeerd om gemonteerd is?
Dat heeft u goed gezien inderdaad. Die was inderdaad verkeerd gemonteerd en eruit gewipt. Maar het remsysteem vooraan werkte sowieso niet goed aangezien hij op de band remde. Maar dat was weldegelijk ook verkeers gemonteerd.

Geen idee hoe dat is kunnen komen.
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Oude gazelle opknappen of niet? (Fietsvakantie)

Bericht door rowejon »

Hi,
Het kan zijn dat de vervangende voorvork de verkeerde maat is, boven op de balhoofd lijkt te veel moeren/spatie stukken. Wat is de bandmaat? Zijn voor & achter hetzelfde. Als de banden zijn 622 en de vork 635 dan krijg je het probleem met de rem.
Gr
Jon
Plaats reactie