Batavus

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Groningen
Berichten: 2
Lid geworden op: 3 aug 2021, 10.42

Batavus

Bericht door Groningen »

Hoi,

Heb nog een oude fiets in mijn achtertuin waarbij ik de oorsprong wil achterhalen. Uit de fietssticker op de stang on de zadel is de merk Batavus. Op de sticker staat op de bovenzijde iets als Gegara.... Daarnaast heeft deze fiets ook een nummer ingegraveerd.

Weet iemand mij de oorsprong, jaartal en soort fiets? Het is volgens mij een kruisframe.

Hoor het wel.

Groet,

Jacob
Bijlagen
20210803_101554.jpg
20210803_101555.jpg
20210803_103022.jpg
20210803_102927.jpg
20210803_121231.jpg
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Batavus

Bericht door de rode »

Mooie fiets het is geen batavus maar misschien een keer herlakt en voorzien van een transfer van Batavus er zal wel gegarandeerd roestvrij lakwerk o.i.d op staan verwacht ik, als je de transfer iets vochtig maakt en gelijk een foto neemt kunt je beter lezen wat er op staat
Groningen
Berichten: 2
Lid geworden op: 3 aug 2021, 10.42

Re: Batavus

Bericht door Groningen »

Dank voor je reactie. Ga het morgen uitproberen als ik thuis ben. Waarom denk je dat het geen Batavus is overigens?
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Batavus

Bericht door de rode »

omdat er geen Batavus kruisframe bekend is
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 673
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Batavus

Bericht door wimjansen »

Zou het een Magneet kunnen zijn?
DCR gaat nooit verloren....
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1751
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Batavus

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ja, een Magneet stafiets zo te zien. Al is de voorvork anders dan ik zou verwachten, een heeft hij een Thompson trapas in plaats van een BSA wat gebruikelijk is bij Magneet. Het zou een later exemplaar kunnen zijn. Ik ken ook een transportversie met Thompson trapas van eind jaren '30.

Er staat me bij dat Batavus ook fietsen opnieuw lakte. Dat zou hier het geval kunnen zijn, en dat Batavus daarbij hun eigen transfers erop heeft aanbracht.
David H
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 dec 2016, 13.31

Re: Batavus

Bericht door David H »

Zover ik vluchtig net zag lijkt het model een Magneet, enkel is het frame nummer aan de verkeerde kant. Batavus zou kunnen, begreep van "Rijwielnet" dat Batavus dat model kruisframe gemaakt heeft, enkel niet veel. Het frame nummer zit wel aan de goede zijde voor een Batavus. Zou het dus nog niet uitsluiten ;)
Gebruikersavatar
Balhoofd
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 sep 2021, 19.55

Re: Batavus

Bericht door Balhoofd »

Lijkt me de moeite waard om binnen te zetten?
Of in ieder geval helemaal insmeren met fietsolie of owatrol olie.

Vriendelijke groeten,
Arjan (die zich zomaar hiermee bemoeit :-) )
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1751
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Batavus

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

In de Batavus Special in de documentatie bank staat inderdaad deze fiets, met exact dit model kruisframe. Die stond blijkbaar in de folder uit 1936. In de folder uit 1938 staat hij niet meer. Vrij waarschijnlijk hebben ze hem snel uit productie moeten nemen, omdat Magneet patent had op dit model frame (verlopen tijdens de oorlog).
Gebruikersavatar
deraptor
Berichten: 115
Lid geworden op: 2 feb 2019, 12.53
Locatie: Sint Anne

Re: Batavus

Bericht door deraptor »

Oef, hopen dan inderdaad dat de fiets van de tuin naar binnenshuis is gestuurd. Misschien keert de eigenaar nog eens terug naar dit forum..
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
Plaats reactie