Fongers H65 1937

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 668
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Fongers H65 1937

Bericht door jrietveld »

Bijgaand een paar foto's van mijn laatste restauratie-object, een Fongers H65 (1e soort E) uit 1937. Het aardige aan dit statige rijwiel is dat het vrijwel geheel origineel is en in goede conditie.

Paar bijzonderheden:
De 1e soort E was in de jaren '30 de goedkoopste Fongers-soort. De basisuitvoering (uitrusting 4) was voor 41 gulden te krijgen in 1937. Deze fiets is echter in uitrusting 10 (3 SA KB-naaf met trommels) en kostte maar liefst 64 gulden. Dat zie je vaker in deze periode; mensen wilden graag een Fongers en zochten dan de beste waarde voor het minste geld. De E-soort van Fongers heeft trouwens een breder (49 cm) en hoger opgebogen stuur dan de duurdere modellen.

De fiets is in de bekende Weer&Wind uitvoering: vrijwel alles zwart gemoffeld en het stuur met celluloid bekleed. Tussen 1927 en 1948 heeft Fongers enkele tienduizenden van dit soort all weather fietsen geleverd. Ook de dienstfietsen, die op grote schaal aan politie e.d. werden geleverd, waren vrijwel altijd in deze onderhoudsarme uitvoering.

De restauratie van deze fiets was niet heel ingewikkeld; vooral schoonmaken en bijwerken. De kettingkast en jasbeschermers gaven nog het meeste werk (scheuren, afgebroken oogjes etc.). Voor het eerst heb ik ook eens kapot celluloid hersteld, volgens de methode van Maarten Bokslag; eigenlijk niet heel moeilijk.

Mooi moment is altijd de eerste rit na de montage; een waar genoegen om op deze fluisterstille 'dark knight' door het centrum van Groningen (incl. kinderkopjes!) te rijden.

Zoals vrijwel altijd moesten er wat compromissen bij de 'wederopbouw' worden gesloten. Een paar dingen aan dit herenrijwiel op leeftijd kloppen niet; wie het ziet mag het zeggen...

groet, Jos
Bijlagen
H 65 achter.JPG
H 65 achter.JPG (253.15 KiB) 7243 keer bekeken
H 65 bel.JPG
H 65 bel.JPG (315.83 KiB) 7243 keer bekeken
H 65 bracket.JPG
H 65 bracket.JPG (317.36 KiB) 7243 keer bekeken
H 65 stuur opzij.JPG
H 65 stuur opzij.JPG (318.91 KiB) 7243 keer bekeken
H 65 voortrein.JPG
H 65 voortrein.JPG (250.61 KiB) 7243 keer bekeken
H 65 rechts.JPG
H 65 rechts.JPG (314.58 KiB) 7243 keer bekeken
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 187
Lid geworden op: 3 okt 2012, 22.27
Locatie: ugchelen

Re: Fongers H65 1937

Bericht door arjank »

een fongers-bericht in de categorie 'onbeantwoord'?
ziet er fraai uit, jos. complimenten! ik doe een gooi, wat is de prijs?
- klapstandaard ontbreekt (ik meen de 'steunen' te zien)
- idem haakse zadelpen
- kan pedalen niet beoordelen, lijken universeeltjes
- zit de dynamo bij een linker trommel niet (meestal) rechts?
- asmoer tbv sa-controlestift (is nieuw)

wat zit er trouwens voor een koplamp op: fg? of een b-merk. hij lijkt qua model sprekend op de pioneer van mijn dr-55.

hartelijke groet,
arjan
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 668
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers H65 1937

Bericht door jrietveld »

Hoi Arjan,

Deze fiets is niet super bijzonder, maar wel in heel goede conditie.
Mooi dat je een paar van de 'onregelmatigheden' hebt ontdekt. Haakse zadelpen klopt (had ik zelf nog niet eens gezien; zal er snel een opzetten...); klapstandaard (probeer ik nog over te zetten) en moertje controlestift ook (scherp gezien). Pedalen zijn wel origineel, evenals de dynamo (de remstang loopt in een kunstige constructie om de dynamohaak heen). Zie foto koplamp.
Er zijn nog een paar andere dingetjes...

groet, Jos
Bijlagen
FG setje 1938 gecompr..jpg
FG setje 1938 gecompr..jpg (134 KiB) 7168 keer bekeken
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Fongers H65 1937

Bericht door JocoFoto »

Dat Philips achterlicht 'met van die bolletjes' associeer ik met eind veertig / vroeg jaren vijftig?
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
fongers
Berichten: 187
Lid geworden op: 21 jun 2012, 20.48

Re: Fongers H65 1937

Bericht door fongers »

Mooie fiets hoor Jos 8-)

Dat achterlicht leek mij idd ook al te jong.. Vind het overgens ook een erg lelijk achterlicht :lol: Sorry Jos. Waarom heb je voor dit achterlicht gekozen eigenlijk?

Mvgr Mark
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 668
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers H65 1937

Bericht door jrietveld »

Hoi Mark,

Het klopt deels wat je zegt; de spatborden op deze fiets zijn niet de originele uit 1937, maar een set in veel betere conditie uit 1938 (een van de dingen die niet helemaal klopt...).
Het achterlicht (tweede model van Philips, Rijkskeur 27D) is uit dat laatste jaar en dus passend bij de leeftijd van de fiets (Fongers monteerde in 1937 nog niet standaard een achterlicht op nieuwe fietsen, moest erbij gekocht worden).
Mooi of lelijk is een kwestie van smaak; de gecraqueleerde lak van het lichtje past goed bij de originele witte lak op het achterspatbord (het lichtje is nooit van dit spatbord af geweest).

Jos
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 187
Lid geworden op: 3 okt 2012, 22.27
Locatie: ugchelen

Re: Fongers H65 1937

Bericht door arjank »

dat de spatborden een jaar jonger zijn, had ik natuurlijk meteen al gezien... maar vond het flauw om daarover te beginnen!
maar... wat zijn nu de andere dingetjes? een gok, verpakt in een vraag/aanname waarvan ik niet zeker ben: op jaren 30 fietsen heb ik alleen kettingtrommels met een meerkleurige-transfer (o.a. rood) gezien. later (na de oorlog) vooral (of alleen?) met een merk in één kleur (goud, groen). dus: is dit niet een wat jongere kettingkast?

en how about de handvatten: universeel?

groet, arjan
fongers
Berichten: 187
Lid geworden op: 21 jun 2012, 20.48

Re: Fongers H65 1937

Bericht door fongers »

Zitten er toevallig ook nieuwe cranck spie's in?
Plaats reactie