Fongers H65 1937
Geplaatst: 4 jan 2013, 22.14
Bijgaand een paar foto's van mijn laatste restauratie-object, een Fongers H65 (1e soort E) uit 1937. Het aardige aan dit statige rijwiel is dat het vrijwel geheel origineel is en in goede conditie.
Paar bijzonderheden:
De 1e soort E was in de jaren '30 de goedkoopste Fongers-soort. De basisuitvoering (uitrusting 4) was voor 41 gulden te krijgen in 1937. Deze fiets is echter in uitrusting 10 (3 SA KB-naaf met trommels) en kostte maar liefst 64 gulden. Dat zie je vaker in deze periode; mensen wilden graag een Fongers en zochten dan de beste waarde voor het minste geld. De E-soort van Fongers heeft trouwens een breder (49 cm) en hoger opgebogen stuur dan de duurdere modellen.
De fiets is in de bekende Weer&Wind uitvoering: vrijwel alles zwart gemoffeld en het stuur met celluloid bekleed. Tussen 1927 en 1948 heeft Fongers enkele tienduizenden van dit soort all weather fietsen geleverd. Ook de dienstfietsen, die op grote schaal aan politie e.d. werden geleverd, waren vrijwel altijd in deze onderhoudsarme uitvoering.
De restauratie van deze fiets was niet heel ingewikkeld; vooral schoonmaken en bijwerken. De kettingkast en jasbeschermers gaven nog het meeste werk (scheuren, afgebroken oogjes etc.). Voor het eerst heb ik ook eens kapot celluloid hersteld, volgens de methode van Maarten Bokslag; eigenlijk niet heel moeilijk.
Mooi moment is altijd de eerste rit na de montage; een waar genoegen om op deze fluisterstille 'dark knight' door het centrum van Groningen (incl. kinderkopjes!) te rijden.
Zoals vrijwel altijd moesten er wat compromissen bij de 'wederopbouw' worden gesloten. Een paar dingen aan dit herenrijwiel op leeftijd kloppen niet; wie het ziet mag het zeggen...
groet, Jos
Paar bijzonderheden:
De 1e soort E was in de jaren '30 de goedkoopste Fongers-soort. De basisuitvoering (uitrusting 4) was voor 41 gulden te krijgen in 1937. Deze fiets is echter in uitrusting 10 (3 SA KB-naaf met trommels) en kostte maar liefst 64 gulden. Dat zie je vaker in deze periode; mensen wilden graag een Fongers en zochten dan de beste waarde voor het minste geld. De E-soort van Fongers heeft trouwens een breder (49 cm) en hoger opgebogen stuur dan de duurdere modellen.
De fiets is in de bekende Weer&Wind uitvoering: vrijwel alles zwart gemoffeld en het stuur met celluloid bekleed. Tussen 1927 en 1948 heeft Fongers enkele tienduizenden van dit soort all weather fietsen geleverd. Ook de dienstfietsen, die op grote schaal aan politie e.d. werden geleverd, waren vrijwel altijd in deze onderhoudsarme uitvoering.
De restauratie van deze fiets was niet heel ingewikkeld; vooral schoonmaken en bijwerken. De kettingkast en jasbeschermers gaven nog het meeste werk (scheuren, afgebroken oogjes etc.). Voor het eerst heb ik ook eens kapot celluloid hersteld, volgens de methode van Maarten Bokslag; eigenlijk niet heel moeilijk.
Mooi moment is altijd de eerste rit na de montage; een waar genoegen om op deze fluisterstille 'dark knight' door het centrum van Groningen (incl. kinderkopjes!) te rijden.
Zoals vrijwel altijd moesten er wat compromissen bij de 'wederopbouw' worden gesloten. Een paar dingen aan dit herenrijwiel op leeftijd kloppen niet; wie het ziet mag het zeggen...
groet, Jos