Torpedo naaf met derailleur en pignon

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
Beau-Velo
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Torpedo naaf met derailleur en pignon

Bericht door Beau-Velo »

Afgelopen weekend heb ik een Duits Rixe fietsje van Marktplaats gekocht.
Vanwege voor mij leuke en bijzondere onderdelen.
Een mooie Bosch koplamp met VDO km teller ingebouwd.
Maar ook een Torpedo naaf uit 51 met een pignon (raar om zo’n cassette van vroeger duif te noemen) en een derailleur.
De naaf werkt gewoon zoals elke andere Torpedo naaf met een terug trap rem. Dus een vast pignon tandwelset.
Een klein rondje op rotte banden leerde me dat remmen met de Torpedo niet heel handig voor de ketting is vanwege de derailleur. Maar dat kan ook met de voorrem en een beetje bijremmen met achter.
De derailleur is een F&S met jaartal 53 schakelen gaat met een framebuis versteller ook met bj 53 ook wel type 53 genoemd en ook gebruikt bij drie versnellingsnaven (dikke Bertha)
Nu leer ik nog steeds over fietsen en onderdelen ook al ga ik al heel wat jaren mee in het gerommel met oude fietsen.
Maar heb deze combinatie nog niet eerder gezien. Een uurtje googelen heeft me ook nog niet veel opgeleverd over dit systeem.
Wie weet hier meer over?
Ik denk er aan om dit systeem te gebruiken in een te bouwen fietsje meer op maat als het Rixe (jongens of klein persoon)fietsje.
Zie onderstaande foto’s
Bijlagen
D17687BF-C91C-4DCC-A82D-FFE124101D4E.jpeg
1E30E74C-7327-4231-8AAD-F805795F128F.jpeg
4AC8E259-2DE1-4E7C-96C7-3A813D528DF3.jpeg
198928C5-0C72-4B2B-A6C2-73B37F1A2478.jpeg
EDAD0922-BB45-4DC8-A573-C49D947F93F9.jpeg
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Torpedo naaf met derailleur en pignon

Bericht door m-gineering »

Beau-Velo schreef: 10 aug 2021, 18.42 Maar ook een Torpedo naaf uit 51 met een pignon (raar om zo’n cassette van vroeger duif te noemen) en een derailleur.
De naaf werkt gewoon zoals elke andere Torpedo naaf met een terug trap rem.
een pigeon staat in het woordenboek ruim boven pignon ;)


Rotzooi die niet werkt is in fietsenland van alle tijden. Volgens de 'Dancing Chain' is dit een oprisping van het naoorlogse Duitsland, waar de fabrikanten in de eerste jaren erg beperkt waren in wat ze konden aanbieden
/Marten
Beau-Velo
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: Torpedo naaf met derailleur en pignon

Bericht door Beau-Velo »

Haha. Jaren geleden begonnen met die beesten uit te schelden voor pignon en nu weet ik het niet meer hoe ze echt heten.
Pruts francofiel die ik ben! Dank voor de correctie.

Wat die naaf betreft dacht ik dat Duitsers altijd weloverwogen keuzes maakte met wat op de markt te brengen.
Dat het geen succes is geweest ben ik achter.
Vooruit werkt het prima remmen wat minder. De derailleur en versteller zijn in ieder geval van een zware Duitse grundlichheid.

Ik ben blij met net even een ander systeem wat misschien wel een zeldzame overlever is.
Maar meer info is welkom.
BeundeHaastweewieler

Re: Torpedo naaf met derailleur en pignon

Bericht door BeundeHaastweewieler »

die koplamp met teller is geweldig!
nog nooit gezien,. lijkt wel van een bromfiets.
Bijlagen
loving it.jpg
loving it.jpg (6.46 KiB) 2141 keer bekeken
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 351
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Torpedo naaf met derailleur en pignon

Bericht door velofilie »

De combinatie derailleur en terugtraprem heeft meer nadelen dan voordelen.
Toch is deze constructie uit de jaren 50 ook in de jaren 80 nog op de markt geweest.
Zie het plaatje van de Sachs Torpedo 2x3 hieronder.

Groet, Wiel
SachsTorpedo2x3.jpg
Beau-Velo
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: Torpedo naaf met derailleur en pignon

Bericht door Beau-Velo »

Ben helemaal geen derailleur fan. Maar heb een kaal Belgisch semi sportiefs frame van de Groene Leeuw waar ik iets leuks van wil bouwen.
Dit was ooit een fameuze wielerploeg. Dus daar moet wel iets van een versnelling op komen.
Lijkt me leuk om deze combinatie in te bouwen. Vind vooral die buisversteller heel nostalgisch.
Dus qua uiterlijk gaat dit wel goed komen. Deze fiets zal waarschijnlijk geen kilometer vreter worden. Dus of die nadelen ooit bovenwater komen? Aanpassen kan altijd nog.
Ik vind het leuk om van mooie en leuke onderdelen een bijzondere fiets te bouwen die nooit zo geleverd is maar qua tijdsbeeld zo gemaakt had kunnen worden. Zonder daar mooie originele fietsen voor te slopen. Beetje creativiteit kan hierbij geen kwaad.
Die koplamp kon daar ook wel eens mooi op passen.
Groeten Martijn
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 351
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Torpedo naaf met derailleur en pignon

Bericht door velofilie »

Groene Leeuw had vroeger iets met het naar mij genoemde bier te maken.

:lol: , Wiel
Bijlagen
index.1.jpg
index.1.jpg (13.08 KiB) 2105 keer bekeken
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Torpedo naaf met derailleur en pignon

Bericht door fietser »

Rotzooi die niet werkt is in fietsenland van alle tijden. Volgens de 'Dancing Chain' is dit een oprisping van het naoorlogse Duitsland, waar de fabrikanten in de eerste jaren erg beperkt waren in wat ze konden aanbieden
Hier heeft de auteur van The Dancing Chain niet goed opgelet. De 3-versnellingsderailleur voor de F&S-terugtrapremnaaf kwam al in 1934 op de markt. Is dus geen product uit nood & gebrek maar het was de poging van F&S om bij de opkomende markt voor derailleurs aan te sluiten. Dit rekening houdend met het remsysteem dat in Duitsland diep verankerd was en waaraan ook F&S haar succes te danken had: de terugtraprem. Zo zie je maar waar het toe leidt als de bakker probeert om worst te maken.

Staat er trouwens nog een framenummer op deze Rixe-fiets? Op de zadellug of onder de trapas? Rixe had ik Duitsland geen erg goede reputatie - meer iets voor de arbeider met een klein budget.

Vooral niets aan de fiets ombouwen, zou ik zeggen. Het is - zeker in Nederland - een zeldzaamheid en interessant om te zien, terwijl je bij dit systeem op een Belgische fiets alleen zou zeggen: raar, welke hobbyist is hier bezig geweest.

Groeten,
fietser
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Torpedo naaf met derailleur en pignon

Bericht door de rode »

velofilie schreef: 11 aug 2021, 19.02 Groene Leeuw had vroeger iets met het naar mij genoemde bier te maken.

:lol: , Wiel
https://link.marktplaats.nl/m1726162905
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Torpedo naaf met derailleur en pignon

Bericht door m-gineering »

fietser schreef: 11 aug 2021, 21.33
Rotzooi die niet werkt is in fietsenland van alle tijden. Volgens de 'Dancing Chain' is dit een oprisping van het naoorlogse Duitsland, waar de fabrikanten in de eerste jaren erg beperkt waren in wat ze konden aanbieden
Hier heeft de auteur van The Dancing Chain niet goed opgelet. De 3-versnellingsderailleur voor de F&S-terugtrapremnaaf kwam al in 1934 op de markt.
Staat er ook wel in, maar het boek is nogal dik ;) . Samen met nog meer raar spul zoals een versie van J,W,S met een variabele lengte ketting!
/Marten
Plaats reactie