Eadie Coaster naven

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Plaats reactie
Cyclissimo
Berichten: 556
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Eadie Coaster naven

Bericht door Cyclissimo »

Soms loop je onverwachts (op een rommelmarkt in Frankrijk) tegen iets leuks aan...
In dit geval anderhalve Eadie terugtrapremnaaf. En een Bayliss Willey remnaaf.

De Eadies hebben nog tandwielen voor een rolketting (waarvan een krankzinnig versleten :lol: ), dus ze zullen meer dan honderd jaar oud zijn, lijkt me. Ik heb al even op internet gekeken en zag dat in 1906 BSA Eadie overnam en er vanaf dan een BSA-logootje op de remplaat zit. Ik kan hem tot nog toe niet vinden. Wel een nummer A 89000. Zou deze dan dus van voor 1906 zijn?

De andere naaf heeft geen remplaat helaas. Opvallend is dat de trommel van die naaf een stuk kleiner is. Wel staat er in de naafhuls een patent ingeslagen, wat de andere dan weer niet heeft...

De B&W naaf is vernikkeld en heeft behalve een E in de naafhuls geslagen geen bijzonderheden.

Ik ben benieuwd of iemand me er iets meer over kan vertellen. Bijvoorbeeld of de ene trommel groter is vanwege een andere functie, of vanwege een ouder type? Opvallend is ook dat de remwerking net anders werkt. Bij de ene zit het nokje aan de naafkant, bij de andere aan de remplaatkant.
Bijlagen
IMG_2422.JPG
IMG_2421.JPG
IMG_2420.JPG
IMG_2418.JPG
IMG_2417.JPG
IMG_2416.JPG
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Eadie Coaster naven

Bericht door Maarten Waarlé »

Typisch , die verschillende diameters bij de twee Eadie naven.
Het is me nooit opgevallen.
Ik heb eens gemeten bij de Rover van 1901 waar deze naaf ook origineel in zit en die meet aan de buitenkant van de spaakflens gemeten 70mm diameter.
Geen idee trouwens welk type nok aan de binnenkant zit .
In Frankrijk heeft Peugeot ze veel toegepast. Ik heb er eens een gehad uit 1906 die ook een Eadie type rem had maar dan zonder enige aanduiding op de naaf. misschien licentie bouw? Dat was overigens ook een fiets met skip tooth tandwielen/ketting.

Groeten,
Maarten

ps, wel leuk om zo iets op een marktje tegen te komen!
Cyclissimo
Berichten: 556
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Eadie Coaster naven

Bericht door Cyclissimo »

Maarten Waarlé schreef: 23 aug 2021, 07.38 Typisch , die verschillende diameters bij de twee Eadie naven.
Het is me nooit opgevallen.
Ik heb eens gemeten bij de Rover van 1901 waar deze naaf ook origineel in zit en die meet aan de buitenkant van de spaakflens gemeten 70mm diameter.

ps, wel leuk om zo iets op een marktje tegen te komen!
Best een groot verschil. Die van mij meten globaal 82mm en 92.5mm.
Zouden ze steeds kleiner zijn geworden? Het is wel leuk dat ze inderdaad voor de Franse markt zijn; met 36 gaten. Iets wat je niet gelijk verwacht in die tijd voor een Engelse naaf.

Weet je toevallig of de tandwielen een redelijk gangbare schroefdraad hebben? Dan zou ik hem nog eens kunnen vervangen.
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Eadie Coaster naven

Bericht door Maarten Waarlé »

Ik denk dat we een spraakverwarring hebben .Tenminste als ik op de flens meet (de diameter van de flens dus) dan heb ik ook 82mm
De kleinste van jouw twee naven. Dat zal het dan zijn denk ik.

Ja leuk die Franse 36 spaak variant.
Als ik een S.A. naaf op de Franse Ebay zie staan dan is het ook bijna altijd 36 spaakgaten.

Of de schroefdraad klopt weet ik niet maar de kans is wel groot bij Engelse naven dat het bruikbare draad is.
Ik heb overigens wel een vroeg freewheel liggen met vreemde draad. Ik krijg `m nergens opgedraaid. Dat bestaat dus blijkbaar wel.
pfcvos
Berichten: 399
Lid geworden op: 2 okt 2012, 21.48

Re: Eadie Coaster naven

Bericht door pfcvos »

Ik heb een Eadie Coaster in zwarte uitvoering. 40 spaaks; spaak 14;
Opvallend is dat de belettering in de huls niet parallel staat met de naafas maar er haaks op, dus in het verlengde van de fiets.
Een BSA logo vind ik nergens.
Mag ik dan zo maar concluderen dat de naaf van voor 1907 is?

Heb ik het type met de grote of de kleine trommel?
Op de flens gemeten 82 mm
op de trommel 70 en in de trommel 61 mm

Op de remankerplaat staat verder niks.

Nog een belangrijke vraag:
bij demontage bleek een moertje te zijn gebarsten. Zie foto.
Heeft iemand dit?
Cyclissimo wellicht?
Bijlagen
IMG_7552.jpg
IMG_7550.jpg
IMG_7544.jpg
pfcvos
Berichten: 399
Lid geworden op: 2 okt 2012, 21.48

Re: Eadie Coaster naven

Bericht door pfcvos »

Weet iemand met zekerheid of de borgmoer van het tandwiel linkse of rechtse draad heeft
Zie foto
Bijlagen
IMG_7555.jpg
Laatst gewijzigd door pfcvos op 24 nov 2022, 15.39, 1 keer totaal gewijzigd.
Cyclissimo
Berichten: 556
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Eadie Coaster naven

Bericht door Cyclissimo »

Bij mij heeft de borgmoer linkse draad. Het tandwiel rechtse.
Reserveonderdelen heb ik helaas niet.
Voor zover ik iets heb kunnen achterhalen wat betreft de inschriften in oude catalogi is die van jou volgens mij de laatste versie. De mijne zijn waarschijnlijk het type van voor BSA.
Plaats reactie