Nieuw Lid

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Natasja1502
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 aug 2021, 22.19

Nieuw Lid

Bericht door Natasja1502 »

Hallo Allemaal!
Ik snuffel al een tijdje als gast rond op dit forum. 
Na het overlijden van mijn oma kreeg ik 2 van haar fietsen. 
1 stond jaren bij me in de schuur en op de ander fiets ik alweer een flinke tijd rond.
Beide zijn niet heel oud en mijn dagelijkse fiets is als model niet heel bijzonder (een Gazelle tour de France) maar voor mij heeft de fiets natuurlijk een emotionele waarde.

De tweede fiets heb ik afgelopen jaar weer uit de schuur gehaald, dit is een Simplex Cycloide Sport (ik denk gezien de locomotief achterdrager en het framenummer dat deze uit 1958 komt)
Over Simplex heb ik al veel kunnen lezen op Rijwiel.net en ook hier op het forum; dank voor het delen van al die kennis!

De Simplex is in hele slechte toestand, maar fietst nu al zo ongelooflijk lekker dat ik haar graag weer wat liefde wil geven. 
Ik heb al veel roest verwijderd van zowel het frame als de naven, en gekeken of ze met renaissancewax weer wat van haar oude glans terug krijgt.

Dat lijkt aardig te lukken!
De spatborden zijn flink weggeroest, maar ook daar wil ik zoveel mogelijk van de originele kleur behouden, en waarschijnlijk wil ik toch ook wel een aantal van de niet mooie, maar zeer pragmatische knutseloplossingen van mijn opa laten zitten.
Horen voor mij nu eenmaal bij de geschiedenis van de fiets.

Helaas is het achterwiel ooit vervangen en de trommelrem achter mist. 
De gebruikte velg is helaas ook van mindere kwaliteit dan die van het voorwiel.
Als absolute beginner op het gebied van fietsreparaties vind ik het geweldig om bijna dagelijks iets bij te leren, en me weer over vanalles te kunnen verbazen.

Van beroep ben ik ontwerper en ook op dat gebied kunnen fietsen me bekoren, heb hier op het forum al zo ongelooflijk veel mooie en bijzondere fietsen gezien, met prachtige details en oplossingen er gaat een nieuwe wereld voor me open.
Maakt ook dat ik op straat anders naar fietsen kijk.
Onlangs in Den Bosch ook nog een behoorlijk anonieme fiets gekocht waarvan onder andere de voorvork ooit vervangen is. 
Die fiets wil ik ook gaan opknappen, en ik probeer nu (vanwege die voorvork) ook het 1 en ander te leren over fietsgeometrie, enfin... heel veel te ontdekken, weinig kennis maar enorm nieuwsgierig!
Ik ben lid geworden van de vereniging en heb met veel plezier al de oudere uitgaven gelezen die ik thuisgestuurd heb gekregen.
Ik hoop op het forum binnenkort wat vragen te kunnen stellen over de eerste 2 fietsprojecten uit mijn leven!
Groet, Natasja (nachtuil...)
Natasja1502
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 aug 2021, 22.19

Re: Nieuw Lid

Bericht door Natasja1502 »

Een paar 'voor' plaatjes van de Simplex.
20210228_173723-web-1.jpg
20210228_173946-web-1.jpg
20210725_214526-for-web.jpg
20210221_220151-web.jpg
20210228_174212-web.jpg
20210228_175255-web.jpg
20210710_160844-web.jpg
20210221_155016-web.jpg
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Nieuw Lid

Bericht door Maarten Waarlé »

Hoi Natasja,
Welkom bij de club!
En ja erg leuke fietsen die Simplex en Locomotief modellen uit die periode.
De vormgeving van de remstangen alleen al. Daar hebben ze echt werk van gemaakt.
Mijn vriendin heeft een Locomotief uit die periode met nagenoeg de zelfde onderdelen.
Mij lijkt dat aan een trommelrem en remstangen uit die periode nog goed aan te komen is.
Ik heb geloof ik nog Simplex/locomotiefremstangen liggen Indien nodig wil ik best die kist eens op z`n kop zetten.
PaulvdRee
Berichten: 20
Lid geworden op: 7 aug 2017, 11.31

Re: Nieuw Lid

Bericht door PaulvdRee »

Welkom!
Mooie fiets, die Simplex. Subtiel die grijze kleur.
Heeft deze fiets 26 inch wielen?
Kennelijk is er voor een te lange spatbordstang gemonteerd. Het uiterlijk van de fiets zal fink verbeteren met het juiste stangetje.
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Nieuw Lid

Bericht door fietshobbyist »

Natasja1502 schreef: 23 aug 2021, 02.03 heb hier op het forum al zo ongelooflijk veel mooie en bijzondere fietsen gezien, met prachtige details en oplossingen er gaat een nieuwe wereld voor me open.
enorm nieuwsgierig!
Welkom, 'nachtuil'.
Laat me je het boek Ons stalen ros aanbevelen, vol met close-ups van prachtige details. Het boek komt ergens uit onze gelederen.
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Nieuw Lid

Bericht door non-fixie »

Welkom, Natasja!

Leuke fietsen. Ik begrijp dat de Simplex hier het meeste applaus oogst, maar met de Gazelle Tour de France is ook weinig mis. Zeker de wat oudere modellen zien er goed uit, en zijn leuke klassiekers voor dagelijks gebruik.
Natasja1502
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 aug 2021, 22.19

Re: Nieuw Lid

Bericht door Natasja1502 »

Bedankt voor jullie reacties allemaal.
Ik heb meteen alweer een aantal goede en zeer bruikbare tips te pakken!
De banden zijn inderdaad 26", en de kleur grijs komt het dichst in de buurt van RAL7016 wat een 'doodordinaire' antraciet blijkt te zijn.
Heb inmiddels een klein potje hammerite gekocht, moet nog een test maken om te kijken of de kleur inderdaad in de buurt komt.

Ik heb de zijkanten van de spatborden tot op het metaal kaal geschuurd omdat deze daar volledig verroest waren, ik hoop uiteindelijk dmv zacht schuren en polijsten een niet zo zichtbaar verloop te kunnen maken.
De spatbordstangen zijn origineel behalve korter ook dunner had ik ergens online begrepen?

Misschien dat ik op het aanbod van de remstangen graag nog een keer terug kom!
Vooralsnog ben ik moed aan het verzamelen om het achterwiel te demonteren, wederom iets dat ik nog nooit gedaan heb, maar ik moet de banden en een aantal spaken vervangen.
Het spannen van spaken heb ik een tijdje terug geoefend op een 'nieuwerwetse' fiets.
Goed om een keer gedaan te hebben, weet ik meteen dat ik niet al te enthousiast van start moet gaan,
ik kwam erachter dat een slag zo gemaakt is! :D

Van de bekabeling lijkt ook niet veel te kloppen. Ik vraag me ook al een tijdje af hoe je de elektriciteitsdraden door het frame trekt als deze eruit zijn, maar vergeet het steeds te googelen.

Boekentips vind ik ook heel fijn!
Ik ga op zoek naar 'Ons Stalen Ros'
PaulvdRee
Berichten: 20
Lid geworden op: 7 aug 2017, 11.31

Re: Nieuw Lid

Bericht door PaulvdRee »

Als je 'moed moet verzamelen' voor een klus is het misschien beter om het te leren van iemand die weet hoe het moet.
Als je het achterwiel eruit hebt is dat natuurlijk een uitgelezen kans om ook de naaf te demonteren en alles te controleren en te voorzien van nieuwe smeermiddelen en eventueel onderdelen te vervangen.
Velen op dit forum (mijzelf incluis) hebben ruime ervaring met dit soort werk.
Het spaken en richten van wielen is natuurlijk ook een vak. Ook hier geldt dat het veel makkelijker is met het wiel uit de fiets en in een richtbok.
Ik houd mij aanbevolen voor hulp. Woon in Zutphen en ik heb tijd. Laat maar weten.
O ja, ook zat SA drieversneller delen op voorraad, richtbok en spaken ook voorhanden.
Natasja1502
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 aug 2021, 22.19

Re: Nieuw Lid

Bericht door Natasja1502 »

Dat is een mooi aanbod Paul!
Van iemand leren is sowieso veel fijner dan het eindeloos kijken van youtube-filmpjes en dan maar hopen dat het goed gaat.
Ook het vastleggen van alles wat je losdraait vind ik een lastige, omdat naderhand altijd blijkt dat de foto toch niet duidelijk is wanneer je technisch niet weet wat je aan het doen bent...

De ervaring leert ook dat ik over alles langer doe dan dat ik vantevoren had ingeschat, maar heb enorm veel plezier in het hele proces!
Bandenplakker
Berichten: 512
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Nieuw Lid

Bericht door Bandenplakker »

Dag Natasja,

Als je aangeeft waar je (ongeveer) woont, kunnen eventuele helpers -zoals ik- reageren of ze je niet alleen met raad, maar ook met daad terzijde willen staan.

Dirk
Plaats reactie