Nieuw Lid

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Natasja1502
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 aug 2021, 22.19

Re: Nieuw Lid

Bericht door Natasja1502 »

Hoi Dirk!
Ik bevind me in het prachtige Zuid Holland :)
Bandenplakker
Berichten: 512
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Nieuw Lid

Bericht door Bandenplakker »

Dat is wel hEEl ongeveer ;-)
Cyclissimo
Berichten: 577
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Nieuw Lid

Bericht door Cyclissimo »

Welkom.
Leuk om te lezen dat er nog iemand vooral vanuit het ontwerpen naar fietsen kijkt. Dat is erg herkenbaar (als architect van opleiding..)
Wat mij betreft horen Simplex-Locomotief fietsen uit de jaren 50 bij de mooist ontworpen Nederlandse fietsen uit die tijd (dat is natuurlijk persoonlijk, want er zijn hier vast veel mensen die daar juist heel anders over denken :mrgreen: :lol: ). Ook kwalitatief fantastisch, en zoals je al zei, rijden ze ook nog eens heel lekker :) En zo'n cycloide is dan natuurlijk een mooi eerste project.
Wat de knutseloplossingen betreft vind ik vooral het achterlicht erg leuk: een half achterlicht als glaasje over het andere achterlicht geschoven :shock:
Als je voor nieuwe banden gaat zou ik zeker voor cremekleurige banden gaan. Dat geeft een prachtig contrast met het antraciet. En zo werden ze destijds natuurlijk ook geleverd.
De verlichtingskabel door het frame halen is geen heksentoer, normaalgesproken, maar meestal zal de trapas er uit moeten. Dat is bij een Cycloide dan weer net even wat lastiger dan anders. Maar als je toch je trapaslagers wil vervangen...
Als je onderdelen gaat verzamelen om te vervangen heb ik nog wel een mooie 26 inch velg liggen uit de tijd en mogelijk ook een jaren 50 SA 3V trommelrem (maar dat zou ik even na moeten kijken). Ik woon in Den Haag, dus dat is iig relatief in de buurt ;)
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Nieuw Lid

Bericht door non-fixie »

Wat die verlichtingsdraad betreft: ik heb het wel eens met succes met een stofzuiger gedaan.

Licht pluizig draadje (ik gebruikte dat spul waar je rollades mee dichtbindt) aan de ene kant invoeren en stofzuiger op de hoogste stand aan de andere kant. Had ik eens ergens gelezen, en tot mijn verbazing werkte het ook nog. Als het draadje erdoor is, dan dat draadje gebruiken om de echte verlichtingsdraad (of remkabel of versnellingskabel) door de buis te trekken.

Disclaimer: YMMV, afhankelijk van luchtlekken, ruimte in de buizen en vettigheid waaraan het draadje blijft plakken.
Empo's bijgebouw
Berichten: 621
Lid geworden op: 13 apr 2019, 10.45
Contacteer:

Re: Nieuw Lid

Bericht door Empo's bijgebouw »

ik heb een tijdhe geleden ook 1 gehad alleen lang zo moo niet meer als die van jou die van mij had wat vlieg roest
nog een hele mooie fiets die van jou :D :D
Bijlagen
WhatsApp Image 2021-08-25 at 21.01.08.jpeg
Gestopt hobbyist antieke transportfietsen
Natasja1502
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 aug 2021, 22.19

Re: Nieuw Lid

Bericht door Natasja1502 »

haha!
@bandenplakker(t)
In de prachtige stad met plakkende 't' ;)
Empo's bijgebouw
Berichten: 621
Lid geworden op: 13 apr 2019, 10.45
Contacteer:

Re: Nieuw Lid

Bericht door Empo's bijgebouw »

fiets heb ik gevonden met magneet vissen en is ooit aangereden en gedumpt naar demontage bruikbare onderdelen waarschijnlijk
trapas draait weer maar zaten wel putjes in de lagers cransk zijn krom helaas
mooi sierlijk onderdeel ook zo verkocht
Bijlagen
WhatsApp Image 2021-08-25 at 21.18.37.jpeg
WhatsApp Image 2021-08-25 at 21.18.37(1).jpeg
WhatsApp Image 2021-08-25 at 21.18.37(2).jpeg
WhatsApp Image 2021-08-25 at 21.18.37(3).jpeg
WhatsApp Image 2021-08-25 at 21.18.37(4).jpeg
Gestopt hobbyist antieke transportfietsen
Natasja1502
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 aug 2021, 22.19

Re: Nieuw Lid

Bericht door Natasja1502 »

@cyclissimo, Ik ga eens inventariseren wat er allemaal moet gebeuren en wat ik allemaal nog nodig heb!
De trapas kan ik verticaal op en neer wiebelen, horizontaal niet. Dat wiebelen lijkt me niet goed :D
Wat betreft het 'ontwerp'kijken naar fietsen; het is voor mij echt een nieuw gebied waar ik het vocabulair nog van moet leren.
Dus waar ik binnen mijn eigen vakgebied meteen doorheb dat bepaalde proporties niet kloppen zie ik dat bij fietsen nog niet meteen.
Misschien wel dat er 'iets' niet helemaal klopt, maar meteen duiden waar de crux zit is lastig.
Geweldig om te lezen over framebouw en welke gevolgen bepaalde keuzes hebben zowel uiterlijk als gebruiksdoel.

@nonfixie, AH! dat klinkt logisch! Ik heb een lockmachine met een systeem waarbij je de onderdraad inrijgt dmv lucht. Dat ga ik zeker onthouden!

@appie Wow! waar heb je die opgevist? en is nog te achterhalen wat de originele kleur geweest is?
Empo's bijgebouw
Berichten: 621
Lid geworden op: 13 apr 2019, 10.45
Contacteer:

Re: Nieuw Lid

Bericht door Empo's bijgebouw »

zelfde kleur als die van jou zit nog deels lak op tussen de vlieg roest
Gestopt hobbyist antieke transportfietsen
Plaats reactie