Sabre herenfiets

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
f4_1400
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 dec 2012, 10.30

Sabre herenfiets

Bericht door f4_1400 »

Gekocht in mijn studententijd voor als ik me goed herinner 15 euro, het was toen eigenlijk niet veel meer dan een frame met wielen en spatborden. Toen opgeknapt naar eigen inzicht; zwart gekwast achterwiel opnieuw gespaakt met Torpedonaaf met terugtraprem en wat spaken van het voorwiel vervangen, lakdoek kettingkast erop, bagagedrager en stuur erop die ik nog toevallig had liggen. Maar inmiddels rijd ik er alweer jaren dagelijks op rond, en nu ik op dit forum belandde op zoek naar een trapas voor mijn kruisframefiets dacht ik: hé, hoe oud is mijn daily rider eigenlijk? Het merk is Sabre, framenummer is als ik het goed heb 9214 (zie foto). Achterlicht zat er meen ik al op (maar lager); wat erop staat is Koets, dan een B en NL in een cirkeltje. Koplamp komt van Marktplaats. Zoals misschien duidelijk moge wezen: het enige wat ik weet van oude fietsen is dat ik vind dat ze mooi zijn en goed in elkaar zitten, maar de historische details heb ik er (nog) niet bij. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

René

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Sabre herenfiets

Bericht door Fotomaan »

Hoi René,

Ik heb een transportfiets van Sabre met het framenummer 597377 en die is volgens mij van 1957.
Kan het zijn dat er cijfers van het framenummer onder de verf zitten?

http://www.transportfiets.net/2012/12/0 ... tie-sabre/

http://www.transportfiets.net/2012/11/22/sabre-cycles/

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Bijlagen
CHW_6552.jpg
CHW_6552.jpg (163.08 KiB) 9072 keer bekeken
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
f4_1400
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 dec 2012, 10.30

Re: Sabre herenfiets

Bericht door f4_1400 »

Hoi Charles,

Ik heb nog eens gekeken, maar nee, volgens mij zijn het echt maar 4 cijfers. Toen ik de fiets kocht zat het originele achterwiel er niet meer in, dus daarop heb ik hem niet kunnen dateren.

Gr,
René
f4_1400
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 dec 2012, 10.30

Re: Sabre herenfiets

Bericht door f4_1400 »

Het zijn toch meer cijfers: 592148. Ouder dan de jouwe, dus, maar hoeveel?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Sabre herenfiets

Bericht door Fotomaan »

Hoi René,

Het verschil is 'slechts' 5229 fietsen.
Als je de productiecijfers van die tijd er op los laat zou het bouwjaar wel eens aardig in de buurt van die van mij kunnen liggen.
Hoeveel fietsen konden er rond 1957 gebouwd worden in een jaar?
Ik vermoed dat jouw fiets niet veel ouder is dan van 1956 of hooguit 1955 maar ik weet natuurlijk niet hoeveel fietsen er bij Sabre geproduceerd werden.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3819
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Sabre herenfiets

Bericht door maartenB »

Als grossiersmerk heeft Sabre dat enorme aantal van meer dan 590 000 fietsen natuurlijk nooit gemaakt. Misschien is 59 wel het bouwjaar.
Wie weet er iets over de achtergronden van het merk?
Tussen welke jaren hebben ze geleverd?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Sabre herenfiets

Bericht door fietser »

Het verschil is 'slechts' 5229 fietsen
Het moet 12771 fietsen zijn, toch? (592148 - 579377) Het nummer van de fiets van Charles (579377) spreekt ook enigszins de theorie tegen dat de eerste 2 cijfers het bouwjaar zijn. De jaarproductie zou dan > 9377 geweest moeten zijn en zoiets kun je als fabrikant meestal van tevoren inschatten, m.a.w. je begint dan bij voorkeur met framenummers met één cijfer meer zodat je boven de 10.000 in een jaar uit kunt komen. Hoeft niet, maar lijkt mij aannemelijk.

Ik denk dat "de afstand" tussen beide fietsen wel 12771 stuks is en dat dit in verband gezien moet worden met de productie van de framefabrikant (niet Sabre zelf). Ik kan alleen geen enkel Nederlands merk vinden dat in de jaren '50 nummers tussen 500.000 en 600.000 had en deze links op de zadellug van onder naar boven insloeg.

Het merk Sabre zegt mij verder ook niets, ik kom het nergens tegen bij gedeponeerde merken of anderszins. Het komt op mij ook on-Nederlands over: de klank is meer Frans (Belgisch?), het plaatje met de tekst "High Quality Cycle" is ook niet bepaald typisch voor Nederlandse merken. Maar toegegeven: de twee Sabre-fietsen in kwestie zien er wel Nederlands uit.

'
f4_1400
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 dec 2012, 10.30

Re: Sabre herenfiets

Bericht door f4_1400 »

Ik kan hier alleen maar aan toevoegen dat Sabre toch gewoon Engels is voor zwaard? Dus misschien is het wel gewoon Engels fabrikaat, wat wij "Hollandse fietsen" noemen is toch eigenlijk gewoon zoals de Engelsen vroeger hun fietsen bouwden? Op het Engelse eBay kom ik bij "Sabre bicycle" alleen maar lullige crossfietsjes tegen, geen idee of dit hetzelfde merk is...

Het rekensommetje was trouwens 597377-592148, dus 5229 fietsen klopte wel...
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Sabre herenfiets

Bericht door Fotomaan »

Hoi Fietser,

Je hebt twee cijfers van mijn framenummer omgedraaid. :o
Het moet eigenlijk 597377 min 592148 = 5229
Dat zit dus redelijk bij elkaar en als het de volledige jaarproductie zou zijn geweest gaat het over 15 fietsen per dag.
Sabre was volgens mij een grossier en het zou zo maar kunnen dat de 'oplage' niet zo groot is geweest. Het is echt een van de kleine merken.
Bij mij zit er een STYRIA achternaaf in uit 1957 maar het kan goed zo zijn dat die pas twee jaar later in de fiets gebouwd of dan toch verkocht is.
Dus het is best aannemelijk dat de eerste twee cijfers het jaartal is. Ik had er zelf nog niet aan gedacht maar ik vind het best logisch.

Er is ooit een zekere U. Pruis geweest in Leeuwarden die het merk Sabre verkocht.
Verder kwam het merk wel in België voor maar niet voor fietsen.
Sabre is ook de merknaam van een tank wat een aardige vergelijking is. Ik heb op het internet gezocht naar meer informatie maar ik kon er niet zoveel over vinden. Er bestond een Belgische onderneming die het merk voerde maar dat was uitsluitend voor bromfietsen. Het is een typische Nederlandsche fiets van de jaren vijftig of zestig vermoed ik.
Deze transportfiets is van de bakker van Balkbrug geweest en is altijd binnen gestald geweest.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Sabre herenfiets

Bericht door fietser »

Ik kan hier alleen maar aan toevoegen dat Sabre toch gewoon Engels is voor zwaard?
Oei, ik moet nodig wat aan mijn Engels doen :oops:
Dus misschien is het wel gewoon Engels fabrikaat, wat wij "Hollandse fietsen" noemen is toch eigenlijk gewoon zoals de Engelsen vroeger hun fietsen bouwden?
Maar de Thompson-trapas spreekt dat toch tegen, die kom je bij Engelse merken eigenlijk niet tegen.
Je hebt twee cijfers van mijn framenummer omgedraaid.
Het moet eigenlijk 597377 min 592148 = 5229
Wie heeft hier iets omgedraaid? ;)
sabre.jpg
sabre.jpg (35.77 KiB) 8965 keer bekeken
Plaats reactie