Sabre herenfiets

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Sabre herenfiets

Bericht door Fotomaan »

Hoi Fietser,

Ik geloof waarempel dat je gelijk hebt :oops:
Zou het dan nog kunnen zijn dat de eerste twee cijfers over het jaartal gaat en de laatste vier over de aantallen?
Je ziet dat wel bij ondernemers die hun facturen nummeren.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Sabre herenfiets

Bericht door Fotomaan »

Hier komen de Sabre fietsen dus niet vandaan.

Lenoble is een historisch Belgisch bedrijf dat fietsen, bromfietsen, scooters en lichte motorfietsen produceerde. De firmanaam werd waarschijnlijk nooit als "merknaam" gebruikt.

De merknamen Kon Tiki en Sabre werden uitsluitend voor scooters gebruikt. Deze werden waarschijnlijk alleen in 1953 en 1954 geproduceerd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lenoble

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3819
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Sabre herenfiets

Bericht door maartenB »

Fotomaan schreef:Hoi Fietser,

Ik geloof waarempel dat je gelijk hebt :oops:
Zou het dan nog kunnen zijn dat de eerste twee cijfers over het jaartal gaat en de laatste vier over de aantallen?
Je ziet dat wel bij ondernemers die hun facturen nummeren.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Dat lijkt me heel logisch. En jij kunt zo leuk rekenen. Op hoeveel fietsen per dag kom je dan uit? Die 15 die je eerder noemde lijkt me helemaal niet zo gek voor een grossiersmerk, die
regionaal fietsen verkoopt bij een aantal fietsenmakers.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Sabre herenfiets

Bericht door Fotomaan »

Hoi Maarten,

Tja, dat krijg je als je regelmatig met lokale politici aan tafel zit. Die zijn dol op cijfers en dat is waarschijnlijk besmettelijk. Die vlakken alles af met gemiddelden :cry:

Maar als ik 2148 van 9377 aftrek houd ik 7229 over en als ik dat dan weer deel door 2 (jaar) kom ik op 3614 en nog wat. Als ik dan wil weten wat er gemiddeld per dag uitging en ik reken 52 weken maal 5 werkdagen kom ik op iets minder dan 14 fietsen per dag.
Tegenwoordig is de productie capaciteit van heel Nederland toegenomen tot 3500 fietsen per dag en dat is deze keer geen vergissing. ;)
Maar zelfs als je het verschil in tijd meerekent kan je gerust zeggen dat Sabre een kleintje was.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Bijlagen
DSCN9316.JPG
DSCN9316.JPG (360.56 KiB) 6706 keer bekeken
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Sabre herenfiets

Bericht door fietser »

Maar als ik 2148 van 9377 aftrek houd ik 7229 over en als ik dat dan weer deel door 2 (jaar) kom ik op 3614 en nog wat.
Je hebt het nu over twee nummers waarvan een zgn. uit '57 en een uit '59. Het lijkt me logisch dat in dat systeem elk jaar opnieuw met b.v. 590001 zou zijn begonnen, en dan kun je dus niet zo rekenen.

Het punt waarom ik sowieso niet in deze berekeningen geloof is dat grossiers de frames voor hun fietsen bij framebouwers kochten, daar werd het framenummer al ingeslagen. En framebouwers hadden wel een wat hogere dagproductie. Vandaar dat ik ook niet geloof dat 59.... op het bouwjaar slaat (hooguit bij toeval natuurlijk).

Als het de framebouwer was die met het jaartal in het begin had genummerd zou ik verwachten dat ik dit vergelijkbare nummers al vaker onder diverse kleinere merken zou zijn tegengekomen. Dat is niet zo.

En 15 fietsen per dag voor een landelijke grossier zou betekenen dat ze zo'n 4.000 per jaar verkochten. Voor een merk als b.v. Burco zal dat redelijk kloppen en jaren '50 Burco's zie je dan ook nog af en toe rondrijden. Maar ene Sabre...?

'
Fongers1952
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Sabre herenfiets

Bericht door Fongers1952 »

Weet niet of het kan maar in de jaren 50 had je ook het Sabre straalvliegtuig (jager). Zou het merk daar naar genoemd zijn? Zo snel als een jager?

Gr, Peter :P
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
f4_1400
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 dec 2012, 10.30

Re: Sabre herenfiets

Bericht door f4_1400 »

Ik houd het er voorlopig maar op dat mijn fiets dus uit 59 is.
Gebruikersavatar
Nick013
Berichten: 260
Lid geworden op: 12 nov 2012, 22.02
Locatie: Tilburg

Re: Sabre herenfiets

Bericht door Nick013 »

Hey Rene!

deze fiets kocht je jaren geleden bij mij als opknapper!
Ik geloof idd voor €15 ofzo :mrgreen: Zelfde trappers nog zie ik! Maar waarom het achterlichtje verplaatst?
Hier nog een oude foto, hoe ik de fiets gevonden heb :D

gr, Nick
Bijlagen
sabre 1
sabre 1
sabre1.JPG (101.67 KiB) 6630 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Nick013 op 23 jan 2013, 21.04, 1 keer totaal gewijzigd.
Less is more :mrgreen:
Gebruikersavatar
Nick013
Berichten: 260
Lid geworden op: 12 nov 2012, 22.02
Locatie: Tilburg

Re: Sabre herenfiets

Bericht door Nick013 »

en nog een foto! ;)
En leuk om te zien, dat je er weer iets moois van gemaakt hebt 8-)
Bijlagen
sabre 2
sabre 2
sabre3.JPG (103.71 KiB) 6629 keer bekeken
Less is more :mrgreen:
f4_1400
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 dec 2012, 10.30

Re: Sabre herenfiets

Bericht door f4_1400 »

Ha Nick,

Grappig op deze manier weer van je te horen! Moet inderdaad wel haast mijn fiets zijn, enige verschil is dat ik me herinner dat de voorvelg zwart geverfd was, ik heb dat er toen afgehaald om het aluminium weer zichtbaar te maken. Dus ergens tussen het maken van de foto en de verkoop zul jij die velg wel geverfd hebben.
Achterlichtje heb ik verplaatst omdat ik het toen mooier vond als-ie wat hoger zit. Met het oog op originaliteit moet ik het eigenlijk terugzetten, maar van de andere kant: deze fiets is mijn dagelijkse werkpaard, dus moet-ie vooral functioneel zijn.

Gr,

René
Plaats reactie