Carbidlampen weer tot leven wekken

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Plaats reactie
ThomasDebonnet
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 aug 2021, 16.42

Carbidlampen weer tot leven wekken

Bericht door ThomasDebonnet »

Zijn er mensen die zich bezig houden met het weer doen werken van carbidlampen en die deze ook nog gebruiken op hun fiets? Onlangs vond ik op een rommelmarkt deze speciale carbidlamp. Een merknaam die me niet bekend was, namelijk 'GCZ'. Het is een fietslamp om achteraan te plaatsen vanwege de rode reflector. Zijn er nog zo'n lampen bekend? Hier een filmpje die ik maakte met de demonstratie ervan. https://youtu.be/RQGjOHudvyM

Waarschijnlijk dient het kraantje om een rubberen darmpje op aan te sluiten.
theodorus
Berichten: 396
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: Carbidlampen weer tot leven wekken

Bericht door theodorus »

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik weet wel dat het bij verkeert gebruik gevaarlijke dingen zijn
Carbid gas is zeer ontplofbaar
Ooit lang geleden hadden we een avondrit in Buren.
daar was iemand die zijn Carbid lamp aangestoken had, Mooi fel licht dat moet gezegd.
Alleen aan het einde van de rit wist hij niet hoe die uit moest, ieder was al naar huis hij heeft nog een uur moeten wachten tot het gas op was.
en nog een half uur voordat hij afgekoeld was :idea:
Het was wel een leuke rit georganiseerd door de toen zittende voorzitter Roel During
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Carbidlampen weer tot leven wekken

Bericht door Maarten Waarlé »

sfeervolle film en leuk om weer eens te zien.
Vaak zijn het voorlampen met een slangetje naar een veel kleiner achterlichtje.
Ik denk dat deze lampen op meer dan alleen fietsen gebruikt werden . Iedereen die `s avonds nog het verkeer in moest. Denk aan handkarren, paardenwagens, bakfietsen en dergelijke.
Daar lijkt mij dit type achterlicht door het formaat voor de hand liggender dan op de staande achtervork van een fiets.
Maar het kan met de juiste beugel wel gemonteerd worden.
Deze lamp heeft de basisvorm van het Amerikaanse Solar model. Europese lamp ontwerpen zijn vaak wat fragieler qua vormgeving en verend opgehangen.
Plaats reactie