kromme voorvork kinder racefiets

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
cork_81
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 aug 2021, 16.07

kromme voorvork kinder racefiets

Bericht door cork_81 »

Hoi allen,

zojuist me voorgesteld en direct maar mijn eerste vraag.
Ik heb uit Frankrijk een oude kinderkoersfiets meegenomen, die wel wat liefde kon gebruiken.

het grootste probleem is de kromme voorvork. Deze staat naar achteren gebogen; zover dat je als je stuurt tijdens het trappen met je tenen tegen het voorwiel komt.

Ik heb de voorvork ondertussen gedemonteerd; dat ging op zich best makkelijk eigenlijk. Wel rammelden de losse kogeltjes uit hun lagerschalen, maar ik gok dat ik de meeste terug gevonden heb :D

Mijn vraag is wat nu handig is, recht (laten) buigen of vervangen?

Het fietsje zal een Frans bouwsel zijn (merk geen idee) en de wielen zijn 22 inch; dat maakt de keuze nogal beperkt.
Ik zie voor normale kinder fietsjes wel nieuwe 22 inch voorvorken te koop en ik zou ook een ander oud kinderfietsje als donor kunnen gebruiken, maar ik zie niet veel 22 inch racefietsjes te koop. Ik zou hem ook zelf recht kunnen buigen maar heb daar geen ervaring mee. Mogelijk dat er adresjes zijn om dit te laten doen?

De bedoeling is vooral om het fietsje weer goed rijdbaar te maken! Ik verwacht niet dat deze nog geschikt is voor een historisch verantwoorde restauratie...

Hoor graag jullie mening/tips/trucs.

grt

Cor
Bandenplakker
Berichten: 510
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: kromme voorvork kinder racefiets

Bericht door Bandenplakker »

Dag Cor,

Als je van origineel houdt -en niet alleen dan- zou ik hem recht (laten) buigen. Bij een 'nieuwe' loop je kans dat er verschillen zijn in allerlei afmetingen.
Dat buigen kan op veel verschillende manieren, van zeer verantwoord tot 'op zijn russisch lomp' (plakband, elastiek, ijzerdraad en zo).

Ik heb me een aantal jaren geleden flink verslikt in het herstellen van een kindersport/racefiets: onderdelen waren (zeer) schaars en dus erg duur.

Als je fysieke hulp wilt, kan het helpen als je bekend maakt waar je ongeveer woont; misschien is er een ervaren lid in je buurt dat je wil helpen.

Dirk
cork_81
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 aug 2021, 16.07

Re: kromme voorvork kinder racefiets

Bericht door cork_81 »

bedankt - woon in Zwolle
m-gineering
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: kromme voorvork kinder racefiets

Bericht door m-gineering »

cork_81 schreef: 29 aug 2021, 15.18 Mijn vraag is wat nu handig is, recht (laten) buigen of vervangen?
Kinderfietsen is meestal niet het meest hoogwaardige materiaal, dus als er geen scherpe vouwen in zitten kun je dat doorgaans wel aardig terug buigen.
Je moet alleen oppassen dat je geen nieuwe knikken maakt en de buis niet lokaal platdrukt, dus intelligent ondersteunen op de juiste plaats met V-blokken in een pers geeft de meeste controle.
/Marten
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 632
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: kromme voorvork kinder racefiets

Bericht door marco verbaant »

Afbeelding
Ik heb iets dergelijks. Van dit kleine Italiaantje (Minestrini '50/'60) heeft de vork ook een klein verbuiginkje. Maar dat laat ik maar zo. Net zoals de vorkbuis waar de verbuiging nét even meer is. Waardoor het balhoofdstel zich niet meer goed laat afstellen. :?
Overigens ben ik altijd een beetje bevreesd met betrekking tot terugbuigen van vorken en frames. De moleculestructuur van het metaal is door de crash toch een beetje in de war gebracht dunkt mij.
cork_81
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 aug 2021, 16.07

Re: kromme voorvork kinder racefiets

Bericht door cork_81 »

Leuk dit hoor; die Minestrini was ik met Googelen al een keer tegen gekomen. Wat een tof ding!

Ik begrijp het advies, nu nog eens uitvogelen of ik iemand kan vinden met meer ervaring op dit vlak. Zelf doen kan uiteindelijk altijd nog maar het lijkt me nog niet zo makkelijk om ze beide gelijk te krijgen.

De voorvork van deze fiets is zover verbogen dat je er meer goed mee trappen en sturen tegelijk kan, dus ik moet er wel wat mee. Verder heb ik gelezen over de risico's, maar maak ik me daar bij een racefiets voorvork niet direct heel erg druk over, zeker niet in het geval van een kinderfiets. Ik begrijp wat er bedoelt wordt, maar zoveel krachten komen daar niet op lijkt me (qua gewicht); het grootste risico is het stoeprandje botsen en dan nog vraag ik me af hoe groot de kans op direct breken in plaats van verbuigen is.

Het kan ook goed zijn dat ik er meer een showmodel van maak. Er is nog werk genoeg aan, zo moet ik ook nog eens uitvogelen of er katoenen velglint voor 22 inch wielen bestaat of dat er een goede vervanger voor is.

Ik vermaak me er in ieder geval tot nu toe prima mee
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: kromme voorvork kinder racefiets

Bericht door rowejon »

Hi,
"zo moet ik ook nog eens uitvogelen of er katoenen velglint voor 22 inch wielen bestaat "
Bedoel je katoen lint of touw? Lint is verstelbaar bij de gesp, touw moet je een langere inkorten.
Gr
Jon in Zwolle
cork_81
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 aug 2021, 16.07

Re: kromme voorvork kinder racefiets

Bericht door cork_81 »

Hoi Jon uit Zwolle!

goede vraag:

Er zit een soort van katoenen veter over de spaakschroeven en daarover zit weer een zwartkleurig plaklint.
Die schroeven zijn niet verzinkt in de velg en steken dus boven het velgbed uit...

Als ik ze kan vervangen door een nieuwer alternatief vind ik het ook prima, zolang de binnenbandjes maar niet om de haverklap lek zijn. Ik hou niet van plakken namelijk - gelukkig kun je bij een racefiets de binnenbanden altijd makkelijk vervangen :mrgreen:
m-gineering
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: kromme voorvork kinder racefiets

Bericht door m-gineering »

cork_81 schreef: 30 aug 2021, 21.43 Hoi Jon uit Zwolle!

goede vraag:

Er zit een soort van katoenen veter over de spaakschroeven en daarover zit weer een zwartkleurig plaklint.
Die schroeven zijn niet verzinkt in de velg en steken dus boven het velgbed uit...

Als ik ze kan vervangen door een nieuwer alternatief vind ik het ook prima, zolang de binnenbandjes maar niet om de haverklap lek zijn. Ik hou niet van plakken namelijk - gelukkig kun je bij een racefiets de binnenbanden altijd makkelijk vervangen :mrgreen:
Losse katoenen linten heb ik al heel lang niet meer gezien. De simpele linten zijn tegenwoordig rubber of PU. Verder zijn er legio plaklinten, het meest klassieke is dan het 'Fond de Jante' van Velox.
/Marten
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: kromme voorvork kinder racefiets

Bericht door rowejon »

Hi,
Rubberen velg linten zijn makelijk aan te komen, maar niet voor kleinere maten. Ik heb 28 linten geknipt en met bandplaklijm geplakt met een 50mm oversteek. De lint moet met een klein beetje spanning in de velg zitten.
Gr
Jon
Plaats reactie