jaren zestig sportfiets

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 651
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: jaren zestig sportfiets

Bericht door non-fixie »

Enfield schreef: 4 aug 2022, 17.12
Nieuw begrip voor mij, "French fit"! Meestal heeft het adjectief "French" bij Engelsen een andere betekenis :shock: ... Opgezocht en weer wat bijgeleerd.
Ik hoop dat de teleurstelling niet al te groot was, dan. :lol:

Anyway, het voordeel van een relatief hoog frame is het comfort, wat lange dagen in het zadel een stuk aangenamer maakt. Dit is wel een fraai kader, en als het je qua maat goed bevalt, dan zouden een paar upgrades nog wel eens de moeite waard kunnen zijn.

Veel plezier ermee!
Beau-Velo
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: jaren zestig sportfiets

Bericht door Beau-Velo »

Beau-Velo
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: jaren zestig sportfiets

Bericht door Beau-Velo »

Dat is nog steeds een echte fietsenwinkel zie ik.
Met een museum in de kelder. Dat maakt Gent nog een mooier dorp.
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: jaren zestig sportfiets

Bericht door Enfield »

[/quote]

Ik hoop dat de teleurstelling niet al te groot was, dan. :lol:

Anyway, het voordeel van een relatief hoog frame is het comfort, wat lange dagen in het zadel een stuk aangenamer maakt. Dit is wel een fraai kader, en als het je qua maat goed bevalt, dan zouden een paar upgrades nog wel eens de moeite waard kunnen zijn.

Veel plezier ermee!
[/quote]

Teleurstelling viel best mee :-) Momenteel heb ik hem afgemonteerd met de onderdelen die er origineel opzaten (derailleurs campagnolo valentino extra, remmen universal), behalve de wielen waar ik normandynaven heb ingespaakt en het zadel, nu brookssportzadel. De nogal klungelige achterderailleur zou ik wel willen vervangen door een betere campagnolo uit die periode. Suggesties?
m-gineering
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: jaren zestig sportfiets

Bericht door m-gineering »

Enfield schreef: 5 aug 2022, 12.39 De nogal klungelige achterderailleur zou ik wel willen vervangen door een betere campagnolo uit die periode. Suggesties?
Wat is beter? Qua geometrie en schakelen is de Valentino net zo goed ( of beroerd zo je wil) als de 'sjiekere' Campagnolo versies' . Dus als die niet versleten is zou ik hem gewoon laten zitten om al die snobs te pesten ;)

Echte verbeteringen komen met Suntour, maar dat is iets later
/Marten
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 651
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: jaren zestig sportfiets

Bericht door non-fixie »

Enfield schreef: 5 aug 2022, 12.39 Teleurstelling viel best mee :-) Momenteel heb ik hem afgemonteerd met de onderdelen die er origineel opzaten (derailleurs campagnolo valentino extra, remmen universal), behalve de wielen waar ik normandynaven heb ingespaakt en het zadel, nu brookssportzadel. De nogal klungelige achterderailleur zou ik wel willen vervangen door een betere campagnolo uit die periode. Suggesties?
Dat hangt er van af wat je met de fiets wilt. Als je een helemaal periode-correcte racefiets wilt, dan kom je op andere keuzes dan wanneer je er een fijne toerfiets van wilt maken.

In het eerste geval zou ik kijken waar de coureurs in de betreffende periode zoal mee reden. In de jaren '60 was dat in Nederland en België vaak een mix van Frans (MAFAC remmen), Italiaans (Campagnolo versnellingen, crankstel en naven, Universal remgrepen), Belgisch (Titan stuur- en zadelpen en stuurbocht) en Engels (Brooks zadel).

In het tweede geval zou ik geneigd zijn wat minder strikt in de leer te zijn, en me wat meer door de praktische bruikbaarheid te laten leiden. Dan komen bijvoorbeeld de SunTour-derailleurs die Marten noemt al snel in beeld.
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: jaren zestig sportfiets

Bericht door Enfield »

Bedankt alleszins voor de tips. Ik denk dat ik de fiets ongeveer ga laten zoals ik hem kreeg, zeker nu ik lees dat Valentino Extra ongeveer even slecht is als de duurdere Campagnolodingen uit die tijd. De fiets is destijds aan een inmiddels hoogbejaarde vriend verkocht als een sportfiets waarmee hij tot de Pyreneeën fietste. Gelet op mijn leeftijd heb ik ook geen grote ambities meer :-).
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 651
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: jaren zestig sportfiets

Bericht door non-fixie »

Enfield schreef: 12 aug 2022, 16.22 Ik denk dat ik de fiets ongeveer ga laten zoals ik hem kreeg,
Het is sowieso een goed idee om er eerst maar eens flink wat kilometers mee te maken. Pas dan kom je erachter wat wel en wat niet goed bevalt. Aan sommige dingen moet je gewoon ook wennen.

Dat neemt niet weg dat kleine aanpassingen in de afstelling soms best een groot verschil kunnen maken, en het loont dan ook zeker de moeite om daar wat mee te experimenteren.
Plaats reactie