jaren zestig sportfiets

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

jaren zestig sportfiets

Bericht door Enfield »

Hallo,
ik weet dat mijn vraag wat buiten de omschrijving van deze groep valt, wegens mogelijks te jong, maar mocht iemand mij kunnen op weg helpen...
Ik kreeg enige tijd terug van een vriend een oude sportfiets die ik inmiddels ben aan het opknappen en in verse lak heb gestoken. Het is geen echte racer, want er zit geen derailleuroog aan, en ook zijn zowel de voorvork als de' achtervork voorzien van "spatbordoogjes" (of hoe heet dat?). De bracket is blijkbaar Italiaans van maat, en de fiets is ook met Campagnolo (Valention Extra, een goedkopere jaren zestig set), ttt en Universal remmen afgemonteerd, dus ik vermoed dat ik in Italiaanse richting moet zoeken. Ik vind nergens enige indicatie van framenummers of benamingen, en ook was er niks van stickers, labels of kopmerk te vinden toen ik de fiets kreeg. Iemand suggereerde me dat de lugs Cinelli van zouden zijn. De aanhechting van de staande achtervork is ook nogal kenmerkend (boven torpedovormig afgewerkt en zijdelings aan de zadellug gesoldeerd). Ik zag dat ook bij een oude Ganna-racefiets...

Kan iemand me op weg zetten om deze speld in de hooiberg te vinden?

beste groet, Ludo
nu
nu
herlakt
herlakt
zoals gekregen
zoals gekregen
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: jaren zestig sportfiets

Bericht door Enfield »

P.S. zadel is uiteraard niet origineel, en ook de oorspronkelijke wielen waren er niet bij. Ik heb er nu hogeflensnaven ingespaakt.
Ludo
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 351
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: jaren zestig sportfiets

Bericht door velofilie »

Hallo Ludo,

Duidelijk Italiaans mogelijk eind50-begin 60.
Soldeerdelen zagen er iets anders uit in die tijd.
bozzi50.jpg
Hier zie je dat de zadellug de aansluiting kreeg mee-gegoten voor de staande achtervork.
Gids van Bozzi is hier https://fietssite.jouwweb.nl/01
Cinelli lugs hebben een gat aan de onderkant.

Groet, Wiel
Laatst gewijzigd door velofilie op 31 aug 2021, 23.20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 622
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: jaren zestig sportfiets

Bericht door marco verbaant »

Enfield schreef: 31 aug 2021, 18.08... Het is geen echte racer, want er zit geen derailleuroog aan, en ook zijn zowel de voorvork als de' achtervork voorzien van "spatbordoogjes" (of hoe heet dat?)...
Racefietsen (ook wedstrijdfietsen) uit die tijd hadden lang niet altijd een vast derailleuroog aan de rechterachterpat. En ook spatbordoogjes (ze heten inderdaad zo) waren ook op wedstrijdfietsen best vaak te vinden. In de 70-er jaren zijn we daarin wat selectiever geworden. Geniet van je fiets, met die fraaie verchroomde balhoofdlugs (en vorkeinden), ook een 60's dingetje.... :D
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: jaren zestig sportfiets

Bericht door non-fixie »

Leuke vondst!

Ik vermoed dat dit een Belgisch frame is, en wel een Plum Vainqueur.

Vergelijk de details eens met deze:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: jaren zestig sportfiets

Bericht door Enfield »

Bedankt voor jullie respons en suggesties, en voor het snelle oplossen van het mysterie. Plum-Vainqueur is inderdaad het antwoord, hoe kon ik dat over het hoofd zien... De vorige eigenaar is een Gentenaar, ik ben een Gentenaar, en Plum-Vainqueur is een gerenommeerde Gentse (nog bestaande) fietshandel, die - vond ik intussen - destijds de Italiaanse constructeur Paganini overnam en frames liet bouwen door het eveneens Italiaanse contractatelier Billato... dus vermoedelijk volledig met Italiaanse componenten.
De details op de fotos van non-fixie zijn identiek en ik vond ook op het net een foto van een quasi identieke Paganini/Plum, dus alles klopt als een bus.

Ludo
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: jaren zestig sportfiets

Bericht door non-fixie »

Ha! Gewoon van de fietsenwinkel om de hoek dus. :lol:

Wel fraaie kaders, trouwens. Vreselijk jammer dat de mijne veel te klein voor me is, anders reed ik er al lang op rond.

EDIT: oh, en dank je voor de Paganini-link!
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: jaren zestig sportfiets

Bericht door Enfield »

Plume Vainqueur terug rijklaar gekregen.
Bijlagen
5'.jpg
3'.jpg
2'.jpg
1'.jpg
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: jaren zestig sportfiets

Bericht door non-fixie »

Dank je voor de update! Altijd leuk als er ook iets van een einde aan een verhaal zit. :)

Aan de zadelhoogte te zien heb je een comfortabele "French fit" op dit frame.
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: jaren zestig sportfiets

Bericht door Enfield »

non-fixie schreef: 4 aug 2022, 00.11 Dank je voor de update! Altijd leuk als er ook iets van een einde aan een verhaal zit. :)

Aan de zadelhoogte te zien heb je een comfortabele "French fit" op dit frame.
Nieuw begrip voor mij, "French fit"! Meestal heeft het adjectief "French" bij Engelsen een andere betekenis :shock: ... Opgezocht en weer wat bijgeleerd.
Plaats reactie