Batavus Professionals

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Gebruikersavatar
deraptor
Berichten: 115
Lid geworden op: 2 feb 2019, 12.53
Locatie: Sint Anne

Re: Batavus Professionals

Bericht door deraptor »

Willemklaassen schreef: 9 sep 2021, 00.23 Dit is mijn Batavus Prifessional.
Eind jaren 70 ( 1975-1979)
Erg mooie fiets! Goede keuze van stuurlint ook, volgens mij is dat spul best wel prijzig maar maakt het wel af!
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
Willemklaassen
Berichten: 96
Lid geworden op: 29 dec 2018, 18.16

Re: Batavus Professionals

Bericht door Willemklaassen »

Het lederen stuurlint van Gusti kost 16,95 €, eigenlijk vind ik dat wel meevallen😀
m-gineering
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Batavus Professionals

Bericht door m-gineering »

Willemklaassen schreef: 9 sep 2021, 00.23 Dit is mijn Batavus Professional.
Eind jaren 70 ( 1975-1979)
90. % Shimano Dura Ace afgewerkt.
alleen de trappers en de Shifters zijn Shimano 600.
Frame maat 56 cm
Reynolds 531 tubes.
Mooie Parelwitte lak
Afmontage lijkt me ietsje jonger. Het binnenblad is misschien wel '75 of een SR net als de dopjes? ;)

in 85 waren er geen DA pedalen anders dan Dynadrive, en de 600 shifters waren al dit ergonomische swoopy design waar DA nog vlak en recht was. Dus vermoedelijk bewuste keuzes en geen armoe!
/Marten
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Batavus Professionals

Bericht door marco verbaant »

m-gineering schreef: 4 nov 2021, 21.28 in 85 waren er geen DA pedalen anders dan Dynadrive, en de 600 shifters waren al dit ergonomische swoopy design waar DA nog vlak en recht was. Dus vermoedelijk bewuste keuzes en geen armoe!
Psies, geen armoe. Juist wel met die DD (Dybadrive) pedalen. De renners van de proefploegen die fietsen hadden met dit type pedalen waren er snel op uitgekeken. Het jaar erop waren de "normale" pedalen weer meer in zwang. Als groot voordeel werd geopperd dat er een betere krachtoverbrenging zou zijn bij DD met het pedaaloppervlak "uit het midden". Als bijkomend (nietszeggend) voordeel werd gemeld dat het zadel iets lager kon. Nee, niet de beste zet van Shimano...
Gebruikersavatar
deraptor
Berichten: 115
Lid geworden op: 2 feb 2019, 12.53
Locatie: Sint Anne

Re: Batavus Professionals

Bericht door deraptor »

Hehe beetje traag tempo, maar hierbij wat foto's van mijn tweede Batavus Professional. Deze is van 1982; ik heb m een paar jaar geleden gekocht van de eerste eigenaar. Deze man ging gedurende enkele zomers naar het buitenland om te fietsen. Als herinnering aan de mooie ritten heeft de fiets 20 jaar in de woonkamer gehangen (!).

De buizen zijn Reynolds 531. Afmontage is volledig Campagnolo (Nuovo) Gran Sport. De verchroomde achterbrug was standaard. Wel is er gekozen voor een voorderailleurnokje op het frame (meerprijs in 1982: 20 gulden :D ).

Qua staat van lak en onderdelen is dit eigenlijk de mooiste Professional die ik heb, ben er dan ook heel erg blij mee. Met droog weer maak ik er ritjes op, dus de gare originele bandjes heb ik wel moeten vervangen. Ook het cellotape-Benotto-stuurlint was gaar. Het blauwe San Marco Rolls zadel had ik nog liggen, er was een paar jaar geleden iemand die voor de hobby Rolls zadels naar wens opnieuw kon bekleden. Het Rolls zadel dat er op zat zit nu op een andere Professional..
IMG_3055.JPG
IMG_3058.JPG
IMG_2991.JPG
IMG_2997.JPG
IMG_3067.JPG
IMG_3064.JPG
IMG_3080.JPG
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 651
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Batavus Professionals

Bericht door non-fixie »

^^^ Mooi!
Gebruikersavatar
deraptor
Berichten: 115
Lid geworden op: 2 feb 2019, 12.53
Locatie: Sint Anne

Re: Batavus Professionals

Bericht door deraptor »

Met gepaste trots hierbij mijn laatste 2 Batavus Professionals. Volgens mij zijn deze nog net niet club-legaal :lol: maar met een paar jaar zijn ze toch ook echt al 40 jaar oud. Naar dit exemplaar heb ik best een tijd gezocht:
IMG_3009.JPG
IMG_3023.JPG
Het is de versie in de kleuren van de Batavus (amateur)-wielerploeg. Die zie je niet vaak meer, en al helemaal niet in goede staat. Alleen het stuurlint was vergaan, maar daar had ik nog een passende NOS vervanger voor...
IMG_3006.JPG
In de folder van 1984 staat de teamkleur-uitvoering ook afgebeeld. Uit deze folder blijkt ook dat de eerste eigenaar bijna alle extra opties heeft gekozen die er maar te kiezen waren... o.a. Columbus buizen, aero chromen voorvork (meerprijs 20 gulden), remkabel door de bovenbuis (mp 65 gulden), bidonbevestigingsnokjes (mp 16 gulden), kabelgeleiders op de bracket, duurder Campa balhoofdstel.. en het lakwerk in teamkleuren zelf (mp 42 gulden).
1984leaflet.jpeg
Het frame zelf komt uit 1984, gezien de nummering op het bracket. In die tijd werd de fiets ook nog gebruikt door de Batavus ploeg, net zoals in 1983:
Scan_20220116.jpg
Wat opvalt is echter de afmontage:
IMG_3015.JPG
IMG_3016.JPG
IMG_3019.JPG
IMG_3027.JPG
Alle onderdelen zijn Campagnolo. De achterderailleur is de eerste versie van de Triomphe. Die dateert uit 1985. Van deze eerste versie draaiden de stelboutjes vaak uitzichzelf vaster of losser, meld Velobase. Vandaar dat de versie van 1986 al een nylonstoffen tussenstukje had. Meer opvallend zijn de shifters. Dat setje is C-Record Syncro, de allereerste versie. Door het kleine pedaaltje op de rechtershifter 45 graden te verzetten kun je tijdens het fietsen wisselen tussen geïndexeerd fietsen of nog traploos op gevoel (geen idee of dat systeem ook een naam heeft, maar je snapt het idee). Deze Syncro is alleen maar geproduceerd tussen 1987 en 1988.

Wat betreft de datering/ingebruikname van deze fiets als geheel heb je dan verschillende opties. De fiets is gekocht in 1984, maar is een paar jaar later alweer van een nieuwe ronde onderdelen voorzien, of: het frame lag nog op de plank en is in 1987 afgemonteerd met de voor dat jaar gangbare moderne onderdelen. Ikzelf neig naar dat laatste, gezien de amper gebruikte staat van de fiets als geheel en gezien de verhalen over de laagdrempeligheid waarbij je bij de fabriek dingen naar wens kon samenstellen.
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
Gebruikersavatar
deraptor
Berichten: 115
Lid geworden op: 2 feb 2019, 12.53
Locatie: Sint Anne

Re: Batavus Professionals

Bericht door deraptor »

En tot slot mijn aanwinst van afgelopen zomer:
IMG_4120.JPG
Dit is de opvolger van de Professionals die ik hiervoor plaatste, met andere stripings en een moderner lettertype. Dit model moet na het faillissement/de doorstart van Batavus in 1986 zijn gelanceerd. In de basis zijn het echter nog dezelfde frames als 1983/1984. Ook de nummering ging nog gewoon door op de oude manier. Dit exemplaar komt uit 1986, en is volledig Shimano 600EX afgemonteerd. De fiets voelt als geheel nog lekker retro, met ondermeer nog de waslijnen. Op de presentatieposter van dit model uit eveneens 1986 lijkt het plaatje al heel wat moderner:
Batavus.jpg
Mooie is dat een echte PR-strategie bij Batavus vaak leek te ontbreken. In 1990 was de Professional weer volledig gerestyled. Op een advertentie is echter te zien dat naast alle nieuwe gerestylede modellen deze teamkleur-Professional oude stijl ook nog gewoon te bestellen was :lol:
Scan_20220116 (2).jpg
Ik zal nu stoppen met spammen over de Professional ;) Ik denk dat mijn verzameling compleet is, maar stiekem zoek ik bijvoorbeeld nog een 1982-1985 Professional in de blauwe met gele kleurstelling in perfecte staat. Er moet wel wat te zoeken blijven, dat is juist het leuke er aan. Groeten!
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 651
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Batavus Professionals

Bericht door non-fixie »

Ik kreeg vanmorgen de vraag of er een geometrie-overzicht is van de Batavus Professional-frames. Ik heb zoiets van Batavus nog nooit gezien. Jullie misschien wel?

Van mijn '84-er van 63cm heb ik maar eens een paar dingen nagemeten:

Zadelbuis: 61 cm C-T-C
Bovenbuis: 58 1/2 cm C-T-C
Zadelbuishoek: 73 graden

Dat laatste is wat mijn Angle Finder-app aangeeft, dus of dat heel nauwkeurig is weet ik niet.
Gebruikersavatar
deraptor
Berichten: 115
Lid geworden op: 2 feb 2019, 12.53
Locatie: Sint Anne

Re: Batavus Professionals

Bericht door deraptor »

non-fixie schreef: 11 jun 2022, 14.41 Ik kreeg vanmorgen de vraag of er een geometrie-overzicht is van de Batavus Professional-frames. Ik heb zoiets van Batavus nog nooit gezien. Jullie misschien wel?
Nee inderdaad, ook in de Professional-folder die Batavus op aanvraag verstrekte staat niks over geometrie. In oude edities van Fiets werd dat net zoals nu wel altijd uitgezocht, maar ik heb nog geen uitgave met een Professional gevonden... Hieronder wel de Course, van latere datum; mei 1990.
IMG_20220624_121313660.jpg
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
Plaats reactie