Met gepaste trots hierbij mijn laatste 2 Batavus Professionals. Volgens mij zijn deze nog net niet club-legaal
maar met een paar jaar zijn ze toch ook echt al 40 jaar oud. Naar dit exemplaar heb ik best een tijd gezocht:
Het is de versie in de kleuren van de Batavus (amateur)-wielerploeg. Die zie je niet vaak meer, en al helemaal niet in goede staat. Alleen het stuurlint was vergaan, maar daar had ik nog een passende NOS vervanger voor...
In de folder van 1984 staat de teamkleur-uitvoering ook afgebeeld. Uit deze folder blijkt ook dat de eerste eigenaar bijna alle extra opties heeft gekozen die er maar te kiezen waren... o.a. Columbus buizen, aero chromen voorvork (meerprijs 20 gulden), remkabel door de bovenbuis (mp 65 gulden), bidonbevestigingsnokjes (mp 16 gulden), kabelgeleiders op de bracket, duurder Campa balhoofdstel.. en het lakwerk in teamkleuren zelf (mp 42 gulden).
Het frame zelf komt uit 1984, gezien de nummering op het bracket. In die tijd werd de fiets ook nog gebruikt door de Batavus ploeg, net zoals in 1983:
Wat opvalt is echter de afmontage:
Alle onderdelen zijn Campagnolo. De achterderailleur is de eerste versie van de Triomphe. Die dateert uit 1985. Van deze eerste versie draaiden de stelboutjes vaak uitzichzelf vaster of losser, meld Velobase. Vandaar dat de versie van 1986 al een nylonstoffen tussenstukje had. Meer opvallend zijn de shifters. Dat setje is C-Record Syncro, de allereerste versie. Door het kleine pedaaltje op de rechtershifter 45 graden te verzetten kun je tijdens het fietsen wisselen tussen geïndexeerd fietsen of nog traploos op gevoel (geen idee of dat systeem ook een naam heeft, maar je snapt het idee). Deze Syncro is alleen maar geproduceerd tussen 1987 en 1988.
Wat betreft de datering/ingebruikname van deze fiets als geheel heb je dan verschillende opties. De fiets is gekocht in 1984, maar is een paar jaar later alweer van een nieuwe ronde onderdelen voorzien, of: het frame lag nog op de plank en is in 1987 afgemonteerd met de voor dat jaar gangbare moderne onderdelen. Ikzelf neig naar dat laatste, gezien de amper gebruikte staat van de fiets als geheel en gezien de verhalen over de laagdrempeligheid waarbij je bij de fabriek dingen naar wens kon samenstellen.