Moulton Stowaway van 1964

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
Lutz_NL
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 dec 2016, 14.37
Locatie: Hazerswoude-Dorp

Moulton Stowaway van 1964

Bericht door Lutz_NL »

Hallo iedereen
zo helemaal nieuw ben ik hier niet, maar ik heb eindelijk een bij dit forum passende fiets kunnen kopen, (zelf van een andere forumlid gekocht). Het is een Moulton Stowaway uit mijn geboortejaar. Het is deelbaar door een allen key (seskant) bout los te draaien.
Het heeft voor en achter vering. Vroeger, toen het nog mocht, heeft men een racestuur opgezet, de tandwielen aangepast, en klaar was een racefiets! Door de hoge zwartepunt is het fiets moeilijk te berijden. Maar het fietst netjes voor een fiets op leeftijd. Alleen veerosters in dijkhellingen gaan met het fiets niet goed samen.

Het zadel zakt van zelf tijdens het fietsen in, daar moet ik nog naar kijken.

Ik zal later nog proberen een foto te uploaden.
Bijlagen
moulton.jpg
Laatst gewijzigd door Lutz_NL op 6 sep 2021, 20.14, 1 keer totaal gewijzigd.
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Moulton Stowaway van 1964

Bericht door m-gineering »

Lutz_NL schreef: 5 sep 2021, 19.09 Door de hoge zwartepunt is het fiets moeilijk te berijden.
Brackethoogte voor een 16" Moulton is behoorlijk standaard 11". Daar krijg je echt geen hoog zwaartepunt van, want het belangrijkste zwaartepunt ben je zelf. En met een hoog zwaartepunt is een fiets juist makkelijker te berijden, want de slingertijd neemt toe en je hebt meer tijd voor er wat gecorrigeerd moet worden. Het kleine voorwiel is een ander verhaal, dat maakt een fiets tricky, met rechtuit stabiliteit (niet met losse handen fietsen! ) en met langsrichels
/Marten
Lutz_NL
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 dec 2016, 14.37
Locatie: Hazerswoude-Dorp

Re: Moulton Stowaway van 1964

Bericht door Lutz_NL »

Dat het fiets moeilijk te fietsen valt had ik al verwacht. Ik had 10 jaar geleden een Birdy. Mijn fiets heeft ook een spiker ik het zadelpen:
spiker.jpg
Alleen helpt dat niet de zadel op positie te houden.

Meer documentatie>

https://fietssite.jouwweb.nl/21
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 684
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Moulton Stowaway van 1964

Bericht door wimjansen »

Wat een mooi fietsje! En in een prachtige staat, zo te zien. Het zadel wordt hier gesteld door een excentrisch kneveltje of een soort vleugelboutje. Als het zadel de neiging heeft om te zakken kan het helpen om een reepje metaalfolie (eventueel van een frisdrankblikje) in de zitbuis te steken, daarna de zadelpen weer aanbrengen. Zeker als het zadel niet steeds versteld hoeft te worden is dat een goede oplossing van het probleem. Succes.
DCR gaat nooit verloren....
Bandenplakker
Berichten: 512
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Moulton Stowaway van 1964

Bericht door Bandenplakker »

Er bestaan zelfs speciale 'vulbusjes' voor dit probleem, met een gekraalde 'kraag', zodat de bus niet in de zadelbuis kan zakken/vallen.
Al denk ik dat de snelsluiter (nog) iets strakker zetten de beste oplossing is, tenzij deze metaalmoe is. In dat geval: nieuwe zijn nog goed verkrijgbaar.

Dirk
Bijlagen
vulbus zadelpen.jpeg
vulbus zadelpen.jpeg (3.96 KiB) 1485 keer bekeken
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Moulton Stowaway van 1964

Bericht door maartenB »

Ik maak zo'n vulbus altijd van een colablikje (of bierblikje, die zijn eigenlijk beter :lol: )
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 635
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Moulton Stowaway van 1964

Bericht door marco verbaant »

Ik maak de vulbusjes van de blikjes kattenvoer van Gourmet. Daar zit al een mooi kraalrandje aan, wat voorkomt dat het blik in de buis valt.... Werkt prima...
Afbeelding
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Moulton Stowaway van 1964

Bericht door m-gineering »

maartenB schreef: 7 sep 2021, 10.11 Ik maak zo'n vulbus altijd van een colablikje (of bierblikje, die zijn eigenlijk beter :lol: )
Ik zou eerst checken of de zadelpen wel de correcte diameter heeft. Moeilijk te zeggen wat het moet zijn, niet alle versies zijn hetzelfde. Geen idee of dat by design was of 'great Britssh workmanship' bij het conificereren. Als de spleet erg taps toeloopt is de pen vermoedelijk te dun.

Controleer of de bout niet krom is, voldoende draad heeft (ringetje vergeten?) en smeer de bout en het moervlak.
/Marten
Lutz_NL
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 dec 2016, 14.37
Locatie: Hazerswoude-Dorp

Re: Moulton Stowaway van 1964

Bericht door Lutz_NL »

Het zadelpen moet 25,8mm zijn. Die van mij is intussen ovaal en het spikertje werkt ook niet meer. Ik heb een nieuwe zadelpen besteld. 8-)
Plaats reactie