Pagina 1 van 1
Moulton Stowaway van 1964
Geplaatst: 5 sep 2021, 19.09
door Lutz_NL
Hallo iedereen
zo helemaal nieuw ben ik hier niet, maar ik heb eindelijk een bij dit forum passende fiets kunnen kopen, (zelf van een andere forumlid gekocht). Het is een Moulton Stowaway uit mijn geboortejaar. Het is deelbaar door een allen key (seskant) bout los te draaien.
Het heeft voor en achter vering. Vroeger, toen het nog mocht, heeft men een racestuur opgezet, de tandwielen aangepast, en klaar was een racefiets! Door de hoge zwartepunt is het fiets moeilijk te berijden. Maar het fietst netjes voor een fiets op leeftijd. Alleen veerosters in dijkhellingen gaan met het fiets niet goed samen.
Het zadel zakt van zelf tijdens het fietsen in, daar moet ik nog naar kijken.
Ik zal later nog proberen een foto te uploaden.
Re: Moulton Stowaway van 1964
Geplaatst: 5 sep 2021, 22.00
door m-gineering
Lutz_NL schreef: ↑5 sep 2021, 19.09 Door de hoge zwartepunt is het fiets moeilijk te berijden.
Brackethoogte voor een 16" Moulton is behoorlijk standaard 11". Daar krijg je echt geen hoog zwaartepunt van, want het belangrijkste zwaartepunt ben je zelf. En met een hoog zwaartepunt is een fiets juist makkelijker te berijden, want de slingertijd neemt toe en je hebt meer tijd voor er wat gecorrigeerd moet worden. Het kleine voorwiel is een ander verhaal, dat maakt een fiets tricky, met rechtuit stabiliteit (niet met losse handen fietsen! ) en met langsrichels
Re: Moulton Stowaway van 1964
Geplaatst: 6 sep 2021, 20.21
door Lutz_NL
Dat het fiets moeilijk te fietsen valt had ik al verwacht. Ik had 10 jaar geleden een Birdy. Mijn fiets heeft ook een spiker ik het zadelpen:
Alleen helpt dat niet de zadel op positie te houden.
Meer documentatie>
https://fietssite.jouwweb.nl/21
Re: Moulton Stowaway van 1964
Geplaatst: 6 sep 2021, 20.36
door wimjansen
Wat een mooi fietsje! En in een prachtige staat, zo te zien. Het zadel wordt hier gesteld door een excentrisch kneveltje of een soort vleugelboutje. Als het zadel de neiging heeft om te zakken kan het helpen om een reepje metaalfolie (eventueel van een frisdrankblikje) in de zitbuis te steken, daarna de zadelpen weer aanbrengen. Zeker als het zadel niet steeds versteld hoeft te worden is dat een goede oplossing van het probleem. Succes.
Re: Moulton Stowaway van 1964
Geplaatst: 7 sep 2021, 09.35
door Bandenplakker
Er bestaan zelfs speciale 'vulbusjes' voor dit probleem, met een gekraalde 'kraag', zodat de bus niet in de zadelbuis kan zakken/vallen.
Al denk ik dat de snelsluiter (nog) iets strakker zetten de beste oplossing is, tenzij deze metaalmoe is. In dat geval: nieuwe zijn nog goed verkrijgbaar.
Dirk
Re: Moulton Stowaway van 1964
Geplaatst: 7 sep 2021, 10.11
door maartenB
Ik maak zo'n vulbus altijd van een colablikje (of bierblikje, die zijn eigenlijk beter

)
Re: Moulton Stowaway van 1964
Geplaatst: 7 sep 2021, 12.21
door marco verbaant
Ik maak de vulbusjes van de blikjes kattenvoer van Gourmet. Daar zit al een mooi kraalrandje aan, wat voorkomt dat het blik in de buis valt.... Werkt prima...

Re: Moulton Stowaway van 1964
Geplaatst: 7 sep 2021, 13.48
door m-gineering
maartenB schreef: ↑7 sep 2021, 10.11
Ik maak zo'n vulbus altijd van een colablikje (of bierblikje, die zijn eigenlijk beter

)
Ik zou eerst checken of de zadelpen wel de correcte diameter heeft. Moeilijk te zeggen wat het moet zijn, niet alle versies zijn hetzelfde. Geen idee of dat by design was of 'great Britssh workmanship' bij het conificereren. Als de spleet erg taps toeloopt is de pen vermoedelijk te dun.
Controleer of de bout niet krom is, voldoende draad heeft (ringetje vergeten?) en smeer de bout en het moervlak.
Re: Moulton Stowaway van 1964
Geplaatst: 7 sep 2021, 18.00
door Lutz_NL
Het zadelpen moet 25,8mm zijn. Die van mij is intussen ovaal en het spikertje werkt ook niet meer. Ik heb een nieuwe zadelpen besteld.
