Stormvogel?

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Stormvogel?

Bericht door non-fixie »

Vanwege de naam wilde ik hem toch ook hier maar even laten zien: de Van den Eng Stormvogel. Nooit eerder gezien en ook nog geen andere kunnen vinden.

Van den Eng was voornamelijk een witgoed- en electrozaak in Gouda, die ook in fietsen deed. Heeft bijna een eeuw bestaan. Enigszins verrassend verkochten ze kennelijk ook heel aardige racefietsen. Wellicht dat een relatie met de plaatselijke wielerclub daarbij een rol heeft gespeeld.

Reynolds 531, Campagnolo uitvaleinden, Shimano 600 EX cranksstel, remmen en transmissie, SR stuur- en zadelpen, Normandy naven met Super Champion tubevelgen. Dateert van rond 1980:

---
IMG_20210916_184446632.jpg
---

Als iemand meer van dit merk weet houd ik me aanbevolen.
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: Stormvogel?

Bericht door hansvdw »

Heel aardige fiets, smaakvol met die kleur en typografie, maar raar om de naam Stormvogel te gebruiken. Die wekt toch vooral bruine associaties...

Groeten,
Hans
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Stormvogel?

Bericht door non-fixie »

Het ongebruikelijke van de naam "Stormvogel" voor een racefiets uit 1980 (vind ik een naam die meer past bij een vooroorlogs zeiljachtje) was eerlijk gezegd een belangrijk deel van wat me in deze fiets aantrok. Naast de kwaliteit en de voor mij perfecte maat natuurlijk.

Na een snelle check van de lagers heb ik er even een rondje van een paar kilometer op gereden, en de eerste indruk is dat hij zich prima kan meten met de betere racefietsen uit die tijd. Na L'Eroica heb ik tijd voor een uitgebreide servicebeurt, en dan ga ik hem echt eens uitproberen.
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Stormvogel?

Bericht door m-gineering »

hansvdw schreef: 21 sep 2021, 16.00 maar raar om de naam Stormvogel te gebruiken. Die wekt toch vooral bruine associaties...
associaties in 2021 geven geen garantie voor associaties uit het verleden. In 1935 vonden ze in Veendam dat het een prima naam voor een wielervereniging was.
/Marten
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: Stormvogel?

Bericht door hansvdw »

m-gineering schreef: 22 sep 2021, 07.58 associaties in 2021 geven geen garantie voor associaties uit het verleden. In 1935 vonden ze in Veendam dat het een prima naam voor een wielervereniging was.
Maar om rond 1980 met het merk Stormvogel op de proppen te komen getuigt van slechte smaak, onbenul van het verleden of twijfelachtige ironie. Daarom wel intrigerend, inderdaad. En de firma was blijkbaar in staat een prima fiets op te tuigen. Benieuwd of er nog meer Stormvogels opduiken.
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Stormvogel?

Bericht door de rode »

Wat is er zo raar aan het merk Stormvogel dan ?Phoenix ,Reiger etc. zijn ook fietsmerken
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Stormvogel?

Bericht door m-gineering »

de rode schreef: 22 sep 2021, 16.17 Wat is er zo raar aan het merk Stormvogel dan ?Phoenix ,Reiger etc. zijn ook fietsmerken
Een vergezochte associatie met de jeugdstorm misschien, de bruine vloot lijkt me onschuldig. En als je drukt maakt over de Sturmfugel (=straaljager) kun je met Schwalbe en Juncker je lol wel op ;(
/Marten
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Stormvogel?

Bericht door de rode »

m-gineering schreef: 22 sep 2021, 19.31
de rode schreef: 22 sep 2021, 16.17 Wat is er zo raar aan het merk Stormvogel dan ?Phoenix ,Reiger etc. zijn ook fietsmerken
Een vergezochte associatie met de jeugdstorm misschien, de bruine vloot lijkt me onschuldig. En als je drukt maakt over de Sturmfugel (=straaljager) kun je met Schwalbe en Juncker je lol wel op ;(
tja , die aantijgingen naar aanleiding van de merknaam Stormvogel vertellen volgens mij meer over wat er in het eigen hoofd speelt :shock:
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Stormvogel?

Bericht door Fotomaan »

Wij zijn gisteren naar ‘s Hertogenbosch gefietst om een Bossche Bol te gaan eten bij Jan de Groot.
Toen we daar naar buiten kwamen werden we door de eigenaar van Stormvogel aangesproken over onze fietsen. Hij was daar met zijn zoon als toerist.
We hebben toen een half uur met elkaar gesproken.
Hij vertelde dat de winkel in Wassenaar was en dat de naam door zijn vrouw is verzonnen toen ze in negentien vier en zestig de winkel openden.
Transportfietsen hebben ze niet of nauwelijks verkocht omdat daar geen vraag meer naar was.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Stormvogel?

Bericht door de rode »

leuk voor/toe/val :lol:
LEKKER he ?die Echte Bossche bollen van Jan de Groot ; wereldbekend in heel Nederland
Plaats reactie