Balhoofd voorstellen

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Gebruikersavatar
Balhoofd
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 sep 2021, 19.55

Re: Balhoofd voorstellen

Bericht door Balhoofd »

Als jullie het niet erg vinden ga ik nog even door in dit draadje met het probleempje dat ik tegenkom: borgmoer wil maar niet los. Ik heb al verschillende posts gelezen hier over het loskrijgen van moeren. Ook heb ik een haaksleuteltje met de goede maat gekocht. Maar misschien doe ik iets niet goed? Dit is toch de moer die ik moet loshalen/vastzetten wanneer ik de speling wil aanpassen? Of als ik de kogeltjes wil vervangen?
Ik begrijp ook dat ik hier eigenlijk niet met een schroevendraaier en hamer op moet slaan? (Schuldig…) Moet ik als ultieme mogelijkheid het kapot zagen van de moer met de dremel achter de hand houden? Voorlopig blijf ik WD 40 spuiten en nu de Imal uit de kast gehaald.

Misschien moet ik de as wel opgeven, er zit behoorlijk speling op. Maar ik ben toch wel benieuwd naar de toestand verderop.

Groeten, Arjan
Bijlagen
96E0F62A-FACF-4546-9875-3698426B110E.jpeg
Bandenplakker
Berichten: 503
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Balhoofd voorstellen

Bericht door Bandenplakker »

Arjan,

Als je aangeeft waar je -ongeveer- woont, kan een naburig ervaren lid je misschien helpen.
Ik woon in Utrecht-stad ...

Dirk
Gebruikersavatar
Balhoofd
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 sep 2021, 19.55

Re: Balhoofd voorstellen

Bericht door Balhoofd »

Dag Dirk,
Ik woon in …. Utrecht!
Je bent van harte welkom als je een keer tijd hebt en als je jezelf als ervaren lid ziet :-) anders ook trouwens…
Ik probeer vandaag nog eens wat. Ik laat het resultaat weten.
Groeten, Arjan
Bandenplakker
Berichten: 503
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Balhoofd voorstellen

Bericht door Bandenplakker »

Arjan,

Gebruik geen geweld ;-).
Stuur me een PB'tje met je adres en je telefoonnummer, dan komen we er samen vast wel uit.

Dirk
Gebruikersavatar
Balhoofd
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 sep 2021, 19.55

Re: Balhoofd voorstellen

Bericht door Balhoofd »

Bedankt Dirk,
Hij is los! Gewoon dreigen met een ervaren forumleden is genoeg...
Ik heb er wel de schroevendraaier op gezet en er met de hamer tikken gegeven. Maar los ging hij met de waterpomptang. En niet eens zo zwaar.

Zou ik de lagers beschadigd kunnen hebben? Ik had al kogeltjes gekocht, maar er blijkt al een kogelring in te zitten. Ik neem aan dat ik ook losse kogeltjes erin kan doen? Excuses voor mijn simpele vragen. Banden plakken heb ik van Hongaar gedaan maar dit is de eerste keer dat ik een naaf loshaal.

Verder dingen waar ik op moet letten?

Ik stuur ook een pb.

Groeten, Arjan
Bijlagen
D10829EB-888F-4BCF-899E-468965E86DA0.jpeg
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Balhoofd voorstellen

Bericht door Fotomaan »

Mooi dat het los en gedemonteerd is.
De kogeltjes kun je uit de kogelring drukken en er nieuwe er weer indrukken. Dat is wel zo comfortabel tijdens de montage.
De ring op de drijfkop kan er af door het borgringetje los te halen. De ring aan de remhevelkant krijg je los door de ring die er voor geklemd zit, dat is de helft van het labyrint er met enig beleid met een stevige schroevendraaier als hevel uit te hevelen.
Als je dat voorzichtig doet kan die zonder problemen hergebruikt worden.
De kogels van het kleine lager in de drijfkop is een ander verhaal omdat de stofring die voor de kogels zit altijd wel een beetje vervormd als je die er uit wipt. Die moet na het plaatsen van nieuwe kogels eerst weer in model gebracht worden. Of je moet een nieuwe hebben maar die zijn schaars.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Balhoofd
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 sep 2021, 19.55

Re: Balhoofd voorstellen

Bericht door Balhoofd »

Dank voor de aanwijzingen. Ik denk dat het op dit filmpje ook te zien is, https://youtu.be/1XeVlrM4o9U. Vooral het eruit wippen van de kogelring.
Het intieme contact met een voorwerp dat uit 1938 komt, heeft iets bijzonders. Het voelt ook als een voorrecht. Genieten!
Plaats reactie