Balhoofd voorstellen
Balhoofd voorstellen
Hoi,
Het Balhoofd is Arjan.
Binnen twee weken had het oldtimerfietsvirus me te pakken en nu probeer ik uit alle macht te genezen. Ik was bezig met het opknappen van mijn oude Gazelle toen ik nog eens goed keek en bedacht dat een oude Gazelle bijzonderder zou zijn. Bleek dat er echt wel vooroorlogse te koop stonden op Marktplaats. In al mijn enthousiasme een rotte omafiets gekocht uit ‘38. Toch bijzonder om in handen te hebben. Regelrecht verbonden met de tijd voor de oorlog. Die wil ik voor mijn vrouw opknappen. Voor mezelf had ik meer geluk. Voor niet al te veel geld een mooie Gazelle herenfiets uit ‘41 gevonden. De pech is dat deze misschien te mooi is om helemaal te zandstralen. Veel van de geschilderde lijntjes zijn nog intact, zeker op de velgen. Daar mogen jullie je mening over geven. Ben ik aan de maatschappij verplicht om dit zo origineel mogelijk te houden of zijn er hier zoveel van dat ik de lak er gerust vanaf kan halen?
Omdat ik nog onderdelen nodig heb en omdat de Marktplaats-app zo makkelijk binnen bereik ligt (ik moet langzamerhand afkicken), kwam ik nog een heel andere fiets tegen die ik niet kon laten staan. Verkoper vertelde dat deze uit Spanje meegenomen was tijdens een vakantie. Thuisgekomen meteen gezocht op het web; het blijkt een klassieke BH te zijn uit de jaren ‘50 (denk ik). Verder moet ik geen fietsen meer kopen, gaat niet passen hier. Eerst deze projecten afmaken. Naast al die andere projecten in en om het huis…
Ik hoop no het een en ander over de fietsen aan het forum voor te leggen.
Vriendelijke groet,
Arjan
Het Balhoofd is Arjan.
Binnen twee weken had het oldtimerfietsvirus me te pakken en nu probeer ik uit alle macht te genezen. Ik was bezig met het opknappen van mijn oude Gazelle toen ik nog eens goed keek en bedacht dat een oude Gazelle bijzonderder zou zijn. Bleek dat er echt wel vooroorlogse te koop stonden op Marktplaats. In al mijn enthousiasme een rotte omafiets gekocht uit ‘38. Toch bijzonder om in handen te hebben. Regelrecht verbonden met de tijd voor de oorlog. Die wil ik voor mijn vrouw opknappen. Voor mezelf had ik meer geluk. Voor niet al te veel geld een mooie Gazelle herenfiets uit ‘41 gevonden. De pech is dat deze misschien te mooi is om helemaal te zandstralen. Veel van de geschilderde lijntjes zijn nog intact, zeker op de velgen. Daar mogen jullie je mening over geven. Ben ik aan de maatschappij verplicht om dit zo origineel mogelijk te houden of zijn er hier zoveel van dat ik de lak er gerust vanaf kan halen?
Omdat ik nog onderdelen nodig heb en omdat de Marktplaats-app zo makkelijk binnen bereik ligt (ik moet langzamerhand afkicken), kwam ik nog een heel andere fiets tegen die ik niet kon laten staan. Verkoper vertelde dat deze uit Spanje meegenomen was tijdens een vakantie. Thuisgekomen meteen gezocht op het web; het blijkt een klassieke BH te zijn uit de jaren ‘50 (denk ik). Verder moet ik geen fietsen meer kopen, gaat niet passen hier. Eerst deze projecten afmaken. Naast al die andere projecten in en om het huis…
Ik hoop no het een en ander over de fietsen aan het forum voor te leggen.
Vriendelijke groet,
Arjan
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1756
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Balhoofd voorstellen
Welkom Arjan,
In principe mag je altijd doen met je eigen fietsen wat je wilt. Maar de trend onder verzamelaars is de oude lak zoveel mogelijk behouden, helemaal onder echt zeldzame fietsen (vaak jaren '20 of ouder). Dan blijft de geschiedenis bewaard, en ziet er gewoon veel beter uit dan een nieuw gelakte fiets en er zijn er genoeg waarbij de originele lak al verdwenen is. Je kunt veel doen om die lak weer op te fraaien, zoals de roest wegpoetsen, en dan behandelen met poetsolie of owatrol (wat het beste is, hangt af van je voorkeur en hoeveel roest nog aanwezig), waardoor hij beschermd is en weer gaat glimmen. Een goed voorbeeld van wat dat kan doen zie je hier: viewtopic.php?f=44&t=299
"Verder moet ik geen fietsen meer kopen, gaat niet passen hier."
Dat kennen we
In principe mag je altijd doen met je eigen fietsen wat je wilt. Maar de trend onder verzamelaars is de oude lak zoveel mogelijk behouden, helemaal onder echt zeldzame fietsen (vaak jaren '20 of ouder). Dan blijft de geschiedenis bewaard, en ziet er gewoon veel beter uit dan een nieuw gelakte fiets en er zijn er genoeg waarbij de originele lak al verdwenen is. Je kunt veel doen om die lak weer op te fraaien, zoals de roest wegpoetsen, en dan behandelen met poetsolie of owatrol (wat het beste is, hangt af van je voorkeur en hoeveel roest nog aanwezig), waardoor hij beschermd is en weer gaat glimmen. Een goed voorbeeld van wat dat kan doen zie je hier: viewtopic.php?f=44&t=299
"Verder moet ik geen fietsen meer kopen, gaat niet passen hier."
Dat kennen we
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Re: Balhoofd voorstellen
Wat Jeroen zei. Je bent natuurlijk niets verplicht, maar de nieuwe lak is maar zeer zelden mooier of steviger dan de oude, en origineel is het maar een keer ! De frames hebben maar een echt zwakke plek, waar de onderste achtervorkbuizen aan elkaar zitten bij het achterspatbord, het mannetje. Als je dat conserveert,komt het met de fiets wel goed.
Re: Balhoofd voorstellen
Dank voor het welkom.
Ik heb alvast een eerste vraag (de rest zal ik in een apart topic doen), en die is: wat voor ketting kan ik op zo’n oude fiets leggen, heeft die nog een aparte breedtemaat?
Groeten, Arjan
Ik heb alvast een eerste vraag (de rest zal ik in een apart topic doen), en die is: wat voor ketting kan ik op zo’n oude fiets leggen, heeft die nog een aparte breedtemaat?
Groeten, Arjan
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1756
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Balhoofd voorstellen
Bij gewone toerfietsen zoals deze niet. Dat is in het algemeen gewoon een 1/2x1/8" ketting. Bij de zwaardere dienst-, transport- en bakfietsen (en sommige hele vroege fietsen) lag er een bredere ketting op, namelijk 1/2x3/16".
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
- Loopt spaak
- Berichten: 384
- Lid geworden op: 28 dec 2019, 19.04
- Locatie: Veluwe
Re: Balhoofd voorstellen
Hallo balhoofd,
Welkom bij de club.
Ik ben bang dat als je bevangen raakt aan het fietsenvirus dat je het niet bij drie fietsen kan laten…
Je kan er maar op 1 fietsen maar er zijn zeven verschillende dagen in een week….
Groeten
Welkom bij de club.
Ik ben bang dat als je bevangen raakt aan het fietsenvirus dat je het niet bij drie fietsen kan laten…
Je kan er maar op 1 fietsen maar er zijn zeven verschillende dagen in een week….
Groeten
Re: Balhoofd voorstellen
De enige fietsen die ik opnieuw in de lak heb gezet zijn van de late jaren twintig van de vorige eeuw en waren dermate slecht dat er gaten dichtgelast moesten worden. Twee andere zijn bruin maar toch goed geconserveerd. En die zijn ook mooi. Een van die twee gebruik ik dagelijks.
Een oude fiets is een oude fiets en dat mag gezien worden. Zoals jouw fietsen op de foto staan zijn ze, op een paar details na op hun mooist.
Mocht je nog ketting nodig hebben dan kan ik je daar aan helpen. Er liggen bij nog ongebruikte kettingen van de late jaren dertig van de goede maat en de goede lengte. Waarschijnlijk zelfs te lang.
Een oude fiets is een oude fiets en dat mag gezien worden. Zoals jouw fietsen op de foto staan zijn ze, op een paar details na op hun mooist.
Mocht je nog ketting nodig hebben dan kan ik je daar aan helpen. Er liggen bij nog ongebruikte kettingen van de late jaren dertig van de goede maat en de goede lengte. Waarschijnlijk zelfs te lang.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Balhoofd voorstellen
Dank voor het aanbod van de ketting. Inmiddels heb ik er al een nieuwe op liggen (wereld van verschil al). De damesfiets is geen nos ketting waard.
Tip van Rein over het zwakke punt is een goeie, zal ik opletten.
Er zit veel speling op de achteras van de damesfiets. Ik neem aan dat ik die met de borgring er voorzichtig uit kan halen? Ik heb er flink op gegoogled en ik denk dat ik een bracketsleutel als in de bijlage moet gebruiken?
Groeten,
Arjan
Tip van Rein over het zwakke punt is een goeie, zal ik opletten.
Er zit veel speling op de achteras van de damesfiets. Ik neem aan dat ik die met de borgring er voorzichtig uit kan halen? Ik heb er flink op gegoogled en ik denk dat ik een bracketsleutel als in de bijlage moet gebruiken?
Groeten,
Arjan
-
- Berichten: 1449
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
- Locatie: kiel-windeweer
Re: Balhoofd voorstellen
Haaksleutels hebben een beperkt bereik, een bracketsleutel zal wel veel te groot zijn. Boven bracketsleutel, onder 'achternaaf multitool'
/Marten