vouw fiets simplex 1938

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
J&L Lexm
Berichten: 93
Lid geworden op: 3 feb 2013, 17.04

vouw fiets simplex 1938

Bericht door J&L Lexm »

bij het opruimen van wat dozen met oude documentatie kwam bij toeval een foto van een vouwfiets van simplex langs gedateerd 1938 ,

was benieuwd of er nog z,n model bekend is of dat hij tot de uitgestorven modelen behoort
.
groet jan
Bijlagen
20211003_133934.jpg
20211003_133810.jpg
TheodK
Berichten: 410
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: vouw fiets simplex 1938

Bericht door TheodK »

dag Jan
wat een bijzondere vondst. In het themanummer over vouwfietsen wordt op blz. 15 wel melding gemaakt van deze fiets. Er staat " in 1938 had Simplex volgens een eigen persbericht uit 1964 ook al een opvouwbare 'autofiets' uitgebracht, maar een bevestiging voor deze bewering kon niet gevonden worden."
Jij hebt nu deze bevestiging gevonden. zou je mij een scan van de hele pagina willen mailen? we willen als redactie van Het Rijwiel ook nog steeds een themanummer over Simplex maken en daar is dit mooi bruikbaar voor.

Groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3819
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: vouw fiets simplex 1938

Bericht door maartenB »

Ja mooi, wat een bijzondere vondst! Die wil ik ook heel graag voor de documantatiebank, als het kan.
groeten,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
J&L Lexm
Berichten: 93
Lid geworden op: 3 feb 2013, 17.04

Re: vouw fiets simplex 1938

Bericht door J&L Lexm »

Theo,Maarten

zal een betere foto maken komt eraan

groet Jan
Maarten Waarlé
Berichten: 2341
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: vouw fiets simplex 1938

Bericht door Maarten Waarlé »

Leuke vondst Jan!

Bijzonder, de toepassing bij stal-wagens. Blijkbaar een voorkomend fenomeen destijds .
Het voorrijden vanuit een opslag of garage naar een gebruiker eigenaar?
Ik kan me er niet direct een goede reden bij bedenken. Geen overdekte stalling in de buurt blijkbaar.
Ben benieuwd of iemand dat kan schetsen; het toen gebruikelijke stal-wagen idee.
TheodK
Berichten: 410
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: vouw fiets simplex 1938

Bericht door TheodK »

ik heb even in delpher.nl gekeken. In de jaren 30 was het inderdaad gebruikelijk om je auto zeker in de winter niet voor de deur te laten staan maar in een garage te stallen. Zie onderstaande advertentie uit het Algemeen Handelsblad van 20-11-1931. Als je hem nodig had werd hij dan voor de deur gebracht. De werknemer van de garage moest vervolgens weer terug en daar was deze vouwfiets voor bedoeld. Uit het artikel blijkt dat Simplex dit model echt in productie heeft gehad. Ik ben benieuwd of er nog een keer een exemplaar opduikt.
Bijlagen
tallen  alg handelsblad 20-11-1931.png
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
m-gineering
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: vouw fiets simplex 1938

Bericht door m-gineering »

TheodK schreef: 5 okt 2021, 07.45 ik heb even in delpher.nl gekeken. In de jaren 30 was het inderdaad gebruikelijk om je auto zeker in de winter niet voor de deur te laten staan maar in een garage te stallen. Zie onderstaande advertentie uit het Algemeen Handelsblad van 20-11-1931. Als je hem nodig had werd hij dan voor de deur gebracht. De werknemer van de garage moest vervolgens weer terug en daar was deze vouwfiets voor bedoeld. Uit het artikel blijkt dat Simplex dit model echt in productie heeft gehad. Ik ben benieuwd of er nog een keer een exemplaar opduikt.
Ik herinner me van de Fongers Garage (tegen over de fabriek) ook een hele (veel te) grote hal. Die zal destijds ook wel opgezet zijn om stallingsruimte aan te bieden aan de welgestelde binnenstad bewoners
/Marten
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3819
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: vouw fiets simplex 1938

Bericht door maartenB »

Och en ik dacht dat het iets met paarden en koetsen te maken had! :oops:
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2341
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: vouw fiets simplex 1938

Bericht door Maarten Waarlé »

Ha ,ja .Komt zeker door het woord ''stal'' Dat doet denken aan paarden.

Leuk de aanvullingen over het gebruik. Ik geloof dat in de beeldbank inderdaad ook ergens foto`s (ergens bij Fongers als zoekterm) staan van ruimten gevuld met auto`s van verschillende merken.
Dat zal best wel zo`n stalling kunnen zijn.
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 654
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: vouw fiets simplex 1938

Bericht door jrietveld »

Ging deze draad over Simplex, slaat het toch weer door naar Fongers...
Even voor de helderheid: Fongers had bij zes filialen vanaf 1898 rijwielscholen (die in Groningen bleef tot 1940 als zodanig in gebruik), die zeker niet als stalling voor auto's werden gebruikt.
Begin jaren 20 werd in Groningen de Fongers (garage tegenover de rijwielfabriek) gebouwd, waar nieuwe auto's en motoren in de showroom stonden (en voor zover mij bekend geen gebruikte auto's werden gestald).

Jos
Laatst gewijzigd door jrietveld op 5 okt 2021, 21.12, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie