Pagina 1 van 2

vouw fiets simplex 1938

Geplaatst: 4 okt 2021, 00.50
door J&L Lexm
bij het opruimen van wat dozen met oude documentatie kwam bij toeval een foto van een vouwfiets van simplex langs gedateerd 1938 ,

was benieuwd of er nog z,n model bekend is of dat hij tot de uitgestorven modelen behoort
.
groet jan

Re: vouw fiets simplex 1938

Geplaatst: 4 okt 2021, 08.44
door TheodK
dag Jan
wat een bijzondere vondst. In het themanummer over vouwfietsen wordt op blz. 15 wel melding gemaakt van deze fiets. Er staat " in 1938 had Simplex volgens een eigen persbericht uit 1964 ook al een opvouwbare 'autofiets' uitgebracht, maar een bevestiging voor deze bewering kon niet gevonden worden."
Jij hebt nu deze bevestiging gevonden. zou je mij een scan van de hele pagina willen mailen? we willen als redactie van Het Rijwiel ook nog steeds een themanummer over Simplex maken en daar is dit mooi bruikbaar voor.

Groet Theo

Re: vouw fiets simplex 1938

Geplaatst: 4 okt 2021, 11.49
door maartenB
Ja mooi, wat een bijzondere vondst! Die wil ik ook heel graag voor de documantatiebank, als het kan.
groeten,
Maarten

Re: vouw fiets simplex 1938

Geplaatst: 4 okt 2021, 17.45
door J&L Lexm
Theo,Maarten

zal een betere foto maken komt eraan

groet Jan

Re: vouw fiets simplex 1938

Geplaatst: 5 okt 2021, 00.41
door Maarten Waarlé
Leuke vondst Jan!

Bijzonder, de toepassing bij stal-wagens. Blijkbaar een voorkomend fenomeen destijds .
Het voorrijden vanuit een opslag of garage naar een gebruiker eigenaar?
Ik kan me er niet direct een goede reden bij bedenken. Geen overdekte stalling in de buurt blijkbaar.
Ben benieuwd of iemand dat kan schetsen; het toen gebruikelijke stal-wagen idee.

Re: vouw fiets simplex 1938

Geplaatst: 5 okt 2021, 07.45
door TheodK
ik heb even in delpher.nl gekeken. In de jaren 30 was het inderdaad gebruikelijk om je auto zeker in de winter niet voor de deur te laten staan maar in een garage te stallen. Zie onderstaande advertentie uit het Algemeen Handelsblad van 20-11-1931. Als je hem nodig had werd hij dan voor de deur gebracht. De werknemer van de garage moest vervolgens weer terug en daar was deze vouwfiets voor bedoeld. Uit het artikel blijkt dat Simplex dit model echt in productie heeft gehad. Ik ben benieuwd of er nog een keer een exemplaar opduikt.

Re: vouw fiets simplex 1938

Geplaatst: 5 okt 2021, 08.08
door m-gineering
TheodK schreef: 5 okt 2021, 07.45 ik heb even in delpher.nl gekeken. In de jaren 30 was het inderdaad gebruikelijk om je auto zeker in de winter niet voor de deur te laten staan maar in een garage te stallen. Zie onderstaande advertentie uit het Algemeen Handelsblad van 20-11-1931. Als je hem nodig had werd hij dan voor de deur gebracht. De werknemer van de garage moest vervolgens weer terug en daar was deze vouwfiets voor bedoeld. Uit het artikel blijkt dat Simplex dit model echt in productie heeft gehad. Ik ben benieuwd of er nog een keer een exemplaar opduikt.
Ik herinner me van de Fongers Garage (tegen over de fabriek) ook een hele (veel te) grote hal. Die zal destijds ook wel opgezet zijn om stallingsruimte aan te bieden aan de welgestelde binnenstad bewoners

Re: vouw fiets simplex 1938

Geplaatst: 5 okt 2021, 09.56
door maartenB
Och en ik dacht dat het iets met paarden en koetsen te maken had! :oops:

Re: vouw fiets simplex 1938

Geplaatst: 5 okt 2021, 18.15
door Maarten Waarlé
Ha ,ja .Komt zeker door het woord ''stal'' Dat doet denken aan paarden.

Leuk de aanvullingen over het gebruik. Ik geloof dat in de beeldbank inderdaad ook ergens foto`s (ergens bij Fongers als zoekterm) staan van ruimten gevuld met auto`s van verschillende merken.
Dat zal best wel zo`n stalling kunnen zijn.

Re: vouw fiets simplex 1938

Geplaatst: 5 okt 2021, 18.35
door jrietveld
Ging deze draad over Simplex, slaat het toch weer door naar Fongers...
Even voor de helderheid: Fongers had bij zes filialen vanaf 1898 rijwielscholen (die in Groningen bleef tot 1940 als zodanig in gebruik), die zeker niet als stalling voor auto's werden gebruikt.
Begin jaren 20 werd in Groningen de Fongers (garage tegenover de rijwielfabriek) gebouwd, waar nieuwe auto's en motoren in de showroom stonden (en voor zover mij bekend geen gebruikte auto's werden gestald).

Jos