spie komt los uit oude bakfiets tijdens fietsen

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
bakstage
Berichten: 2
Lid geworden op: 5 okt 2021, 15.29

spie komt los uit oude bakfiets tijdens fietsen

Bericht door bakstage »

Hoi allen,

Ik heb een oude bakfiets waarvan de spie in de crank langzaam los komt tijdens het fietsen.

Is het loskomen van de spie vaak een teken dat de trapas versleten is? Of zou het ook kunnen dat de spie versleten is?

Ik heb de bakfiets volgende week nog 1 dag nodig, dus ik ben ook bang om hem nu uit elkaar te halen. Ben van plan de spie even goed vast te zetten en hopen dat ie wat langer blijft zitten zo. Ik ben verder nogal een leek op dit gebied.
Empo's bijgebouw
Berichten: 621
Lid geworden op: 13 apr 2019, 10.45
Contacteer:

Re: spie komt los uit oude bakfiets tijdens fietsen

Bericht door Empo's bijgebouw »

als de spie niet verlubbert is kan je hem er weer in tikken en goed vast draaien weer vast tikken en weer vast draaien dan zit die zeker goed vast
tikken moeten niet te zacht het moet goed vast zitten anders lubbert zowel je spie als as uit
Gestopt hobbyist antieke transportfietsen
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: spie komt los uit oude bakfiets tijdens fietsen

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

bakstage schreef: 5 okt 2021, 20.40 Hoi allen,

Ik heb een oude bakfiets waarvan de spie in de crank langzaam los komt tijdens het fietsen.

Is het loskomen van de spie vaak een teken dat de trapas versleten is? Of zou het ook kunnen dat de spie versleten is?

Ik heb de bakfiets volgende week nog 1 dag nodig, dus ik ben ook bang om hem nu uit elkaar te halen. Ben van plan de spie even goed vast te zetten en hopen dat ie wat langer blijft zitten zo. Ik ben verder nogal een leek op dit gebied.