spie komt los uit oude bakfiets tijdens fietsen

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
bakstage
Berichten: 2
Lid geworden op: 5 okt 2021, 15.29

spie komt los uit oude bakfiets tijdens fietsen

Bericht door bakstage »

Hoi allen,

Ik heb een oude bakfiets waarvan de spie in de crank langzaam los komt tijdens het fietsen.

Is het loskomen van de spie vaak een teken dat de trapas versleten is? Of zou het ook kunnen dat de spie versleten is?

Ik heb de bakfiets volgende week nog 1 dag nodig, dus ik ben ook bang om hem nu uit elkaar te halen. Ben van plan de spie even goed vast te zetten en hopen dat ie wat langer blijft zitten zo. Ik ben verder nogal een leek op dit gebied.
Empo's bijgebouw
Berichten: 621
Lid geworden op: 13 apr 2019, 10.45
Contacteer:

Re: spie komt los uit oude bakfiets tijdens fietsen

Bericht door Empo's bijgebouw »

als de spie niet verlubbert is kan je hem er weer in tikken en goed vast draaien weer vast tikken en weer vast draaien dan zit die zeker goed vast
tikken moeten niet te zacht het moet goed vast zitten anders lubbert zowel je spie als as uit
Gestopt hobbyist antieke transportfietsen
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: spie komt los uit oude bakfiets tijdens fietsen

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

bakstage schreef: 5 okt 2021, 20.40 Hoi allen,

Ik heb een oude bakfiets waarvan de spie in de crank langzaam los komt tijdens het fietsen.

Is het loskomen van de spie vaak een teken dat de trapas versleten is? Of zou het ook kunnen dat de spie versleten is?

Ik heb de bakfiets volgende week nog 1 dag nodig, dus ik ben ook bang om hem nu uit elkaar te halen. Ben van plan de spie even goed vast te zetten en hopen dat ie wat langer blijft zitten zo. Ik ben verder nogal een leek op dit gebied.
De spie en verbinding met de trapas zijn vaak een probleem. Komt de spie echt omhoog (draad van de spie nog ok?), of bedoel je dat je speling in de trapas krijgt? Vaak betekent dat dat de trapas kapot gewrikt is. Dat is best een serieus probleem dat niet snel te verhelpen is.
lonneke
Berichten: 48
Lid geworden op: 1 nov 2012, 22.06

Re: spie komt los uit oude bakfiets tijdens fietsen

Bericht door lonneke »

dan is de spiebaan niet goed vlak (versleten) of de crankspie is niet goed vlak

met vriendelijke groet
Bandenplakker
Berichten: 510
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: spie komt los uit oude bakfiets tijdens fietsen

Bericht door Bandenplakker »

Dag Bakstage,

Als je aangeeft waar je -ongeveer- woont, kan een lid je misschien niet alleen met raad, maar ook met daad bijstaan.
(Ik woon in Utrecht-stad en wil je best helpen)

Dirk
m-gineering
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: spie komt los uit oude bakfiets tijdens fietsen

Bericht door m-gineering »

bakstage schreef: 5 okt 2021, 20.40 Hoi allen,

Ik heb een oude bakfiets waarvan de spie in de crank langzaam los komt tijdens het fietsen.

Is het loskomen van de spie vaak een teken dat de trapas versleten is? Of zou het ook kunnen dat de spie versleten is?

Ik heb de bakfiets volgende week nog 1 dag nodig, dus ik ben ook bang om hem nu uit elkaar te halen. Ben van plan de spie even goed vast te zetten en hopen dat ie wat langer blijft zitten zo. Ik ben verder nogal een leek op dit gebied.
Een spie die zuiver aanligt op het vlak op de trapas en met voldoende voorspanning (ie je had genoeg gemept) gemonteerd is, komt niet vanzelf los. Als de spie los komt raakt het oppervlak snel beschadigd en als dat niet vlak meer is zal die nooit meer vast blijven zitten. Zal je toch een andere spei moeten monteren of de huidige -als die er netjes uitkomt- weer vlak moeten vijlen.

En een spie monteer je met een pers of met twee flinke hamers (een als ondersteuning) , het moertje dient alleen om de spie na montage te fixeren
/Marten
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: spie komt los uit oude bakfiets tijdens fietsen

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

En belangrijk toe te voegen, de crank moet ondersteund worden als je de spie erin tikt met een hamer. Als je dat niet doet, dan vangen je lagers de klap op, en daar kunnen ze niet tegen. Ook loop je de kans op barsten in de as te slaan ter plekke van de spiebaan, waardoor op een gegeven moment je trapas af kan breken. Die trapassen zijn zeer moeilijk te vervangen.
m-gineering
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: spie komt los uit oude bakfiets tijdens fietsen

Bericht door m-gineering »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 6 okt 2021, 12.19 En belangrijk toe te voegen, de crank moet ondersteund worden als je de spie erin tikt met een hamer. Als je dat niet doet, dan vangen je lagers de klap op, en daar kunnen ze niet tegen.
DAt is de populaire redenering, maar lagers kunnen er doorgaans verrassend goed tegen. De echte reden is dat als je de spie er goed in wil krijgen je de energie verslindende vering moet opheffen. Je moet de crank rond het spiegat tegenhouden, en dat kan met een flinke massa onder de crank, of met een stijve pijp tussen crank en een zware vloer. En een flinke hamer!
/Marten
bakstage
Berichten: 2
Lid geworden op: 5 okt 2021, 15.29

Re: spie komt los uit oude bakfiets tijdens fietsen

Bericht door bakstage »

Danku voor alle antwoorden.

Aan jullie reacties lijkt het dus geen verband te houden. Ik voel ook geen speling, was alleen bang dat het misschien iets met elkaar te maken had, en hoor allemaal horrorverhalen over een kapotte trapas.

Ik wilde de spie loshalen, maar nu krijg ik hem er niet meer uit. dus heb ik hem maar laten zitten. Heb in ieder geval al wel vervangende crankspies besteld wil ie er tijdens het fietsen in eens uitvallen. Wordt vervolgd denk ik nog.

De bakfiets staat overigens in Diemen, indien ik ooit nog gebreken heb waar ik zelf niet uit kom zal ik het zeker laten weten Bandenplakker!
Heb even een foto bijgevoegd voor diegene die geïnteresseerd zijn!
Bijlagen
1633697097330.jpg
Plaats reactie