Hoe verder met lak en biezen?

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Hoe verder met lak en biezen?

Bericht door hansvdw »

Deze Franse randonneur (Cycles Lacroix meen ik, aan de hand van resten van een transfer) is met hulp van de onderdelen rond 1935 te dateren. Op het zadel na, dat vervangen moet worden, lijkt hij origineel. De fiets ligt helemaal uit elkaar en gaandeweg ben ik bezig de onderdelen uit de roest te halen met de hulp van citroenzuur en staalwol. Ik maak ze bewust niet te nieuw, maar roest wil ik zoveel mogelijk uit het zicht. Dat lukt vrij aardig.
BE395DE7-6499-489C-B5B7-BA67F1F52A39.jpeg
F645C2C4-8672-4920-BE9B-76F3ED1A3BDD.jpeg
Een vorige eigenaar heeft gemeend het autogeen gelaste frame zilver te moeten kwasten. Die laag zilververf ben ik met veel geduld een het verwijderen, waardoor het lukt het oorspronkelijke witte biezenpatroon te reconstrueren en ook wat resten van een transfer. Tot zover, maar hoe nu verder? Zelfs bij licht schuren om de zwarte lak te voorschijn te toveren lukt het niet de biezen te sparen. Eromheen of erlangs schuren is niet mogelijk, dan blijven er restjes zilververf.
33A64627-F36C-4E81-843A-F680E532B7AE.jpeg
35645529-7EB1-4A7D-96C2-9D8DABAA881F.jpeg
49537644-D21D-432F-AE57-C08CED3F3DBE.jpeg
Heeft iemand een idee hoe het beste verder te gaan? Misschien moeten de biezen worden opgeofferd en later opnieuw worden aangebracht, maar dat is een optie waar ik nu nog niet aan wil denken. Zeker met dit vrije patroon gaat het biezen ver boven mijn mogelijkheden.

Groeten,
Hans
Beau-Velo
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe verder met lak en biezen?

Bericht door Beau-Velo »

Hans

Ik heb een hele Vespa scooter terug naar originele lak gehaald door voorzichtig met verfafbijte werk te gaan.
Klinkt heel drastisch. Maar de huidige Alabastine super afbijt uit de bouwmarkt is niet zo gemeen meer.
Je moet er natuurlijk wel bijblijven. Dun insmeren en als de toplaag begint los te laten gelijk verwijderen. Met wasbenzine naspoelden om resten te verwijderen. En daarna met commandant en autopoets aan de gang.
Die Vespa was een hels karwei om een laag spuitbus verf te verwijderen. Maar verdubbelde in waarde!
Misschien dat je er wat mee kunt bekijken.

Groeten Martijn
Bijlagen
image.jpg
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: Hoe verder met lak en biezen?

Bericht door hansvdw »

Hallo Martijn, nou deze fiets zal niet spectaculair in waarde stijgen, maar dat maakt de lol om eraan te werken er niet minder om.

Alabastine afbijt staat hier in de schuur, ik durfde het niet te gebruiken uit angst de biezen te verliezen. Maar een klein stukje proberen op een verborgen plek kan geen kwaad. Als het werkt, ben ik een stuk verder.

Groeten, Hans
Cyclissimo
Berichten: 556
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Hoe verder met lak en biezen?

Bericht door Cyclissimo »

Leuke fiets zeg! Zijn het aluminium velgen of ook zilver geschilderd?
1935 lijkt mij overigens wel wat aan de vroege kant, qua datering, alhoewel niet onmogelijk. Ik zou hem zelf een jaar of 4 tot 15 nieuwer schatten.

Wat de lak betreft denk ik dat afbijt proberen niet zo'n gek idee is. Zilververf is veruit de minst houdende verf die er is. Dus de kans dat hij eerder loskomt dan de oorspronkelijk lak is groot. Als afbijt toch te heftig is zou je ook wasbenzine of thinner kunnen proberen (met die laatste ook voorzichtig proberen...). Anders Dasty (van de Wibra) dat lost verf ook een beetje op als het wat langer blijft zitten.. Wellicht in combinatie met heel fijne staalwol.
Commandant heeft overigens ook een oplossende component, dus dat zou ook al best veel kunnen doen.

Opnieuw biezen van 'vrije' patronen is denk ik makkelijker dan recht eigenlijk. Het hoeft allemaal wat minder perfect en de lijnen zijn wat korter :) Dus daar is ook best wat in te proberen...
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: Hoe verder met lak en biezen?

Bericht door hansvdw »

Tsja, kan best zijn dat de fiets wat jonger is. Alle onderdelen die te herleiden zijn, zijn terug te vinden in catalogi uit de jaren 30. Maar onduidelijk is hoelang ze geproduceerd zijn. Voor mij gaf het stuur de doorslag. Dat is van Ava en deze sturen zijn goed gedocumenteerd. Dit exemplaar duikt voor het eerst op in 1932 en eind jaren 30 kom ik hem in documentatie niet meer tegen. Dat is natuurlijk geen sluitende redenering, maar ‘vooroorlogs’ lijkt me voorshands een redelijke aanname.
9ED2779B-95E1-4C0B-B371-DFD1C6D38F60.jpeg
F40DB372-B1AE-4B86-92D6-09D54193BD5D.jpeg
En ik ga een paar dingen proberen om de zilververf te verwijderen. De biezen wil ik hoe dan ook bewaren, hooguit hier en daar een beetje bijwerken. Benieuwd of het een beetje wordt zoals ik hoop. Zal wel even duren, maar als het af is, post ik wat foto’s.

De velgen zijn overigens van aluminium en niet overgespoten. Een van de velgen lijkt de resten van een sticker te hebben, maar geen idee wat hier heeft gestaan.
A2BB51A9-6379-42AB-9858-9D31807C2352.jpeg
Dank voor de tips en groeten,
Hans
Paul 3wheels
Berichten: 36
Lid geworden op: 26 feb 2021, 12.54

Re: Hoe verder met lak en biezen?

Bericht door Paul 3wheels »

de velgen zijn volgens mij geen alu gezien het feit dat er roest op zit, alu oxideert wit.
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Hoe verder met lak en biezen?

Bericht door m-gineering »

Paul 3wheels schreef: 16 dec 2021, 08.33 de velgen zijn volgens mij geen alu gezien het feit dat er roest op zit, alu oxideert wit.
Andere indicatie : de geribbelde remflanken. Als je de velg uit stalen strip rolt is dat 1 bewerking, bj een alu extrusieprofiel zou je dat er apart in moeten zien te krijgen. En bij alu is het zinloos, die velgen remmen namelijk al itt staal ;)
/Marten
Paul 3wheels
Berichten: 36
Lid geworden op: 26 feb 2021, 12.54

Re: Hoe verder met lak en biezen?

Bericht door Paul 3wheels »

Dat was me onbewust wel opgevallen, de profilering in de zijkant maar nooit de link gelegd waarvoor die is,
Dank je wel voor de aanvulling, zo leer ook ik iedere dag bij :D
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Hoe verder met lak en biezen?

Bericht door non-fixie »

Voor wat het waard is, en het zal vast niet voor iedereen werken, maar ik heb een paar keer succes gehad met het verwijderen van verflagen met een oude creditcard en het blad van een stalen rolmaat.

Deze fiets kocht ik zo:

Afbeelding

Na enig voorzichtig schrapen bleek zij twee keer overgeschilderd: een keer in metallic lichtblauw, en daarna in zwart. Oorspronkelijk was ze lichtgrijs met zwarte en blauwe biezen:

Afbeelding

Afbeelding

Het was wel even een klusje, maar uiteindelijk heb ik het frame redelijk schoon gekregen, met genoeg restanten van de biezen om ze eventueel te kunnen reproduceren:

Afbeelding

Afbeelding
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: Hoe verder met lak en biezen?

Bericht door hansvdw »

Bedankt voor de tip. Het werk aan het frame vordert héél langzaam (ligt nu even stil, ik vind het echt een buitenklus) met verfafbijt, fijne staalwol en schuurpapier (1000). Enorm werk, maar resultaat is wel okay.

Als ik verder ga probeer ik zeker eens een stukje met credit card en rolmaat.

Groeten,
Hans
Plaats reactie