geschiedenis Ti Raleigh racefietsen

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Plaats reactie
cork_81
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 aug 2021, 16.07

geschiedenis Ti Raleigh racefietsen

Bericht door cork_81 »

Hoi fietsvrienden, :mrgreen:

ik rij al een tijdlang op een oude Peugeot racefiets naar mijn werk, maar langzaam maar zeker beginnen de tanden van de tandwielen weer de vorm van een haaievin te krijgen en ondertussen kriebelt het ook wel een beetje om weer eens op wat anders te gaan trappen. Ook wel jammer want die Peugeot heeft van die ovale Shimano Biopace tandwielen voor, wat toch ook wel geinig is.

Nu heb ik eigenlijk mijn zinnen gezet op zo'n welkbekende rood/geel/zwarte Ti Raleigh racefiets. Ik zie er links en rechts nog genoeg te koop, maar kan er maar weinig goede info over vinden. Er lijken me verschillende modellen te zijn, zoals de Rapide etc, maar ik snap het verschil niet zo goed en soms staat er ook geen modelnaam op lijkt het. Ook hebben sommige een (deels) chromen voorvork, terwijl andere een rode hebben.

heeft iemand daar een overzicht van of weet iemand een site met goede info?

vast bedankt

grt

Cor
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 351
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: geschiedenis Ti Raleigh racefietsen

Bericht door velofilie »

Hallo Cor,

Dit is ongetwijfeld de meest complete site, maar het gaat over de "echte racefietsen" met Reynolds buizen.
https://raleigh-sb4059.com/2016/03/02/t ... -timeline/

Groet, Wiel
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: geschiedenis Ti Raleigh racefietsen

Bericht door non-fixie »

Een andere aardige bron van Raleigh-informatie is The Headbadge, de site van Kurt Kaminer. Daar staan zo'n beetje alle folders die online te vinden zijn, en ook de codes voor het ontcijferen van de framenummers:

https://www.kurtkaminer.com/bikecollection.html

Rond 1980 kon je veel modellen van Raleigh ook in de teamkleuren krijgen, van de goedkoopste tot de duurste. Het loont dus de moeite om goed te kijken. De SBDU-frames zijn doorgaans erg prijzig, maar ook de modellen uit Worksop zijn de moeite waard en doorgaans een stuk betaalbaarder.

De Rapide die je noemt is daar een van, een middenklassemodel, met drie Reynolds 531-buizen als ik het wel heb.
cork_81
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 aug 2021, 16.07

Re: geschiedenis Ti Raleigh racefietsen

Bericht door cork_81 »

wow interessant! super bedankt !!
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 351
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: geschiedenis Ti Raleigh racefietsen

Bericht door velofilie »

Hallo Cor,

Hier is nog een pagina met foto 's van rood-zwart-gele racers.
https://www.bikeforums.net/classic-vint ... leigh.html
Voor de goede waarnemer zijn hier ook de verschillen tussen de goedkopere modellen te zien.
De aller goedkoopste modellen waren soms verschillend gelabeld.

Op deze pagina zien we ze als "Team Raleigh" : "Europa" en Record; het instap model, rond 1978 ongeveer 675 gulden
In verschillende landen, USA, Nederland, Engeland enz., konden zowel de stickers als afmontage verschillen.
Let op de uitvoering van de achterpat , gestanst plaatstaal met grote spatbord-ogen en zonder stelschroefje.

Het middenklasse model, circa 875 gulden, was de Rapide; de drie hoofdbuizen waren Reynolds 531 (zie label).
De achterpat was hier van gesmeed staal met stelschroefje en merkteken (zoals Suntour of Vitus).

De volwaardige racemodellen hebben achterpatten van Campagnolo, met stelschroefje en geen spatbordoogjes.
De Reynolds 531 sticker heeft als tekst "butted tubes, forks and stays " ; alle buizen race kwaliteit.
Ook hier zien we wel eens een "record" sticker op het frame; afhankelijk van de afmontage in 1978 tussen 2000 en 2500 gulden.
De standaard wedstrijd racer kwam uit de fabriek in Worksop.

De op maat gemaakte fietsen kwamen van SBDU, dat zijn de fietsen die Neil McGrowan beschrijft.
Dit zijn de echte collector items; als je gewoon op een retro racer wil rijden, is de Rapide een goede keus.
Helden van toen: https://nl.pinterest.com/josvannierop/t ... 1974-1983/

Groet, Wiel
Plaats reactie