Gazelle herenfiets uit 1940 met van die boutjes voor speling trapaslagers

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Gebruikersavatar
Balhoofd
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 sep 2021, 19.55

Gazelle herenfiets uit 1940 met van die boutjes voor speling trapaslagers

Bericht door Balhoofd »

Hoi,
Omdat ik het apart vond deze tegen te komen op en Gazelle van 1940. Maar misschien is het zo gek nog niet. Misschien kan iemand daar iets over vertellen? En zou de achteras origineel zijn (de vorige eigenaar zei dat hij alleen de sleutel vervangen had).

Groeten,
Arjan
544F8212-36A9-4838-AF10-43D650E14451.jpeg
0679312A-47FF-4131-8704-02FFF449EF22.jpeg
23FE959E-4E37-40B1-B6C1-034FA0BEF0E9.jpeg
CA01CD2D-700F-496E-8CD4-8E1B0410B679.jpeg
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Gazelle herenfiets uit 1940 met van die boutjes voor speling trapaslagers

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Dit is een BSA type trapas. Bij dat type worden de cups ingeschroefd, en geklemd met de trekboutjes zodat ze niet meer kunnen draaien. Dit zit erin:
IMG_20180104_214908.jpg
De Bayliss Wiley achternaaf zou origineel kunnen zijn. Het is mij niet bekend of Gazelle die gebruikte, maar dit soort naven waren in ieder geval in die tijd in de handel. Zie bijvoorbeeld deze advertentie uit 1935:
De_Rijwielhandel_1940_Bayliss_Wiley.png
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 634
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Gazelle herenfiets uit 1940 met van die boutjes voor speling trapaslagers

Bericht door marco verbaant »

Ik heb ook een dergelijk klembracket op mijn Eroba racefiets van 1954, waarvan ik even de foto niet kan vinden/plaatsen. Ik weet dat ze met name ook op tandems vaker werden toegepast..
Gebruikersavatar
Balhoofd
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 sep 2021, 19.55

Re: Gazelle herenfiets uit 1940 met van die boutjes voor speling trapaslage

Bericht door Balhoofd »

Dank je voor de gedeelde kennis en de afbeeldingen Jeroen en Marco.

Dus die trekboutjes hebben niet als functie het stellen van de lagers. Mijn leercurve is eventjes erg stijl.
Op een Gazelle damesfiets van 1938 die ik hier heb staan, zit een (voor mij) gewone trapas lager zonder trekboutjes. Ik ben benieuwd of de systemen vaker door elkaar heen gebruikt werden, of hadden ze zo’n frame nog liggen in 1940? Misschien voor een goedkoper model?
Er is hier eerder op het forum iemand geweest met een Gazelle uit 1934 die een bsa-as had, ontdek ik nu : https://www.oudefiets.nl/phpbb3/viewtop ... =38&t=7844.

De vorige eigenaar heeft de fiets flink aangepakt…de vulnippels vd naven zijn er vanaf. Zijn deze nog te krijgen? Zijn ze überhaupt erop terug te zetten of wordt het draad tappen?

En (ik vraag maar raak..) kan iemand mij vertellen wat het gat is onder de rechter trekbout op de foto?

Groeten, Arjan
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Gazelle herenfiets uit 1940 met van die boutjes voor speling trapaslage

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Balhoofd schreef: 1 nov 2021, 23.30 Dank je voor de gedeelde kennis en de afbeeldingen Jeroen en Marco.

Dus die trekboutjes hebben niet als functie het stellen van de lagers. Mijn leercurve is eventjes erg stijl.
Op een Gazelle damesfiets van 1938 die ik hier heb staan, zit een (voor mij) gewone trapas lager zonder trekboutjes. Ik ben benieuwd of de systemen vaker door elkaar heen gebruikt werden, of hadden ze zo’n frame nog liggen in 1940? Misschien voor een goedkoper model?
Ik heb even de Gazelle folder erbij gepakt, en het blijkt dat hier waarschijnlijk geen BSA trapas in zit, maar een zogenaamd kogellager (ook bekend als industrieel lager of groefkogellager). Die lijkt aan de buitenkant veel op een BSA trapas, maar dan met groefkogellagers erin, waarbij de hele trapas plus kogels in een buis gezet is, en in zijn geheel erin geplaatst kan worden, en vast geklemd met dezelfde klembouten.
De vorige eigenaar heeft de fiets flink aangepakt…de vulnippels vd naven zijn er vanaf. Zijn deze nog te krijgen? Zijn ze überhaupt erop terug te zetten of wordt het draad tappen?
In ieder geval op de beurs vind je ze altijd wel, of anders hier:
https://velo-classic.de/oxid2/Fahrrad/O ... aubdeckel/

Koop niet de exemplaren van dof grijs materiaal. Dat zijn oorlogs exemplaren die van een zink legeringen, en vaak zo bros geworden dat je ze kapot draait als je ze probeert aan te brengen. De messing exemplaren zijn wel goed aan te brengen.
En (ik vraag maar raak..) kan iemand mij vertellen wat het gat is onder de rechter trekbout op de foto?
Voor bevesting van de standaard lijkt me?
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Gazelle herenfiets uit 1940 met van die boutjes voor speling trapaslagers

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

P.s. de Bayliss Wiley achternaaf staan inderdaad in de folder als optie. Dus die zal nog origineel zijn, op de remhevel na.
Gebruikersavatar
Balhoofd
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 sep 2021, 19.55

Re: Gazelle herenfiets uit 1940 met van die boutjes voor speling trapaslagers

Bericht door Balhoofd »

Zo, dat zijn weer een hoop antwoorden. dank Jeroen! Ben benieuwd hoe en wat er aan kogellager uit komt.

Groeten, Arjan
Maarten Waarlé
Berichten: 2341
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Gazelle herenfiets uit 1940 met van die boutjes voor speling trapaslagers

Bericht door Maarten Waarlé »

Arjan,
De trapassen met trekbouten bij Gazelle zijn van het model no 1
De schouders van de voorvork kroon zouden daarbij hol moeten zijn.
Model no 8 had grotere schroefcups en grotere kogels en zonder klembouten maar met alleen een contraring (moer).
Dat model had een bolle vorkkroon.
Het gat achter de trekbout is voor montage van een remsysteem.
Veel later (eind jaren 50) werd daar ook de standaard aan geschroefd.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
Balhoofd
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 sep 2021, 19.55

Re: Gazelle herenfiets uit 1940 met van die boutjes voor speling trapaslagers

Bericht door Balhoofd »

Dag Maarten,

Leuk, ik begin nu denk ik een beetje door te krijgen hoe het werkt. Ben aan het rondsnuffelen in de prijscourant en zie dat het misschien een P kan zijn omdat er niet zo’n varkensneusje op zit.
Niet dat het allemaal erg gewichtig is. De fiets is niet meer top. Maar toch interessant om een en ander te ontdekken.

Groeten,
Arjan
Fongers1952
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Gazelle herenfiets uit 1940 met van die boutjes voor speling trapaslage

Bericht door Fongers1952 »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 2 nov 2021, 08.51
Balhoofd schreef: 1 nov 2021, 23.30 Dank je voor de gedeelde kennis en de afbeeldingen Jeroen en Marco.

Dus die trekboutjes hebben niet als functie het stellen van de lagers. Mijn leercurve is eventjes erg stijl.
Op een Gazelle damesfiets van 1938 die ik hier heb staan, zit een (voor mij) gewone trapas lager zonder trekboutjes. Ik ben benieuwd of de systemen vaker door elkaar heen gebruikt werden, of hadden ze zo’n frame nog liggen in 1940? Misschien voor een goedkoper model?
Ik heb even de Gazelle folder erbij gepakt, en het blijkt dat hier waarschijnlijk geen BSA trapas in zit, maar een zogenaamd kogellager (ook bekend als industrieel lager of groefkogellager). Die lijkt aan de buitenkant veel op een BSA trapas, maar dan met groefkogellagers erin, waarbij de hele trapas plus kogels in een buis gezet is, en in zijn geheel erin geplaatst kan worden, en vast geklemd met dezelfde klembouten.
De vorige eigenaar heeft de fiets flink aangepakt…de vulnippels vd naven zijn er vanaf. Zijn deze nog te krijgen? Zijn ze überhaupt erop terug te zetten of wordt het draad tappen?
In ieder geval op de beurs vind je ze altijd wel, of anders hier:
https://velo-classic.de/oxid2/Fahrrad/O ... aubdeckel/

Koop niet de exemplaren van dof grijs materiaal. Dat zijn oorlogs exemplaren die van een zink legeringen, en vaak zo bros geworden dat je ze kapot draait als je ze probeert aan te brengen. De messing exemplaren zijn wel goed aan te brengen.
En (ik vraag maar raak..) kan iemand mij vertellen wat het gat is onder de rechter trekbout op de foto?
Voor bevesting van de standaard lijkt me?
Nee, het gat onder de rechter trekbout op de foto werd gebruikt om de remstang voor het achterwiel vast te zetten indien de fiets was uitgerust met trommelremmen
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Plaats reactie