Vooroorlogse fiets?

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
RetroLimburg
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 okt 2021, 10.26

Vooroorlogse fiets?

Bericht door RetroLimburg »

Hallo allemaal,

Naast de rode fiets die ik laatst heb gekocht heb ik ook een zwarte fiets kunnen overnemen. De informatie die ik bij deze fiets heb ontvangen is net zoals bij de rode dat het een Engelse fiets zou zijn van voor de oorlog. Op het balhoofd (en minimaal op de onderbuis) is nog een sticker te zien die lijkt op die van mijn andere fiets (The Crown cycles?)
Wie kan me meer vertellen over deze fiets of herkent onderdelen die me kunnen helpen in de juiste richting te zoeken naar meer informatie.

Alvast bedankt voor de reacties!

Gr, Stan


IMG_20211031_094454.jpg
IMG_20211031_094500.jpg
IMG_20211031_094426.jpg
IMG_20211031_094541.jpg
Gebruikersavatar
Loopt spaak
Berichten: 378
Lid geworden op: 28 dec 2019, 19.04
Locatie: Veluwe

Re: Vooroorlogse fiets?

Bericht door Loopt spaak »

Ik heb geen idee qua merk maar ik vindt het wel heel stijlvol hoed de drinkfles houder is gemonteerd.👍👍
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 351
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Vooroorlogse fiets?

Bericht door velofilie »

Hallo Stan,

Ik vermoed dat de "Crown" fietsen het huismerk van deze Belgische fietsenmaker waren.
Er zijn waarschijnlijk geen folders of advertenties in Nederland te vinden.
https://www.oudeglorien.be/antieke-velokes?layout=* is een site van een Vlaamse vereniging.
Maar ze hebben geen forum of databank en dan kom je weinig verder.
Na al die jaren zijn het "Frankenstein" fietsen geworden.
Als ze fijn rijden, is dat wat je ermee kunt doen.
Restaureren houdt de vraag in, "naar wat?"
Een slag in de lucht dus, trouwens de huidige vormgeving doet daar aan denken.

Groet, Wiel
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 351
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Vooroorlogse fiets?

Bericht door velofilie »

Hallo Stan,

Inmiddels heb ik eens een aantal lijsten gevonden met Belgische merken.
De Crown is gemaakt door de firma Moerman uit Outrijve (bij Kortrijk).
De firma is in het dorp niet meer terug te vinden via Google.

Groet, Wiel

P.S. Kunnen we die lijsten niet ergens opslaan bij de club?
Niet achter de muur van de Documentatiebank???
De pdf staat nu hier, pagina: https://fietssite.jouwweb.nl/31
Laatst gewijzigd door velofilie op 14 aug 2022, 18.58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
cymota
Berichten: 43
Lid geworden op: 15 dec 2012, 18.46

Re: Vooroorlogse fiets?

Bericht door cymota »

Volgens mij (maar ik weet het niet zeker) is Crown een fantasiemerk. Ik heb een setje transfers van Crown (zie afbeelding). Die heb ik ooit gekocht in een partij waarbij meerdere fantasiemerken zaten. Dit soort transfers werden gebruikt door fietsenmakers, die fietsen opnieuw moffelden. Het was, b.v. in de jaren '50, heel gebruikelijk om een oude fiets te "reviseren" in plaats van een nieuwe te kopen. Bij Delpher vindt je veel advertenties van bedrijfjes die deze service aanboden (zie afbeelding). Bij mij in het dorp zat een fietsenmaker die dit ook deed: frame kaal schuren, moffellak er over heen gieten en laten uitharden in een moffeloven.
Crown Transfers.jpg
advertenties fiets moffelen.jpg
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 651
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Vooroorlogse fiets?

Bericht door non-fixie »

velofilie schreef: 13 aug 2022, 21.44 (...)

P.S. Kunnen we die lijsten niet ergens opslaan bij de club?
Niet achter de muur van de Documentatiebank???
De pdf staat nu hier, onderaan de pagina: https://fietssite.jouwweb.nl/31
Hartelijk dank! Het eerste deel, de lijst uit 1953, had ik eerder al eens gevonden, maar de rest was nieuw voor mij.

Het zou aardig zijn als we het geheel in een onderhoudbare vorm ergens op het forum zouden kunnen zetten, zodat forumleden hun kennis eraan toe kunnen voegen, evenals voorbeelden of links naar externe informatiebronnen.

Zo heb ik zelf al eens een deel van mijn leven besteed aan het merk De Vos uit Handzame:

Afbeelding

https://www.bikeforums.net/20676977-post5.html
Gebruikersavatar
Hans van de Stouwe
Berichten: 248
Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53

Re: Vooroorlogse fiets?

Bericht door Hans van de Stouwe »

De Vereeniging de oude fiets zou de in moeilijkheden komen als alle data over fietsen zonder meer is in te zien. Als je jaarlijkse lidmaatschap er niet voor over hebt vind ik dat jammer.
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 651
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Vooroorlogse fiets?

Bericht door non-fixie »

Hans van de Stouwe schreef: 14 aug 2022, 10.44 De Vereeniging de oude fiets zou de in moeilijkheden komen als alle data over fietsen zonder meer is in te zien. Als je jaarlijkse lidmaatschap er niet voor over hebt vind ik dat jammer.
Ik snap je punt, en wat mij betreft kan toegang tot high-res folders en dergelijke best aan een lidmaatschap gekoppeld blijven.

Aan de andere kant is het met kennis net als met liefde: hoe meer je geeft, hoe meer je terugkrijgt. En dat is waar het succes van forums zoals dit grotendeels op terug te voeren is.

Dus wat mij betreft maken we het delen van kennis tussen geïnteresseerden zo laagdrempelig mogelijk. Dat trekt ook nieuwe forumgebruikers aan, die ongetwijfeld ook weer voor een deel lid van de vereniging worden.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Vooroorlogse fiets?

Bericht door maartenB »

velofilie schreef: 13 aug 2022, 21.44 Hallo Stan,

Inmiddels heb ik eens een aantal lijsten gevonden met Belgische merken.
De Crown is gemaakt door de firma Moerman uit Outrijve (bij Kortrijk).
De firma is in het dorp niet meer terug te vinden via Google.

Groet, Wiel

P.S. Kunnen we die lijsten niet ergens opslaan bij de club?
Niet achter de muur van de Documentatiebank???
De pdf staat nu hier, pagina: https://fietssite.jouwweb.nl/31
Hoi Wiel,
Misschien is het een optie dat je die lijsten zelf in een bericht ordent, hier op het forum?
Dat is dan goed door Google te vinden en openbaar. De enige andere manier die we inderdaad hebben is, zoals Hans al aangeeft, in de (besloten) documentatiebank.
groet!
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie