fietsen in depot Boijmans Rotterdam

Voor alle off-topic zaken.
Plaats reactie
TheodK
Berichten: 412
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

fietsen in depot Boijmans Rotterdam

Bericht door TheodK »

In de Volkskrant van vandaag stond een interessant artikel over het nieuwe, voor publiek toegankelijke, depot van museum Boijmans en van Beuningen in Rotterdam. Daar staan blijkbaar ook enkele fietsen. Als iemand daar komt is het wel aardig om eens te kijken wat voor fietsen dat zijn. (en een fotootje op het forum te zetten).
Hopelijk gaan meer musea dit intitiatief volgen. Er staan in diverse museumdepots nog wel wat interessante fietsen. Zo staan de fietsen van het Openluchtmuseum nu ook in een nieuw depot las ik laatst.
Ik ben zelf als vrijwilliger betrokken bij de collectie van het Deventer museum. De Burgers fietsencollectie staat in een depot op een industrieterrein in Zwolle en is trouwens digitaal vrij goed te bekijken via deze link https://deventer.adlibhosting.com/ais6_ ... rch/simple . Van deze collectie staan er maar enkele exemplaren permanent in museum De Waag in Deventer (de Velocipede van koning Willem III, een Kangaroo en Cardanfiets).
Het zou mooi zijn als meer van dit soort depots toegankelijk worden.

Groet Theo
Bijlagen
IMG_0003.JPG
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: fietsen in depot Boijmans Rotterdam

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja , zou goed zijn als de depot`s open gaan.
Boymans -van Beuningen was ook het museum dat eens een tentoonstelling over fiets en kunst geeft samengesteld (1977). Waarvan het leuke vierkante zilveren boek '' De fiets'' is overgebleven.
Voor mij was dat boek als 20 jarige een ware inspiratiebron herinner ik me.

In het Kuipers museum depot in Roermond staat een Singer Xtra ordinary en een Burgers vélocipède.
Het heeft geen relatie met de de architect maar ze hebben ze wel staan en dan blijft dat ook vaak ongewijzigd.


Ik krijg overigens de link naar het Deventer depot niet geopend.

Groeten,
Maarten
pfcvos
Berichten: 399
Lid geworden op: 2 okt 2012, 21.48

Re: fietsen in depot Boijmans Rotterdam

Bericht door pfcvos »

Ooit kocht ik ergens deze poster:
Bijlagen
E3A68F5A-ECB4-4F14-B226-102CB32E2FEC.jpeg
theodorus
Berichten: 396
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: fietsen in depot Boijmans Rotterdam

Bericht door theodorus »

En ik moet dat boek ergens hebben. Maar mijn papieren verzameling zit sinds de verhuizing in dozen opgeslagen.
Ik moet een keer mee aan de slag
TheodK
Berichten: 412
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: fietsen in depot Boijmans Rotterdam

Bericht door TheodK »

Prachtige poster Piet. Dat boek uit 1977 heb ik. Dat is een prachtig boek waar veel mooie schilderijen en andere kunstwerken in staan waar een fiets in voorkomt. zoals bijvoorbeeld onderstaand voorbeeld van Karel Appel en van Picasso (dat je makkelijk zelf kan maken van een stuur en een zadel). Ook staat in het begin een groot stuk over de geschiedenis van de fiets.
Waarschijnlijk zullen bij die tentoonstelling ook wel een of meer fietsen gestaan hebben, die nu in het depot staan.

Dat brengt me wel op een idee. Ik ga Deventer verhaal eens voorstellen dat ze eens een tentoonstelling over de geschiedenis van de fiets zouden moeten organiseren (daar hebben ze alle fietsen voor) en dan gecombineerd met de fiets in de kunst. Dan kunnen ze schilderijen van Boijmans lenen. Dat trekt weer een groter publiek en brengt de geschiedenis van de fiets weer meer onder de aandacht.

ik snap niet waarom je de link niet kan openen Maarten , bij mij doet hij het wel.

groet Theo
Bijlagen
IMG_0009.jpeg
IMG_0008 2.jpeg
C5246D6A-5A30-446C-8405-BB88394623F3_1_105_c.jpeg
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: fietsen in depot Boijmans Rotterdam

Bericht door JasperA »

TheodK schreef: 6 nov 2021, 06.24 ik snap niet waarom je de link niet kan openen Maarten , bij mij doet hij het wel.
Bij mij ook (hetzij met wat tegenzin), desnoods kun je via deventerverhaal.nl ook bij deze pagina komen (via 'collectie').

Prachtig zo'n Burgers collectie! Dit heeft vast iemand met veel zorg en aandacht bij elkaar verzameld. Inspiratie voor andere Nederlandse steden/merken zou ik zeggen. Zijn ze nog actief met het uitbreiden van deze collectie?
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: fietsen in depot Boijmans Rotterdam

Bericht door fietshobbyist »

Wel raar dat de naam niet goed voorop het boek staat - ik kreeg het dit jaar van iemand en zocht het na:
"Museum Boijmans Van Beuningen"
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: fietsen in depot Boijmans Rotterdam

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja typisch die andere spelling van Boymans/Boijmans

Intussen prima toegang tot het Deventer online gebeuren. Weet niet waarom er gisteren niets gebeurde..
Lijkt er op dat er nu meer fietsen en onderdelen te zien zijn dan eerder. Dat is mooi.
Gebruikersavatar
Balhoofd
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 sep 2021, 19.55

Re: fietsen in depot Boijmans Rotterdam

Bericht door Balhoofd »

Leuk idee om een tentoonstelling over de fiets in de kunst te maken!
Marcel Duchamp was er al redelijk vroeg bij. Dit is een eerste voorbeeld van een ready-made in 1913. Nog voor zijn pisbak gemaakt.
FA5146BF-7AB6-49D5-8AF1-CA1F517C1780.jpeg
Later heeft hij het herhaald. En nu ik meer met fietsen bezig ben, zie ik de verschillen…
6F99C1CB-19D0-40E1-9F15-76965CC12A75.jpeg
Hier een link: https://cyclehistory.wordpress.com/category/art/ .
Nog een: http://oldenburgvanbruggen.com/largesca ... icycle.htm
Pop art van Claes Oldenburg. Met een prachtige tekening. Klopt de sculptuur wel, vraag ik me af. Het zadel steekt wat ver uit het gras.
C76EA6FD-0DEB-40F5-B63D-83F5ED3C602F.jpeg
90BBC27F-11B8-4E82-951B-8CCC295C79CC.jpeg
Ai wei wei, meer hedendaags, heeft ook sculpturen van fietsen gemaakt.
EFDDA884-992D-4DE1-8FED-15BB6F6F10BF.jpeg
59267E3C-7F5B-4510-BA53-CB4B013B86BE.jpeg
De fiets is te koop voor iets van 27000 dollar en heeft een print van het gezicht van de kunstenaar op het zadel. Zelfspot heeft Ai wei wei wel.
9977A3BA-5DF9-43A6-9015-4ADA20E98B86.jpeg
Bovenstaande zal niet voor ieder museum haalbaar zijn…maar een plaatje op het forum zijn ze zeker waard.

En er zijn hiernaast natuurlijk vele illustraties en foto’s met/van fietsen te vinden.

Groeten,
Arjan
Plaats reactie