Hoe demonteer ik een pressfit(?) trapaslager

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Marcel Sprint
Berichten: 5
Lid geworden op: 6 nov 2021, 11.04

Hoe demonteer ik een pressfit(?) trapaslager

Bericht door Marcel Sprint »

In mijn Batavus Sprint van 1984 zie ik zoiets als een press fit trapaslager. Maar ook zes inkepingen rondom met beugeltjes die hem borgen?
Wie kent dit lager (Batavus begon er waarschijnlijk rond die tijd mee om de produktie te kunnen verhogen, want mijn oudere Sprints hebben gewoon cup-and-cone) - maar vooral: wie weet hoe ik dit lager er ongeschonden uit krijg?

(Als ik het nummer dat ik denk te kunnen ontcijferen - 8003-2RS1/C4MT47C - invoer in Google komen er inderdaad allerlei lagers uit.)
Bijlagen
85194214-F233-483C-8B22-BFC3CDEF5A9E.jpeg
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 352
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Hoe demonteer ik een pressfit(?) trapaslager

Bericht door velofilie »

Hallo Marcel,

Waarschijnlijk ziet de constructie er zo uit:
https://photos.app.goo.gl/pFREm4TDqQPvYcou6
Ergens in de jaren 80 was dit in de mode.
De lagers werden in plastic bussen gezet, en op de trapas geschoven.
De plastic bussen klikten in elkaar.
Dat kun je niet elegant demonteren.
De plastic bussen gaan kapot en het is ook slecht voor de lagers.
Een mep met een flinke hamer..........

Groet, Wiel
m-gineering
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Hoe demonteer ik een pressfit(?) trapaslager

Bericht door m-gineering »

Marcel Sprint schreef: 6 nov 2021, 18.28 In mijn Batavus Sprint van 1984 zie ik zoiets als een press fit trapaslager. Maar ook zes inkepingen rondom met beugeltjes die hem borgen?
Wie kent dit lager (Batavus begon er waarschijnlijk rond die tijd mee om de produktie te kunnen verhogen, want mijn oudere Sprints hebben gewoon cup-and-cone) - maar vooral: wie weet hoe ik dit lager er ongeschonden uit krijg?

(Als ik het nummer dat ik denk te kunnen ontcijferen - 8003-2RS1/C4MT47C - invoer in Google komen er inderdaad allerlei lagers uit.)
Een 6003 heeft een buitendiameter van 35mm, dus dat is nagenoeg de normale bracketcupmaat. Wat we hier zien is dat de lagers in het frame zijn gedrukt, en om te zorgen dat ze blijven zitten zijn er met een stempel 6 beschadigingen in de bracketpot gedrukt om de gatrand om te vouwen.
Demontage: meppen met een zware (kunststof) hamer op de as, als je as en een lager er uit hebt kun je de andere kant te lijf. Over de lagers hoef je je niet druk te maken, die zijn goedkoop en kennelijk niet de moeite om te laten zitten.
Montage: als de boel weer in elkaar zit (lagers er in tikken met een stempel op de buitenrand) kun je met een centerpons doen wat de fabriek ook gedaan heeft, of je doet een drupje loctite op de lagers en vertrouwd daarop. Of je zet er een ander bracket in met 35mm inslagcups. Of je gebruikt een conversiebracket met klemconstructie, of je tapt Italiaanse draad..

ps een 6003 groefkogellager is 35 od, gat 17mm, 10 mm breed. 2RS is aan beide zijden Rubber Shield . De andere nummers mag je negeren
/Marten
Marcel Sprint
Berichten: 5
Lid geworden op: 6 nov 2021, 11.04

Re: Hoe demonteer ik een pressfit(?) trapaslager

Bericht door Marcel Sprint »

Dank jullie wel, Wiel, Marten, voor jullie uitgebreide antwoord.
Hier was ik al bang voor. Op YouTube vond ik na lang zoeken een filmpje van de demontage van een soortgelijk lager, maar dat werd keurig geborgd door zo'n ring met twee oogjes die je dan samenknijpt. Ik had gehoopt dat die zes inkepingen het geheim zouden zijn van makkelijke montage en demontage. Weten jullie hoe je zo'n lager zou kunnen smeren? Vet krijg je waarschijnlijk niet zomaar tussen zo'n nauwe pakking.
(De lagers zitten in een Sprint die ik wegdoe, maar waarvan ik alle onderdelen bewaar. Deze lagers zag ik ook zitten in mijn twee Batavus Champion fietsen uit diezelfde tijd, dus ik wilde ze als reserve bewaren, ze lopen nog prima.)
m-gineering
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Hoe demonteer ik een pressfit(?) trapaslager

Bericht door m-gineering »

Marcel Sprint schreef: 7 nov 2021, 13.36 Dank jullie wel, Wiel, Marten, voor jullie uitgebreide antwoord.
Hier was ik al bang voor. Op YouTube vond ik na lang zoeken een filmpje van de demontage van een soortgelijk lager, maar dat werd keurig geborgd door zo'n ring met twee oogjes die je dan samenknijpt. Ik had gehoopt dat die zes inkepingen het geheim zouden zijn van makkelijke montage en demontage. Weten jullie hoe je zo'n lager zou kunnen smeren? Vet krijg je waarschijnlijk niet zomaar tussen zo'n nauwe pakking.
(De lagers zitten in een Sprint die ik wegdoe, maar waarvan ik alle onderdelen bewaar. Deze lagers zag ik ook zitten in mijn twee Batavus Champion fietsen uit diezelfde tijd, dus ik wilde ze als reserve bewaren, ze lopen nog prima.)
Zo'n lager ost 4 euro of zo, de as die er tussen zit is specifiek en interessanter.

Om te smeren kun je het rubber deksel uit de groef proberen te wippen
Bijlagen
rs2.jpg
rs2.jpg (6.83 KiB) 1221 keer bekeken
/Marten
Marcel Sprint
Berichten: 5
Lid geworden op: 6 nov 2021, 11.04

Re: Hoe demonteer ik een pressfit(?) trapaslager

Bericht door Marcel Sprint »

Ja, ik zag het net. (Toen ik gisteren op dat fout gelezen nummer zocht, zag ik andere prijzen!)
Maar begrijp ik dat dit soort lagers eigenlijk niet gesmeerd hoeft te worden? Elke paar jaar verwisselen zal ook niet de bedoeling zijn geweest, met die onhandige nokjes.
m-gineering
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Hoe demonteer ik een pressfit(?) trapaslager

Bericht door m-gineering »

Marcel Sprint schreef: 7 nov 2021, 14.25 Ja, ik zag het net. (Toen ik gisteren op dat fout gelezen nummer zocht, zag ik andere prijzen!)
Maar begrijp ik dat dit soort lagers eigenlijk niet gesmeerd hoeft te worden? Elke paar jaar verwisselen zal ook niet de bedoeling zijn geweest, met die onhandige nokjes.
De lagers zijn voor de levensduur gesmeerd, ie als de smering uitvalt (bv omdat er een drupje water inkwam) is dat het einde. Elke paar jaar wisselen zal de fabrikant een zorg zijn, als het ding de garantie maar haalt. Dan is het jouw probleem, want geen consument die naar de trapas kijkt en daarom de fiets niet koopt. Toen niet, en nu ook niet ;)
En fietsenmakers zijn wel wat gewend, dus als je een onderdeel met een paar meppen van een hamer moet demonteren is dat meestal geen probleem. Die 6 indrukkingen maken echt geen indruk ;)
/Marten
Fongers1952
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Hoe demonteer ik een pressfit(?) trapaslager

Bericht door Fongers1952 »

m-gineering schreef: 7 nov 2021, 15.48
Marcel Sprint schreef: 7 nov 2021, 14.25 Ja, ik zag het net. (Toen ik gisteren op dat fout gelezen nummer zocht, zag ik andere prijzen!)
Maar begrijp ik dat dit soort lagers eigenlijk niet gesmeerd hoeft te worden? Elke paar jaar verwisselen zal ook niet de bedoeling zijn geweest, met die onhandige nokjes.
De lagers zijn voor de levensduur gesmeerd, ie als de smering uitvalt (bv omdat er een drupje water inkwam) is dat het einde. Elke paar jaar wisselen zal de fabrikant een zorg zijn, als het ding de garantie maar haalt. Dan is het jouw probleem, want geen consument die naar de trapas kijkt en daarom de fiets niet koopt. Toen niet, en nu ook niet ;)
En fietsenmakers zijn wel wat gewend, dus als je een onderdeel met een paar meppen van een hamer moet demonteren is dat meestal geen probleem. Die 6 indrukkingen maken echt geen indruk ;)
Voor de levensduur gesmeerd? Ik vermoed dat de levensduur van een fiets toen al door fabrikanten bepaald was op hooguit 10 tot 20 jaar. Nu weet ik weer waarom ik liever aan oude fietsen werk met een Thomson of BSA trapas.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
m-gineering
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Hoe demonteer ik een pressfit(?) trapaslager

Bericht door m-gineering »

Fongers1952 schreef: 7 nov 2021, 17.09
Voor de levensduur gesmeerd? Ik vermoed dat de levensduur van een fiets
Het lager is gesmeerd voor de levensduur van het lager, wat je er verder aanhangt is een ander probleem. En de lagers gaan stuk door een gebrek aan smering. QED.

Maar een echte oude fiets die een paar maandlonen koste en die gemaakt was om een mensenleven lang mee te gaan geeft uiteraard een ander gevoel dan een massaproduct uit de 70-er jaren ontworpen door boekhouders.

Maar in dit geval snap ik het probleem niet zo, Als de lagers versleten zijn heb je voor een tientje en een paar klappen met een hamer de boel weer net zo goed als nieuw, terwijl voor de meeste ander constructies uit die tijd alle onderdelen schaars en/ of versleten zijn
/Marten
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Hoe demonteer ik een pressfit(?) trapaslager

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Fongers1952 schreef: 7 nov 2021, 17.09 Voor de levensduur gesmeerd? Ik vermoed dat de levensduur van een fiets toen al door fabrikanten bepaald was op hooguit 10 tot 20 jaar. Nu weet ik weer waarom ik liever aan oude fietsen werk met een Thomson of BSA trapas.
10 tot 20 jaar? Dat is wel heel ruim geschat. Ik denk eerder 3 a 4. Tenminste, tot ik me met antieke fietsen ging bezighouden en reparaties zelf ging uitvoeren was mijn overtuiging dat je blij mocht zijn als een fiets 4 jaar haalde bij dagelijks gebruik. Dan waren de reparatie kosten al dusdanig hoog en bezoek aan de fietsenmaker zo frequent dat het niet meer loonde om de fiets te laten repareren. En zelfs dan nog moest er in die 4 jaar vaak minstens een keertje een nieuwe trapas in.
Plaats reactie