rudge whitworth roadster

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Plaats reactie
wvdaan
Berichten: 106
Lid geworden op: 30 aug 2021, 11.54

rudge whitworth roadster

Bericht door wvdaan »

Hallo. Ik heb afgelopen week een redelijk nette fiets opgehaald bij mij in de buurt. Hij is mij verkocht als een rudge-whitworth, maar na verdere inspectie begon ik hier aan te twijfelen. De fiets heeft namelijk een raleigh lamphaak en achterlicht, maar een rudge voortandwiel, kettingkast en frameplaatje. Verder kan ik jammer genoeg geen transfers vinden. Ze heeft een 3 versnellingen sturmey naaf met rem waar '52' op te lezen is. De voornaaf is een sturmey dynohub. Jammer genoeg ligt de databank er op dit moment uit, ik kan namelijk maar moeilijk informatie vinden over welk model het betreft. Ik gok nu op een Rudge roadster uit 52/53 waar de dynohub eventueel later is geplaats, of als optie bij de fiets is aangeschaft. Maar ik vind het moeilijk te bepalen.

De banden houden nog lucht dus na ophalen even een rondje gefietst. Bij het trappen en schakelen is er niets aan de hand, maar het moment dat je geen druk meer zet komt er een 'schurend' geluid van de fiets. Ik vermoed dat er iets met de vrijloop is. Daarnaast is de voorrem dramatisch. Het idee is om de fiets voor dagelijks verkeer te gaan gebruiken dus dit soort dingen moeten nog worden aangepakt.

De lak heeft potentie om prachtig te glanzen. Ik ben vooral bezig met brommers en daar gebruik ik vaak commandant 5 voor lakwerk poetsen. op het forum zie ik echter veel andere producten langskomen, kan iemand mij iets aanraden? Het meeste chroomwerk is nog netjes maar een aantal delen van de remstangen zijn gekwast en verbogen, ik zoek hier dus vervangende onderdelen voor. Maar volgens mij gebruiken rudge en raleigh dezelfde onderdelen (?) dus dat vergemakkelijkt het zoeken.

Ik zal proberen de progressie hier bij te houden. mvg
Bijlagen
IMG_20211110_161907.jpg
IMG_20211111_134510.jpg
IMG_20211111_134516.jpg
IMG_20211111_134545.jpg
IMG_20211111_134628.jpg
IMG_20211111_134934.jpg
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: rudge whitworth roadster

Bericht door Maarten Waarlé »

Prima fiets.
Raleigh nam vele merken over in de loop der jaren .Rudge Whitworth in 1943 volgens The online bicycle museum.
Dus dat je Raleigh kenmerken terug vind op deze Rudge is niet vreemd. Op de voorvork na zijn het de zelfde fietsen.
Er is ook een Humber variant en die heeft de dubbele buis voorvork. Er is ook een BSA variant met net andere vork kroon.

Over commandant voor de lak. Lijkt me prima ik gebruik het ook alleen bij eventuele biezen even opletten omdat die makkelijk vervagen.
Hangt natuurlijk ook wat af van het nummer van de Commandant 4 is nog al schurend , 3 is meer een cleaner.

Groeten,
Maarten
wvdaan
Berichten: 106
Lid geworden op: 30 aug 2021, 11.54

Re: rudge whitworth roadster

Bericht door wvdaan »

de rudge gebruik ik nu een klein tijdje en het is een erg fijne fiets. alleen viel mij op dat er wat speling in het voorwiel zit. er zal even iets moeten worden vastgedraaid, maar de schroefdraad van de as aan één kant erg beschadigd. nu lijkt het mij best een aardig idee om dat gelijk onder handen te nemen als het wiel er dan toch uit moet. De gh6 (dynohub voornaaf) is heel wat jaren gemaakt, zit er dan nog verschil tussen bepaalde jaren? ik denk namelijk de as te vervangen, maar een as uit de jaren 60 is toch makkelijker te vinden dan uit de jaren 50.
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: rudge whitworth roadster

Bericht door Maarten Waarlé »

Ik heb begrepen dat je dynohubs van S.A. niet uit elkaar mag nemen omdat ze het daarna niet mee doen.
Niet dat ik er het fijn van weet maar mogelijk iemand anders hier op de groep wel.
Maarten
remurk
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 jun 2012, 21.42

Re: rudge whitworth roadster

Bericht door remurk »

Je kunt de Dynohubs heel makkelijk demonteren, maar dan moet je in het huis een special ringvormig hulpstuk plaatsen teneinde te voorkomen dat de magnetische kracht verdwijnt. Overigens zijn de magneten van de Dynohub van matige kwaliteit zodat de meeste oudere exemplaren niet, of niet veel stroom meer leveren. Het herstellen van de magnetische kracht ("flux") is theoretisch wel mogelijk, maar praktisch nauwelijks te doen. Groeten, Rutger
Bandenplakker
Berichten: 512
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: rudge whitworth roadster

Bericht door Bandenplakker »

Ik weet niet hoe het met je engels is, maar op de onvolprezen site van Sheldon Brown vind je volledige en betrouwbare info over de Dynohub:

https://sheldonbrown.com/dynohubs.html

Dirk
wvdaan
Berichten: 106
Lid geworden op: 30 aug 2021, 11.54

Re: rudge whitworth roadster

Bericht door wvdaan »

ik heb de website wel eens gezien, maar door de opmaak anno 2000 heb ik er niet veel naar om gekeken. er staat in ieder geval een hoop bruikbare informatie! ik zal mij er binnenkort aan wagen (zal de progressie hier proberen bij te houden). tot die tijd zoek ik een gh6 naaf of as zodat ik hem kan ombouwen. ik hoor het graag als iemand iets heeft liggen. mvg

Kleine update. Net even de naaf voor zover mogelijk uit elkaar gehaald. Aan de dynamokant zitten 5 schroefjes welke met piepkleine moertjes vastzitten, daar moet ik even een sleuteltje voor kopen (5mm :lol:). Nu blijken er meer problemen te zijn dan alleen een kapotte as. Ongelofelijk dat de fiets nog fietste zoals hij deed de afgelopen weken.
IMG_20211208_183504.jpg
Plaats reactie