Pagina 1 van 1

SA ombouw van KB naar AB binnenwerk; hulp nodig!

Geplaatst: 11 jan 2013, 18.51
door Durabo88
Beste mensen,

Ik heb mij vandaag eraan gewaagd om twee KB naven om te bouwen naar AB naven. Dit kan omdat van beide naven de naafhuls tot omstreeks de jaren 1960 hetzelfde is. Dat wil zeggen een huls met rechts de rechtse schroefdraad en links de linkse schroefdraad. De reden dat ik dit doe, is omdat ik van één naaf slechts een huls heb en van de ander een incompleet binnenwerk. Tweede reden is het feit dat ik hiermee toekomstig onderdelenleed wil voorkomen (de binnenwerken worden in ietwat aangepaste vorm nog gemaakt). Ik had links een reserve cone voor de AB naaf liggen, dus die toegepast en paste prima. Voor de andere naaf heb ik dit onderdeel niet liggen, dus WIE HEEFT DIT LIGGEN EN WIL DIT VERKOPEN EN MEENEMEN NAAR ARNHEM ZONDAG?

Nu verder met het bouwen van een AB binnenwerk uit de berg SA onderdelen die ik heb liggen, wat als je eenmaal aan het werk gaat nog niet genoeg is. Er ontbreken altijd weer essentiële dingen. Goed, uiteindelijk één naaf die volgens mij werkt compleet, maar toch draait ie op de freewheel pallen wat stroef, hoe komt dit? Het viel mij op dat er twee typen clutch (het aandrijfkruis) zijn. Wat moet ik hiervan weten om de naaf goed inelkaar te krijgen?

Wat is er in de jaren qua details allemaal aan het AB binnenwerk veranderd, waardoor onderdelen niet geheel meer bij elkaar aansluiten?

Groeten, Y.

Re: SA ombouw van KB naar AB binnenwerk; hulp nodig!

Geplaatst: 11 jan 2013, 22.27
door pfcvos
Dat ombouwen moet zeker kunnen.
Echter als ik het goed begrijp neem je onderdelen van verschillende AB naven.
Je hebt het binnenwerk nodig van één type AB.
of van voor 6/89
of 6/89 - 10/93
of 10/93 - 10/95

als je er eentje hebt uit de 50-tiger jaren weet ik zeker dat de linker cup makkelijk te lossen is. Sleutel DD911.

dan zit je ook nog met de remankerplaat en remschoenen.
Kun je de KB gebruiken?
en anders een "open" plaat uit de 50-tiger jaren.
Er zijn twee typen remhevels, eentje voor trekstang en eentje voor kabel.

van de oude typen weet ik zeker dat je de linker cup met linkse draad kunt lossen met hulpsleutel DD911.
De nieuwere typen laten zich meen ik niet meer lossen.

de verdere verschillen weet ik niet uit mijn hoofd.
exploded views staan wel onder Sturmey Archer.
en anders heb ik een werkplaatsboek waarin diverse typen AB afgebeeld staan met onderdelenlijsten

Heb je een losse naaf en moet je kracht zetten.
Neem een stuk multiplex van 4 cm dik. Maak hier een gat in iets groter dan de naafdiameter.
Zaag de plaat middendoor.
Klem de naaf hierin (smeernippel lossen; eerst een stukje binnenband o.i.d.)in een grote schroefbank, flink vastzetten en cups aan beide zijden kunnen gelost worden, zonder van alles te beschadigen.
Piet

Re: SA ombouw van KB naar AB binnenwerk; hulp nodig!

Geplaatst: 11 jan 2013, 23.34
door Durabo88
Beste Piet,

Ik denk dat ik een verweerde overgeschilderde 40 gaats naaf van voor 1989 ga slachten voor cups en binnenwerk. De ankerplaat is er één van het gegoten aluminium type, dus die wil ik weer plaatsen.

Deze naaf heb ik ooit geslacht om een K-naaf te herstellen. Op die manier kon ik de linkercup met smeernippel laten zitten, dat wil zeggen het uiterlijk en innerlijk behouden. Uiteraard was het uiterlijk hier doorslaggevend. De linkercup ligt bij een trommelremnaaf altijd onder de trommel verborgen, waardoor het niet uitmaakt welke erin zit. Wel is het zo dat de K-naaf alleen terugschakelt wanneer je trapt.

Groeten, Y.

Re: SA ombouw van KB naar AB binnenwerk; hulp nodig!

Geplaatst: 11 jan 2013, 23.43
door peterl
Het grote lager aan de rechterkant heeft meer ruimte nodig en wel 1 1/2 kogel. De afstelling van het binnenwerk is ook belangrijk en wel rechtercone handvast en dan terugdraaien en richten op de as met nog 1/4 omwenteling voor ruimte.

succes er mee.
Peterl