Gazelle model A uit 1965?

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
jaccow
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 sep 2020, 00.17

Re: Gazelle model A uit 1965?

Bericht door jaccow »

Fongers1952 schreef: 22 nov 2021, 16.45 Een Gazelle A was destijds de goedkoopste van de 4 beschikbare Tourmodellen (A, P, 1, 8) Alhoewel iets goedkoper uitgevoerd dan bijvoorbeeld een Nr 8 blijft het gewoon een kwaliteitsfiets. en ook rijden ze gewoon "lekker". De spaken en ook de verlichting zou ik alleen maar schoonmaken maar verder gewoon zo laten. Hij is maar één keer origineel.
Bedankt voor deze informatie. :) Over de No.1 en P is veel meer informatie te vinden, maar geen van allen staan zij in de Gazelle Beeldbank in dat jaar.
m-gineering schreef: 22 nov 2021, 16.46 Engeland is natuurlijk wel het land van 32H-40H!
Oh zeker! Daar heb ik de 32H ook voor liggen. Samen met de 40H Sturmey Archer FM 4-speed moet dat een erg leuke combinatie zijn op de Gazelle Super Licht uit 1969 die ik nog heb liggen. Alleen zilveren velgen met 40 gaten zijn vrijwel onmogelijk om aan te komen tegenwoordig.

Vanavond heb ik de Gazelle voor een kort rondje door de ijzige kou gereden hier om een idee te krijgen hoe hij rijdt. Erg lekker moet ik zeggen. Hij zoemt overal overheen, al kan ik er niet supersnel op gaan. Misschien maar goed ook met alleen een terugtraprem. :lol:

Het Lepper zadel heeft in elk geval een goede laag leervet gekregen en die zal ik morgen uitpoetsen en wellicht nog een tweede laag geven. Het leer was nog behoorlijk goed, op wat barstjes in het midden na. Wel is het enigszins uitgezakt, waardoor het onprettig tegen mijn benen schuurt. Misschien dat ik wat gaten maak en ze aan elkaar rijg, maar daar ga ik nog wel verder naar kijken.

Verder de achternaaf een klein beetje opgepoetst met wat water en aluminiumfolie en ik denk dat dat wel goed gaat komen. De "H" achter F.&S. betekend volgens Rijwiel.net dat ook de naaf uit 1965 komt, dus dat is een mooie bevestiging.

Ik ben zeker van plan om het voorwiel te herbouwen naar de Sturmey Archer dynohub, maar ik heb dus alleen een 28H en 32H naaf. Nou meen ik mij te herinneren dat de behuizing exact hetzelfde is als onze veelvoorkomende AB trommelremnaaf, maar dan met 4 gaten erin. Daar moet ik maar eens naar kijken. Anders wordt het de Britse eBay doorspitten. Ik geloof dat ik daar al een aantal (roestige) exemplaren heb gezien met 36H, maar voor 20GBP + verzending is dat op zich nog niet eens heel duur.

P.s. ik loop zo even alle foto's na op de pagina en pas de link dan zo aan dat wanneer je op de foto klikt je ze in een keer op volle resolutie opent.

Code: Selecteer alles

[url=link naar de volle resolutie][img]link naar de kleinere thumbnail[/img][/url]

Code: Selecteer alles

[url=https://i.imgur.com/z94rxSj.jpg][img]http://i.imgur.com/z94rxSjh.jpg[/img][/url]
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Links gepoetst met aluminium folie, rechts nog niet
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Gazelle model A uit 1965?

Bericht door m-gineering »

jaccow schreef: 22 nov 2021, 22.12 Ik ben zeker van plan om het voorwiel te herbouwen naar de Sturmey Archer dynohub, maar ik heb dus alleen een 28H en 32H naaf. Nou meen ik mij te herinneren dat de behuizing exact hetzelfde is als onze veelvoorkomende AB trommelremnaaf, maar dan met 4 gaten erin. Daar moet ik maar eens naar kijken. Anders wordt het de Britse eBay doorspitten.
Lees de manual voor je de naaf uit elkaar haalt. De magneet kan er niet tegen als die uit de spoel getrokken wordt!
/Marten
jaccow
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 sep 2020, 00.17

Re: Gazelle model A uit 1965?

Bericht door jaccow »

m-gineering schreef: 22 nov 2021, 22.40 Lees de manual voor je de naaf uit elkaar haalt. De magneet kan er niet tegen als die uit de spoel getrokken wordt!
Ik weet het, maar bedankt voor de waarschuwing. Sheldon Brown is onze vriend hier. ;)
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Gazelle model A uit 1965?

Bericht door de rode »

waarom zou je deze verlichting vervangen voor een dynohub ? de vaste dynamosteun aan je voorvork verraad gelijk dat die er niet op thuis hoort :?
jaccow
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 sep 2020, 00.17

Re: Gazelle model A uit 1965?

Bericht door jaccow »

de rode schreef: 23 nov 2021, 06.27 waarom zou je deze verlichting vervangen voor een dynohub ? de vaste dynamosteun aan je voorvork verraad gelijk dat die er niet op thuis hoort :?
Ik ben zo'n heiden die fietsen graag opknapt in de oude stijl, maar ze wel praktisch wil maken. Ik kies dan ook geen museumfietsen uit, maar modellen waar wat aan mankeert. En naafdynamo's en LED verlichting passen binnen die manier van denken.

Als ik toch een dynamo uit die tijd kan vinden en een LED lamp in de oude behuizing kan stoppen zonder de boel te slopen is dat toch prima?
Het puur houden van de fiets laat ik graag aan anderen over, maar ik hoef er ook geen potsierlijk geheel van te maken door overal glanzend messing toe te passen bijvoorbeeld.

Deze Gazelle Grand Tourist uit 1971 is niet origineel, maar wel bijzonder praktisch en kan daardoor weer jaren mee.
5 versnellingen, naafdynamo en trommelremmen:
Afbeelding

Of deze Koga-Miyata Traveller uit 1993 met 2x11 versnellingen
Afbeelding

Jaren '80 Batavus Randonneur GL met 3x9 versnellingen en dynamoverlichting
Afbeelding

Of anders deze Koga-Miyata SilverAce uit 1996 waar nu grote trommelremmen en dynamoverlichting op zit.
Afbeelding

En deze Gazelle tandem uit 1977 was niet voor niets maar €25. Ik heb er volledig nieuwe wielen voor gebouwd zodat je er weer veilig mee kan rijden. De lak is dusdanig slecht dat overspuiten de enige optie is.
Afbeelding
Fongers1952
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Gazelle model A uit 1965?

Bericht door Fongers1952 »

jaccow schreef: 22 nov 2021, 22.12
Fongers1952 schreef: 22 nov 2021, 16.45 Een Gazelle A was destijds de goedkoopste van de 4 beschikbare Tourmodellen (A, P, 1, 8) Alhoewel iets goedkoper uitgevoerd dan bijvoorbeeld een Nr 8 blijft het gewoon een kwaliteitsfiets. en ook rijden ze gewoon "lekker". De spaken en ook de verlichting zou ik alleen maar schoonmaken maar verder gewoon zo laten. Hij is maar één keer origineel.
Bedankt voor deze informatie. :) Over de No.1 en P is veel meer informatie te vinden, maar geen van allen staan zij in de Gazelle Beeldbank in dat jaar.
m-gineering schreef: 22 nov 2021, 16.46 Engeland is natuurlijk wel het land van 32H-40H!
Oh zeker! Daar heb ik de 32H ook voor liggen. Samen met de 40H Sturmey Archer FM 4-speed moet dat een erg leuke combinatie zijn op de Gazelle Super Licht uit 1969 die ik nog heb liggen. Alleen zilveren velgen met 40 gaten zijn vrijwel onmogelijk om aan te komen tegenwoordig.

Vanavond heb ik de Gazelle voor een kort rondje door de ijzige kou gereden hier om een idee te krijgen hoe hij rijdt. Erg lekker moet ik zeggen. Hij zoemt overal overheen, al kan ik er niet supersnel op gaan. Misschien maar goed ook met alleen een terugtraprem. :lol:

Het Lepper zadel heeft in elk geval een goede laag leervet gekregen en die zal ik morgen uitpoetsen en wellicht nog een tweede laag geven. Het leer was nog behoorlijk goed, op wat barstjes in het midden na. Wel is het enigszins uitgezakt, waardoor het onprettig tegen mijn benen schuurt. Misschien dat ik wat gaten maak en ze aan elkaar rijg, maar daar ga ik nog wel verder naar kijken.

Verder de achternaaf een klein beetje opgepoetst met wat water en aluminiumfolie en ik denk dat dat wel goed gaat komen. De "H" achter F.&S. betekend volgens Rijwiel.net dat ook de naaf uit 1965 komt, dus dat is een mooie bevestiging.

Ik ben zeker van plan om het voorwiel te herbouwen naar de Sturmey Archer dynohub, maar ik heb dus alleen een 28H en 32H naaf. Nou meen ik mij te herinneren dat de behuizing exact hetzelfde is als onze veelvoorkomende AB trommelremnaaf, maar dan met 4 gaten erin. Daar moet ik maar eens naar kijken. Anders wordt het de Britse eBay doorspitten. Ik geloof dat ik daar al een aantal (roestige) exemplaren heb gezien met 36H, maar voor 20GBP + verzending is dat op zich nog niet eens heel duur.

P.s. ik loop zo even alle foto's na op de pagina en pas de link dan zo aan dat wanneer je op de foto klikt je ze in een keer op volle resolutie opent.

Code: Selecteer alles

[url=link naar de volle resolutie][img]link naar de kleinere thumbnail[/img][/url]

Code: Selecteer alles

[url=https://i.imgur.com/z94rxSj.jpg][img]http://i.imgur.com/z94rxSjh.jpg[/img][/url]
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Links gepoetst met aluminium folie, rechts nog niet
Ik denk eigenlijk dat je hier makkelijker een 36H kan vinden dan in Engeland. Af en toe komt er eentje voorbij op MP. Vergeet ook niet dat als je in Engeland koopt je geconfronteerd wordt (Brexit) met invoerrechten en administratiekosten.

Meer informatie over de Gazelle A kan je vinden in de Documentatiebank.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
jaccow
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 sep 2020, 00.17

Re: Gazelle model A uit 1965?

Bericht door jaccow »

Nou, ik heb eindelijk een 36H variant weten te vinden via Marktplaats. Niet extreem duur inderdaad.

Ik kwam er ook achter dat Rodi dezelfde velgen in aluminium maakt met zwarte lak en gouden bies. Zowel in de originele 700B / 635mm ERTRO maat als in de moderne 700C / 622mm ERTRO maat.

Het voordeel hiervan is dat ik simpelweg nieuwe wielen zou kunnen bouwen en de originele wielen intact kan laten. Daarnaast zou ik ook iets bredere banden kunnen plaatsen, want voor 635 is er niet heel veel meer dan 38mm beschikbaar. Dan moet ik alleen wel ergens een nieuwe terugtraprem vandaan zien te halen uit dezelfde tijd, want een Shimano terugtraprem zou geen gezicht zijn. :lol:

Iets om de komende maanden over na te denken.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Gazelle model A uit 1965?

Bericht door non-fixie »

Leuk project! En wie wil er nou niet een politiefiets? :lol:
jaccow
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 sep 2020, 00.17

Re: Gazelle model A uit 1965?

Bericht door jaccow »

@wvdaan ik kan geen PB's versturen, maar welke zou je interesse in hebben? Ik wil waarschijnlijk de 32H versie gebruiken op een andere fiets, maar dat hangt af van welke achternaaf ik ooit op de Super Licht ga gebruiken.
jaccow
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 sep 2020, 00.17

Re: Gazelle model A uit 1965?

Bericht door jaccow »

Ik heb ondertussen de onderdelen binnen om een nieuw voorwiel te bouwen met een Ryde V38 als vervanging. Zal alleen zelf een nieuw gouden lijntje aan moeten brengen, maar dat moet te doen zijn met een lakpen of een kwastje.

De Dynohub heeft wat hoognodig onderhoud gehad. Alles is weer gesmeerd en loop weer soepel. Mis helaas nog wat spaken omdat ik vergeten was dat de Sapim Strong spaken kleinere spaaknippels nodig hebben. Maar al met al denk ik dat het een mooi voorwiel gaat worden!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie