Gazelle model A uit 1965?

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
jaccow
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 sep 2020, 00.17

Re: Gazelle model A uit 1965?

Bericht door jaccow »

P.s. weet iemand een goede plek waar ik een vergelijkbare Torpedo naaf zou kunnen vinden als degene die hier al in zit?
Anders dan moet ik hem uit het huidige wiel knippen en ik geloof dat ik dan wat mensen hier boos maak. :roll:

Aan de andere kant, ik maak mijn fietsen graag praktisch en moderniseer ze deels, dus het binnenwerk van het achterlicht gaat toch al vervangen worden door een LED met standlicht. :lol:
Gronam2
Berichten: 137
Lid geworden op: 1 sep 2021, 17.26

Re: Gazelle model A uit 1965?

Bericht door Gronam2 »

Misschien kan deraptor je helpen jaccow? viewtopic.php?p=52362&hilit=Torpedo#p52362
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Gazelle model A uit 1965?

Bericht door Durabo88 »

Welke spullen en waar koop je ze om oude verlichting naar LED met standlicht om te kunnen bouwen?

Bvd,

Y.
Sportief fietsend!
jaccow
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 sep 2020, 00.17

Re: Gazelle model A uit 1965?

Bericht door jaccow »

Durabo88 schreef: 3 apr 2023, 18.50 Welke spullen en waar koop je ze om oude verlichting naar LED met standlicht om te kunnen bouwen?
Ik heb een idee, maar ik zal hier later nog foto's plaatsen om te laten zien hoe. Er zijn geloof ik wel klassieke schroeflampjes waar LEDs met een klein standlicht in zijn gebouwd, maar mijn optie is meer het vervangen van het binnenwerk.

Dus eerder hoe ik ooit een Busch+Muller Cyo Premium in een TMI koplamp heb gemaakt.
Afbeelding
Afbeelding
jaccow
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 sep 2020, 00.17

Re: Gazelle model A uit 1965?

Bericht door jaccow »

Durabo88 schreef: 3 apr 2023, 18.50 Welke spullen en waar koop je ze om oude verlichting naar LED met standlicht om te kunnen bouwen?
Ik heb de Nicelite gevonden. Lees even goed de omschrijving door, want ze verkopen daar dus een 'regulator', waarmee je een standlicht toe kan voegen. Hier een blogpost met meer informatie van iemand anders die een Duitse maker van LED lampjes met standlicht heeft gevonden.

Het wiel is grotendeels gebouwd, maar ik had niet de juiste spaaknippelsleutel om hem goed te kunnen spannen, dus die komt vandaag binnen. Het lijkt er op dat er meer dan genoeg ruimte is voor de 47mm band.
Afbeelding
Afbeelding

Iemand op Bikeforums gaf nog de volgende tip:
Sheldon said to hold a piece of metal (like a house key) kinda to the contacts and spin the wheel. A healthy Dynohub™️ will spark. That's what Sheldon said.

The contact threads on a GH6 are 2BA, a British sparkplug standard, and the axle is 3/8x26, if you want to upgrade to 'toolless quick disconnect'.
Dus ik heb enkele messing duim moertjes besteld in de juiste maat bij deze Britse webwinkel samen met originele NOS grijze bedrading en haakjes van eBay.

Ik ben begonnen het frame verder schoon te maken, roest te verwijderen met gel, hier en daar de gouden biesjes(?) weer netjes te maken en daarna te beschermen met een glanzende lak. Ik moet zeggen dat ik het er erg mooi uit vind zien.

Om te beginnen het voorste spatbord. Om hem goed te kunnen spuiten moest ik helaas de boutjes uitboren, dus maar vervangen met wat messing exemplaren die ik nog had liggen. Er komt weer een nieuwe spatlap op, maar dat is voor later.

Ik vind het er zelf erg mooi uitzien.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
 
Plaats reactie